„Gork loves me, and Mork finks I is da best. No puny oomies is gonna kill me, not when da greenest gods in da galaxy is watchin’ me!„
— Dedeye Kaptin
Ork Vallás
Az Orkok hatalmas erőt képviselnek az univerzumban. Egy rendkívül szapora fajként sokkal könnyebben képesek terjeszkedni és gyarapodni, szemben más civilizációkkal, akik gyakran még a puszta túlélésért is küzdenek. Az Ork karakterjegyek ugyanúgy visszatükröződnek a Warp-ban, mint az emberiség vagy az Aeldari impulzusai és érzelmei. Ezek a jegyek a harcias Ork istenek, Gork és Mork alakjában öltenek testet. Az Orkok szerint Gork „brutal but kunnin'”, míg Mork „kunnin’ but brutal”. Gork és Mork isteni erőforrások, olyan hatalmas istenségek, akiket soha nem lehet igazán legyőzni. Más istenek támadásait egyszerűen nevetve lerázzák magukról. Gork vigyorog, kivillantja hosszú fogait, és egy üstökös méretű szöges buzogánnyal sújt le ellenfele fejére. Mork, aki mindig a sunyi, kivárja, míg ellenfele nem figyel, majd alattomos ütést mér rá. Az Ork istenek külsejéről némi képet kaphatunk, ha megnézzük az Ork Gargantokat és Stompákat – ezek hatalmas hadigépek, amelyeket Gork (vagy talán Mork) képére építettek. A Mekboyz ezekkel a titáni hadigépekkel a mechanikus Ork-jelleg megtestesülését hozzák létre, így ezek egyfajta vallási bálványként is szolgálnak.

Az Orkok szemében ezek a csörömpölő monstrumok úgy viselkednek, akár isteneik: céltalanul kóborolnak, és pusztítást hagynak maguk után. Oda mennek, ahová akarnak, és soha nem utasítanak vissza egy harcot sem. Gork és Mork aspektusai hasonlóan megjelennek a Gorkanaut és Morkanaut formájában is. Ezek a hatalmas páncélozott harci gépek egyszerre tiszteletadásként és utánzásként szolgálnak a választott isten felé, pilótáikat gyakran látomások ragadják el, melyekben Gork (vagy talán Mork) buzdítja őket a csata hevében. Ahogy a Chaos Gods apokaliptikus tervei egyre inkább valóra válnak, az immateriális birodalom is egyre nagyobb haragra gerjed. Így történik, hogy Gork és Mork még elszántabban harcolnak a démoni áradat ellen, amely lábaik körül örvénylik. Az Ork istenek örömteli harci vágya visszhangzik az anyagi univerzumban is, üvöltésük napról napra egyre tisztábban hallatszik a Greenskin-ek számára. A Weirdboyz azt állítják, hogy Gork és Mork minden gyermeküket az utolsó hatalmas csatába hívják – a Great WAAAGH!-ba, az örökké tartó háborúba.

Ezeknek az isteneknek nincs hivatalos papsága, habár a hírhedt Goffs Warlord, Ghazghkull Mag Uruk Thraka azt állítja, hogy látomásokat kap mindkettőtől. Emellett néha említést nyernek a Yellerz-ek (az Ork pap megfelelője), bár ők játékban nem jelennek meg. A Warhammer 40.000 korábbi verzióiban megjelent egy harmadik isten, Bork is, ám őt azóta eltávolították a hivatalos lore-ból. Az Orkok általában úgy különböztetik meg Gorkot és Morkot, hogy egyikük gonoszabb, a másik pedig ravaszabb. Bizonyos vallási megosztottság is ebből ered, ugyanis az Orkok gyakran vitáznak azon, hogy ki a gonoszabb – ez is akadályozza az egységesülésüket. Kétséges, hogy Gork és Mork megkülönböztetése valójában bármit is számítana az Ork kulturában, amíg az lehetőséget ad valami elverésére. Talán Gork és Mork valójában csak egyetlen isten két megjelenési formában – az Ork tudatalatti kettős kivetülése.
Ork Pénznem
Az Orkok saját fogaikat – pontosabban „teef”-jeiket – használják fizetőeszközként a Greenskin-ek gazdaságában. Ez természetes megoldás az infláció és a jövedelemtámogatás problémáira, mivel az Orkok hasonló módon cserélik fogaikat, mint a Terrán cápák, gyakran újranövesztve azokat, ráadásul az Ork fogak idővel lebomlanak, így lehetetlen felhalmozni őket. Ez a rendszer állandó árakat tart fenn, biztosítja, hogy minden Orknak legyen legalább némi pénze, és lehetővé teszi az áruk állandó értékelését. Egy teef elég egy jó Squig pitére és egy korsó gomba-sörre, míg egy zsáknyi teef egy olcsó Warbuggy ára. Egy nagy, látványos Battlewagon akár több száz teef-be is kerülhet egy warboss számára. Ez a rendszer egyben az agressziót is ösztönzi, hiszen egy Orknak elég kiütnie néhány teef-et egy másik Ork szájából, és máris gazdagabb.

Ork Nyelv
Az Orkok saját, egyszerű nyelvvel rendelkeznek, amit már „születésüktől” fogva képesek beszélni, de sokan emellett egy eltorzított, primitív változatát is beszélik az Imperial Low Gothic-nak, torz kiejtéssel és számos „Ork” szóval fűszerezve. Ezért az Orkok és az emberek képesek lehetnek kommunikálni (bár ez ritkán könnyű). A legtöbb Ork ezen a torz Low Gothic dialektuson kommunikál, bár kiejtésük és nyelvtani ismereteik borzasztóak. Azonban néhány kivételes Ork, mint például Ghazghkull Mag Uruk Thraka hadúr, képes volt elsajátítani a High Gothic-ot. Az Ork írott nyelv nyers glifikus írásrendszer. Ennek alapját olyan glifák adják, amelyek a klanokat, általános Ork fogalmakat és névelemeket jelölnek. Ezt egészítik ki a fonetikus szimbólumok, melyek segítségével az Ork szavak többsége, valamint idegen nevek és kifejezések is leírhatók.
Ork Technológia
Az Ork technológia sokszor összetákoltnak és kaotikusnak tűnik (gyakran valóban az is), ám hatékonysága vetekszik az Imperium vagy más intelligens fajok fegyvereiével. Az Ork technológia (vagy „teknologee”) fő jellemzője a folyamatos, átgondolatlan kísérletezés, valamint a törekvés, hogy mindig túllicitálják egymást – legyen szó a legnagyobb fegyver, a legnagyobb Gargant, vagy a leggyorsabb Warbuggy megépítéséről. Ráadásul sok esetben az egyetlen ok, amiért ezek az eszközök egyáltalán működnek, az Orkok rejtett pszichikus képességei. Ez azt jelenti, hogy ha elég Ork hiszi el, hogy valami működni fog, akkor az általában működni is fog. Sok Techmarine nyitott már ki Ork Slugga-t, hogy csak egy dobozt találjon benne csavarokkal és fémdarabokkal. Így az Ork technológia sosem egységes, és ez adja az Ork warbandek összetákolt, véletlenszerű kinézetét.

Az Ork szerelők és mérnökök („Mekboyz”) szakértők az erőtér-generálás és csatatéri javítás terén. Szinte bármilyen roncsból képesek újra működőképes járművet készíteni, és sok Ork járművet már tucatszor jelentettek megsemmisítettnek – ezek mégis újra megjelennek, némi festékkel (ha egyáltalán), és ismét harcba vetik őket. Az Orkok szívós, ellenálló természete lehetővé teszi számukra, hogy könnyedén elfogadják a durva bionikus („bionik”) pótlásokat, szervátültetéseket és egyéb orvosi beavatkozásokat. Néhány Ork repülni képes szerkezeteket épít légi bombázásokhoz, ezeket Fighta Bommáknak nevezik, míg mások az ellenségtől zsákmányolt járműveket használnak. Az Ork fegyverek közé tartoznak a Sluggák, Choppák, Burnák (Ork lángszórók), valamint a Kombi-fegyverek, mint a Shoota/Skorcha, Shoota/Rokkit Launcha és a twin-linked Shoota. Emellett Stikkbombz-okat is használnak, amelyek durva Ork gránátok.

Az Ork technológia kísérletező és versengő természete miatt azonban néhány általuk alkotott fegyver és felszerelés ugyanolyan halálos, mint amennyire egyedi és kiszámíthatatlan. Kiváló példák erre a Shokk Attack Gun (egy fegyver, amit egy tapasztalt – vagy inkább „szerencsés, hogy életben maradt” – Mekboy, azaz Big Mek készít, amely átjárót hoz létre a Warpon keresztül – az Orkok ezt arra használják, hogy Snotling-eket, néha pedig magát a Big Meket lőjék ki az ellenségre), az életveszélyes Deffkopták (primitív helikopterek, hatalmas fegyverekkel, pengékkel és bombákkal felszerelve, renegát Speed Freekek vezetik őket, akiknek a föld már túl unalmas), valamint a vállra szerelt Deffgunok (amelyek úgy születnek, hogy egy Ork elviszi a Meknek az ellenségtől zsákmányolt fegyvereket, és annyit mond: „make dem mor killy”).
Orkok a Warhammer 40.000 Terepasztalos Játékban
Ahogy ebből a Tudástárcikksorozatunkból megtudhattátok, az ork egy nagyon érdekes frakciója a Warhammer 40.000 science-fantasy világának. Megjelennek benne Mad Max szerű kultuszok, vad orkok, fegyverimádók sőt még kalózok is. Ahogy a cikksorozatban is olvashattátok, úgy mind tömegseregként, mind gépesített seregként, mind pedig elit seregként is megjelennek a különböző tribe-ok különböző aspektusai. Ezt a terepasztalos játékban is nagyon jól megjelenítik, mivel rengeteg fajta sereget építhet a játékos. Ha igazán orkos sereget szeretne valaki összerakni, akkor van lehetőség töménytelen mennyiségű boy-jal játszani, ugyanakkor a Speed Freak aspektussal több kisebb, de annál gyorsabb járművel tudunk az ellenfél hátországába bejutni, míg emellett Mek Kannonokat is felvonultathatunk, amelyek bár nem túl pontosak, de ha betalálnak, akkor az nagyon tud fájni az ellenfeleinknek.

A Vad orkok legnagyobb képviselői, tehát a SnakeBite-ok, szintén megjelennek a terepasztalos játékban és egy újabb játékstílust hoznak be a játékba, amely kombinálja a boyok sokaságát a kevés, de annál elitebb egységek ütőképességével.

Persze, ha valaki nagyon szeretne, akkor zsákmányolt, úgymond „Looted” tankokkal is felszerelheti az egész seregét és így kipróbálhatja a kitbash részét is a hobbinak, mivel az orkok az egyik, ha nem a legjobb konvertálással széppé tehető sereg a Warhammer 40.000 terepasztalos játékbában.

Összesítő
Sokan mondják, hogy ők ennek a monumentális univerzumnak a vicces bohócai, de valójában az orkok, lehet néha bugyutának tűnnek vagy éppen viccesnek, de az egyik legkomorabb serege a Warhammer 40.000 történetének. Semmi sem számít nekik, csak az erőszak és tárgyalni is csak erőszakról lehet, hogy most a kevesebbért később többet éljenek meg az összecsapásokból. Például a Dawn of War 2 videójátékban is gyakorlatilag úgy alkusznak meg a segítségért, hogy az inkvizítor összecsapásokat ajánl a különböző hadosztályokkal (de a kalapját nem adja, amit viszont az ork vezér ezen felül kért volna). Ha egy Waaagh! összegyűlik, ott naprendszerek omlanak össze. Emellett pedig az ork fenyegetés egyre nagyobb és nagyobb az idő múlásával. Reméljük, hogy tetszett nektek ez a cikksorozat és így jobban megismertétek a Warhammer 40.000 világát! Hamarosan folytatjuk a következő sereggel!
Írta: Liszka Gergely
Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!