„Egyszer megpróbáltam kiirtani egyik rozoga hadseregüket, és ezt tartom életem legnagyobb hibájának. Azóta, amikor csak találkozom zöld fertőzésükkel egy világon, egyszerűen elpusztítom az egész bolygót.”
— Horken „Vasnyelv” Paal, Ordo Xenos inkvizítor
Ork Alfajok
Gretchin
Bár a testfelépítésük hasonló az Orkokéhoz, a Gretchinek nem olyan erősek vagy ellenállóak, mint nagyobb testvéreik. Ennek ellensúlyozására a Gretchinek rengeteg alattomos ravaszsággal rendelkeznek. Az Orkok által „Grots”-nak nevezett Gretchinek még az Orkoknál is népesebb populációt alkotnak. Csenevész lábaikon sertepertélnek a nagyobb Greenskin-ek körül, és kapzsi ujjaikkal elcsennek bármit, amit az óvatlanok nem vigyáznak eléggé. A Gretchineknek cafatokban lógó, széles fülükkel a kopasz fejükhöz lapulnak, amikor félnek (ami az idő nagy részében így van). Éles agyaraik mindig készen állnak arra, hogy belemélyedjenek a gyengék vagy betegek húsába, és szemükben gonosz szándék csillog, ha lehetőség nyílik az erőszakra. A Grots-ok nagy, kiálló orra kiváló szaglást biztosít számukra, a fülük fejlett hallást tesz lehetővé, látásuk pedig még sötétben is rendkívül éles.

Ezek a tulajdonságok, valamint az ösztönös önfenntartási hajlamuk lehetővé teszik, hogy ne csak túléljenek, hanem boldoguljanak is egy olyan társadalomban, amelyet vérszomjas ragadozók uralnak. Egyes Grots-oknál ez a túlélési ösztön olyan szintre fejlődött, hogy már-már hatodik érzékkel rendelkeznek, vagy egyszerűen csak sokkal szerencsésebbek, mint amennyire joguk lenne hozzá. A Grots tovább javítják a túlélési esélyeiket azzal, hogy hízelgő és szolgálatkész magatartást tanúsítanak Ork uraik felé. Bár a bátrabb Gretchinek grimaszolnak és illetlen gesztusokat tesznek a nagyobb Greenskin-ek háta mögött, kevesen olyan ostobák, hogy ezt nyíltan is meg merjék tenni. A Grotok gyorsan tanulnak, és hamar kiszúrják a lehetőségeket, ezért sokuk végül segítőként vagy szolgaként végzi fontosabb Orkok, például Mekboyz-ok vagy Nobz-ok mellett. Mások inkább igyekeznek elkerülni az Orkok útját – egész Grot-csoportok építenek rejtekhelyeket hulladékhalmokban vagy olyan alagutakban, amelyekbe az Orkok nem tudják bepréselni magukat.
Amikor elérkezik a háború ideje, a Grots-okat tömegesen hajtják ki ezekből a búvóhelyekből a Runtherdz-ek csattogó Squig-houndjai vagy néhány lelkes Burna Boyz. Egyetlen Gretchin önmagában nem jelent komoly veszélyt egy emberméretű ellenfélre. Ám ha van valamiben bőségesek, az a létszám. A csatamezőn a Gretchinek nagy tömegben vonulnak előre, gyenge minőségű fegyvereikből zsákmányolt lőszerekkel sorozatokat eresztenek az ellenségre. Ezután rávetik magukat az elesettekre, és a hullák kifosztásának sietségében darabokra szaggatják őket. Még a legképzettebb ellenséges harcosok is pórul járhatnak, ha egy egész ordító Grot-csapat szorítja sarokba őket. Különösen veszélyesek lehetnek űrhajók fedélzeti rohamai során, mivel míg Ork uraik dühödt, közelharcokban kötik le a hajó védőit, a ravasz Grots-ok messziről kerülik az ilyen véres összecsapásokat.

Ehelyett Gretchin-csapatok szivárognak be a szellőzőjáratokon keresztül, szabotálják vagy kifosztják a létfontosságú gépegységeket, és triázsállomásokat rohamoznak meg, ahol tehetetlen, sebesült katonák hevernek. Amikor a Grotok elpusztítanak egy csillaghajó Void Shield generatorum-át, vagy váratlanul előtörnek egy szűk járatból, hogy elfoglaljanak egy kulcsfontosságú pontot a csata közepén, az ellenség villámgyorsan megtanulja tisztelni ezeket az aljas kis Greenskin-eket. A Gorkamorka kiegészítő világában derült ki, hogy a Snotling-ok valójában fiatal Gretchinek. Érdemes megemlíteni, hogy a Warhammer 40,000 hivatalos kontinuitásához tartozó Dawn of War játékban a Gretchinek építő/felderítő egységként szerepelnek.
Snotlings
A Snotlings, vagy „Snots”, apró, éretlen Gretchinnek tűnnek. Csenevész végtagjaik túl kicsik ahhoz, hogy bármilyen fegyvert használjanak, ami nagyobb vagy bonyolultabb egy üvegszilánknál vagy fémdarabnál. Mivel hiányzik belőlük a nagyobb rokonaikra jellemző erőszakossága, rendkívül gyenge katonáknak bizonyulnak, és többnyire nem is tekintik őket többnek, mint házi kedvenceknek Ork uraik számára – bár kiváló lőszert jelentenek az Orkok furcsa fegyveréhez, amit Shokk Attack Gun-nak neveznek. Ennek ellenére a Snotok fontos szerepet töltenek be az Orkoid társadalomban. A Snotlingok művelik azokat a hatalmas gombatelepeket, amelyek az Ork települések körül nőnek. Ily módon a Snotlingok biztosítják az élelmet, italt és gyógyszert az egész Greenskin faj számára. A Snotlingok gondoskodnak továbbá a vad Squiggly Beasts-ekről is, amelyek az Ork szennyvízgödrökben élnek (az Orkok ezt „the drops”-nak hívják). Ezekkel az élőlényekkel természetes kapcsolatot ápolnak, sokkal jobbat, mint bármely más Greenskin. Ennek köszönhetően egy nap alatt csupán néhány tucat Snotling szolgát falnak fel élve vérszomjas gondozottjaik.
Az Ork települések körül megjelenő Snotling populációkat egy Runtherdz néven ismert Ork kaszt felügyeli és irányítja. Ezek a megkeményedett és könyörtelen rabszolgatartók különféle módszerekkel kényszerítik engedelmességre a Snot-okat – ezek közül a legrettegettebb eszközök a Grot-prod és a vad Squig-hound.
Squigs
A Squigs, vagy Squiggly Beasts, szerves részét képezik a mobilis és rendkívül agresszív Orkoid ökoszisztémának. A Squigs megeszik az Orkok hulladékát (nem beszélve a helyi növényekről, állatokról, sőt gyakran egymásról is), az Orkok pedig megeszik a Squigs-et. Rengetegféle Squig létezik, és mindegyik típuson belül számos alfaj található. A Mekboyz például az Oil Squigs orrából kipréselt fekete, nyúlós kenőanyagot használják a fogaskerekek és gubbinz működésének fenntartására. A Painboyz a Mending Squigs segítségével varrják össze a sebeket vagy illesztik vissza a leszakadt végtagokat. Eating Squigs, Parasite Hunting Squigs, Bag Squigs, sőt ritka és különös zenei eszközként használt squigpipes típusok is mind-mind saját célokat szolgálnak. A leghírhedtebb Squigs-ek azonban talán a vérszomjas Face-biters-ek, amelyeket az Orkok hasonlóan alkalmaznak, mint az emberek a harci kutyákat. Ezek a vadállatok alig többek egy nyáladzó, csattogó szájjal rendelkező, lábakon járó bestiánál. Általában státuszszimbólumnak számítanak, és sok Ork Warlord tart egy saját Face-biter Squig-et, amely azokra vadászik, akik kiesnek a kegyeiből. Más, hasonlóan éles fogú Squigs-ek az Ork települések szennyvízgödreiben nőnek és szaporodnak, így még egy rövid séta is a „drops”-hoz mindig tartogat némi kiszámíthatatlanságot és izgalmat.

Orkok kultúrája és terjeszkedés
A kalóz enklávéktól a csillagrendszereket átfogó Ork Birodalmakig az Ork területek ugyanolyan változatosak, mint amennyire átitatottak az erőszakkal. Amikor meghódítanak egy bolygót vagy egy csillagrendszert, a Greenskin-ek egy harcias ökoszisztémát is magukkal hoznak, amely éppoly biztosan elárasztja a leigázott világokat, mint ahogy az Orkok eltiporják azok védelmezőit. A Greenskin társadalom és ökológia annyira ellenálló, hogy szinte bárhol képes fennmaradni – ezért találhatók meg településeik a galaxis legtávolabbi szegleteiben is. Az Imperium már találkozott Orkokkal és társfajaikkal, akik extrém környezetekben éltek – sőt virágoztak. Ilyenek voltak a mérgező Death World-ök, éppen formálódó, vulkáni tevékenységtől lüktető bolygók vagy elhagyott űrállomások dehermetizált roncsai. Ork hordákra bukkantak már sodródó jégmezőkön, sugárfertőzött aszteroida-mezőkben, amelyek veszélyesen közel keringenek aktív csillagokhoz. Felfedezték őket maró vegyi mocsarakban, fény nélküli rémálomszerű világokon, amelyeket szörnyű ragadozók hemzsegnek, sőt még olyan bolygók kiégett maradványaiban is, amelyeket Exterminatus sújtott. Azt suttogják az Imperium Rogue Trader-ei között, hogy még az Eye of Terror mélyén is léteznek Ork enklávék – bár a legtöbben ezt őrültségnek tartják.

Függetlenül attól, hogy hol bukkannak fel vagy mekkora számban, a Greenskin-ek halálos fenyegetést jelentenek, és ha nem állítják meg őket, számuk exponenciálisan növekszik. Néhány szoláris héten belül egy apró rablócsapatból – mintha valami ősi alkímia hatására – tomboló, anarchikus horda válhat, amelyet háború és pusztítás vezérel. A galaxis más csillagközi fajai számos elméletet gyártottak arra, hogyan növekszik az Orkok száma ilyen gyorsan. Egyesek szerint spontán módon osztódnak, mások szerint haláluk után a szél szórja szét spóráikat. A hírhedt „Vandermeist Theorem” még azt is állítja, hogy a Greenskin-ek egy alternatív valóságzsebben élnek, és egyszerűen átzuhannak onnan, teljesen kifejlődve, bárhol is zajlik éppen háború a fajtársaik által. Bár ezek közül sok elmélet nyilvánvalóan nevetséges, egyvalami bizonyos: ahol egy Ork felbukkan, ott a többi sincs messze.
Tippek
-
Ha elakadsz, akkor kérj segítséget a közösségtől!
-
Mindig jól zárd le a festékeidet!
-
Szeretnéd meghódítani a galaxist élőhalott-űr-robotokkal? Ébreszd fel a benned szunnyadó Necront!
Ha ezt párosítjuk könyörtelenül harcias természetükkel, és azzal a hajlamukkal, hogy minden túlélés során egyre nagyobbakká és erősebbé válnak, könnyen belátható, hogyan képesek a tombolva terjedő Orkok gyorsan összeroppantani egy bolygó védelmét. Ha egy rongyos Ork csapat túléli űrhajójuk roncsainak becsapódását, és el tud rejtőzni egy birodalmi város underhive-jában, akkor néhány szoláris héten belül vérengző vademberek hordájaként térnek vissza, elsöpörve mindent, ami útjukba kerül. Akiket nem ölnek meg, azokat rabszolgává teszik, amit pedig nem pusztítanak el, azt kifosztják. Nem telik bele sok idő, és az Orkok újabb világot hódítanak meg. Városait romba döntik, lakosságát láncra verik, hogy a kegyetlen Greenskin urak szolgáivá váljanak.

Azok, akik tanulmányozták az Ork településeket (és túlélték), megfigyelték, hogy az Ork civilizáció rendkívül hierarchikus. Egy Greenskin életét nem rang vagy származás határozza meg, hanem a méret és a kegyetlenség. A legnagyobb Orkok elnyomják kisebb testvéreiket, akik viszont a még kisebb Gretchin rabszolfajt kényszerítik engedelmességre. Még kisebbek a Snotlings, apró és egyszerű gondolkodású lények, akiknek szerepe jószerivel kimerül a gombatenyésztésben vagy apró-cseprő feladatok ellátásában. Az Orkoid alfajok között bizonyos értelemben szimbiotikus kapcsolat áll fenn: a kisebb Greenskin-ek alantas munkákat végeznek Ork uraik számára, cserébe bizonyos mértékű védelemben részesülnek. Az Ork nyelvben szó szerint nincs is megfelelője a „diplomácia” szónak; szinte minden vitájukat harccal rendezik. Mellesleg, sok más intelligens faj úgy véli, hogy az erőszak maga egyfajta nyelv az Orkok között, mivel fájdalom és brutalitás révén értetik meg egymással az akaratukat. Az Orkok nem különösebben intelligensek vagy ravaszak, és még a stratégia alkalmazását vagy a csatából való visszavonulást is egyszerűen „un-Orky”-nak nevezik.
Ork társadalmi hierarchia
Az Ork életmód ugyanolyan egyenes és brutális, mint maguk az Orkok. Ahogy minden máshoz is hozzáállnak, az Orkok nem vesztegetik az időt arra, hogy azon gondolkodjanak, miért csinálnak valamit, vagy hogyan csinálhatnák jobban. Egyszerűen csak cselekednek – ösztön és képesség hajtja őket egy soha véget nem érő erőszak- és hódításciklusban. Az Orkoknak megvan a saját kultúrájuk (vagy ahogy ők mondják, „kultur”), melynek eredete a távoli, homályos múltba vész. Bár valószínűleg egy korábbi rend megrontott változata, lényegében nagyon is jól működik. Talán azért, mert társadalmuk alapelve egyszerű – annyira, hogy még a legkreténebb Snotling is megérti: az erő az igazság. Az Orkok ösztönösen engedelmeskednek azoknak, akik náluk nagyobbak – feltéve, hogy egészséges zöld színűek. A legtöbb Ork inkább meghalna, mintsem hogy meghajoljon egy nem-Greenskin akarata előtt.

Az Ork társadalom uralkodói a legerősebb Orkok – őket Warboss-oknak vagy Warlord-oknak nevezik. Ezek a szörnyűséges gyilkológépek akár tíz terrán láb magasra is megnőhetnek, és izomtömegük miatt vállban szélesebbek lehetnek, mint egy teljes páncélzatú Space Marine. Bár néhány Warboss alattomos ravaszsággal emelkedik ki, a legtöbben nyers erővel szerzik meg a hatalmat. Egy Warboss uralkodik minden felett, amit csak lát – és agyba-főbe ver bárkit, aki ezt megkérdőjelezi. Döntéseit egy vezetői kaszt hajtja végre, akiket Nobz-nak neveznek – ők nagyobbak, gazdagabbak és agresszívabbak a többi Orknál, és sosem mulasztják el ezt hangsúlyozni.
Egy Ork horda zömét – amely akár több száz vagy ezer főt is számlálhat – Boyz nevű gyalogos csapatok alkotják. Különösen a Goff klan híres arról, hogy rengeteg Boyz-t képes harcba küldeni, gyakran többszörös túlerőben az ellenséggel szemben. Az Orkok hajlamosak a lustaságra és a feledékenységre, és csak a háború és az arra való készülődés hozza elő belőlük az igazi tehetségüket. Bár a nagyobb, durvább Ork Boyok uralkodnak a kisebb, girhesebb társaik felett, még a szolgalelkű Orkok is korlátozottan hasznosak, ha a feladat nem a harcról szól. Ezért az Ork társadalom napi működését a Gretchin-ek végzik: ők készítik az ételt, visznek üzeneteket, pakolnak, szervezkednek, vagy egyszerűen csak ott vannak, amikor egy Ork épp rúgni akar valamit. Ez rengeteg szabadidőt biztosít az Orkoknak, hogy pózoljanak, verekedjenek és újabb módokat találjanak a gyilkolásra. A Gretchin-ek elégedettek a szerepükkel. Nem neheztelnek uraikra – számukra az Ork létezése egyszerűen adottság. A kérdések felvetése általában egy fülre mért pofont eredményez – és semmi többet. Egy-egy Gretchin viszonylag kényelmes életet élhet, ha értékes szolgáltatásokat nyújt Ork gazdáinak. Valójában a Gretchin-ek saját vállalkozói kultúrát alakítottak ki az Orkok uralta társadalmukon belül – sokan működtetnek saját feketepiacokat, árulnak fungus beer-t, sült Squig-et pálcikán, fogadásokat szerveznek a verekedésekhez, majd kifosztják a hullákat.
Warbands, Klanz és Tribes
Az Orkok anarchikus természete miatt katonai egységeik gyakran változnak, de mindig az erőszak uralkodik – amit általában egy pofon képvisel. A warband a szokásos Ork hadsereg – a kifejezés egyaránt vonatkozhat néhány csoportra vagy több száz vad Greenskin-re is. Több warband együtt egy tribe-ot alkot, amelyet a legnagyobb és legerősebb Ork, a warboss vezet. Minden warbandnak van saját warboss-a vagy egy különösen erőszakos Orkja, míg a warlords olyan hatalmas Warboss-ok, akiknek brutális parancsait több tribe is követi. Minden Ork tartozik egy tribe-hoz, de a legtöbb egy klan-hoz is – ez egy állandó társadalmi csoport, melyet hasonló gondolkodású harcosok alkotnak, és amelyet testükön és járműveiken viselt színek és durva Ork glyph-ek jelölnek. Egy Ork klan egy óriási csoportot jelent, amely sok tribe-ra terjed ki, és a Greenskin élet egy közös filozófiai nézőpontját képviseli. A nagy Greenskin gondolkodó, Orkimedes egyszer így fogalmazott: „a gondolkodás a gitz-nek való, de mindenki git, szóval gondolkodhatsz úgy, mint más gitz” – ez lett a klanz-ok lényege. Egy klan nem valódi közösség, mivel szétszórva élnek a galaxisban, és sokféle tribe-ot alkotnak, de mégis ők alkotják azt az alapot, amire az összes Ork építi a létét. Míg az Ork tribe-ok folyamatosan változnak, szétválnak és újraalakulnak, a klán-kötődések stabilabbak és tartósabbak. Az Ork klanz a különféle Ork jellemvonások filozófiai megtestesülései. Minden klan-nak megvannak a saját színei, jelei, jellemzői és harcmodora.
Lehetséges, hogy egy Ork klan-hovatartozása részben genetikai, mivel egy klan tagjai gyakran hasonló fizikai jellemzőkkel bírnak – például a Bad Moons tagjai gyorsabban növesztik a fogaikat. Egy tribe rendszerint többféle klan Orkjait foglalja magába, így amikor két tribe csatába keveredik, az Orkok gyakran saját klan-társaikkal találják szembe magukat. Ez teljesen normális, mivel az egyes Orkok elsődleges hűsége saját warband-jához vagy tribal warboss-ához kötődik, nem a klan-jához. Ennek ellenére a klan-ok közötti rivalizálás intenzív a legtöbb tribe-ban. Az Orkok egy hihetetlenül anarchikus faj. Hadseregeik és településeik a külső szemlélő számára teljesen kaotikusnak tűnnek. Valójában azonban az Ork társadalmat egy szívós, kipróbált hagyományrendszer szabályozza, amit egyetlen Greenskin sem változtatna meg.

Az Orkok a konfliktusból élnek. A legerősebbek kerülnek a csúcsra, míg a gyengébbek alávetik magukat – és profitálnak hódítóik fejberúgó tehetségéből. Egy Ork számára ez tökéletesen kielégítő állapot. Ha egy tribe vereséget szenved egy másik, erősebb tribe-tól, az alulmaradók örömmel engedik, hogy egy még hatalmasabb vezető vezesse őket csatába. Egy tribe egyszerűen az adott helyen élő összes Orkot jelenti – függetlenül attól, hogy milyen kult-hoz vagy klan-hoz tartoznak –, mert végső soron egy Ork az Ork, és mindig félreteszik a nézeteltéréseiket, ha közös ellenséget lehet támadni. Minden tribe-t egy warlord vezet, akinek tekintélye és hatalma egyben tartja ezt a laza szövetséget, és megakadályozza, hogy polgárháború törjön ki a rivális frakciók között. Egy tribe mérete néhány száz Orktól akár több millióig is terjedhet, attól függően, mekkora befolyással bír a csúcson álló hadvezér. Mivel egy warlord nem lehet mindenhol egyszerre, a tribe-ok warband-ekre tagolódnak, amelyeket frakcióvezetők, azaz warboss-ok vezetnek. Minden warboss vezet egy százfős warband-et, amely egyfajta nyers, rögtönzött hadseregként működik – és szinte bármelyik ellenféllel szembeszállhat. A legtöbb warband középpontjában Ork Boyz gyalogság áll, de ezen felül hatalmas különbségek vannak közöttük.
A hasonló gondolkodású Orkok hajlamosak összegyűlni, így kialakulnak a gépesített Speed Freeks-ekkel vagy piromániás Burna Boyz-okkal teli warband-ek. A warboss ízlése is meghatározhatja a warband kinézetét és harcmodorát: egyesek hatalmas Boyz és Nobz tömegeit részesítik előnyben, míg mások szívesebben vonulnak csatába rozoga páncélozott járműveken, vagy hatalmas shoota-kat és tüzérséget vonultatnak fel. Bár minden Ork tartozik egy tribe-hoz, a legtöbb klan tagja is, mint például a Goffs vagy az Evil Sunz. A tribe-ok folyamatosan változnak a csaták tüzében, de a klanz állandóak és tartósak. Egy nagy tribe általában sok különböző klan tagjait foglalja magába, és mindegyik klan sajátos karakterrel és identitással bír.
Bár sok forrás szerint számos különböző Ork klan létezik, valójában csak hat olyan van, amely valóban széles körben elterjedt, és szinte minden Ork tribe-ban megtalálható a galaxisban: a Bad Moons, a Blood Axes, a Deathskulls, az Evil Sunz, a Goffs és a Snakebites. A legtöbb warband vagy tribe legalább egy ilyen klan képviselőjét tartalmazza – ezek mindegyike eltérő kulturális sajátosságokkal, jellemvonásokkal és erősségekkel rendelkezik. De erről a következő Tudástár cikkünkben fogunk beszélni.
Írta: Liszka Gergely
Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!