„Az orkok a teremtés csúcspontjai. Számukra a nagy küzdelem már megnyertetett. Egy olyan társadalmat fejlesztettek ki, amely nem ismeri a stresszt vagy a szorongást. Kik vagyunk mi, hogy ítélkezzünk felettük? Mi, Aeldarik, akik elbuktunk? Vagy az emberek, akik saját pusztulásuk felé menetelnek? És miért? Mert válaszokat kerestünk olyan kérdésekre, amiket egy ork még csak fel sem tenne! Egy erős kultúrát látunk, és durvának bélyegezzük.”
— Uthan, Aeldari filozófus
Ha az Orkok csupán együgyű gyilkológépek lennének, már az is eléggé veszélyes volna – de ebben az esetben képtelenek lennének fenntartani azt a technológiai szintet, ami lehetővé teszi számukra a csillagközi utazást. A Gretchinek – bár megfelelő gyakoriságú veréssel engedelmessé tehetők – nem elég találékonyak ahhoz, hogy karbantartsák az Orkok birtokában lévő fejlett fegyvereket, vagy ellássák a sebesülteket, amikor keményre fordulnak a dolgok. Ezeket a magas szintű technikai igényeket egy külön Ork kaszt, az úgynevezett Oddboyz (nyers fordításban „Furcsafiúk”) elégíti ki. Bár az emberek számára furcsának tűnhet, ezek az „Oddboyz” velük született tudással rendelkeznek a saját szakterületükön, anélkül, hogy bárki tanította volna őket. Egy Mekboy pontosan tudja, hogyan kell motorokat és plazmagenerátorokat építeni, még ha soha nem is tanulta. Egy Painboy ösztönösen tudja, hogy melyik nyomós csövet kell rákötni az adott ficergő darabra, amikor egy szerencsétlen páciens hasüregeiben turkál.
Ha megkérdezik tőlük, honnan van ez a tudásuk, egy Oddboy azt válaszolhatja: „Mindig is ott volt a véremben.” Valószínűnek tűnik, hogy az Orkok azon képességei, hogy gépeket építsenek, orvosi beavatkozásokat végezzenek, vagy akár pszichikus erőket használjanak, biológiai szinten öröklődnek tovább az Ork társadalomban. Az Impérium kutatásai eddig nem voltak képesek sikeresen feltárni, hogyan működik ez a folyamat. A legvalószínűbb magyarázat az, hogy a tudás genetikai szinten kódolt az Orkok sejtjeiben – talán egy örökségként maradt rájuk a legendás Brainboyz révén. Bárhogy is jussanak hozzá ehhez a rejtett tudáshoz, egy Ork érése során ez előbb-utóbb megmutatkozik, és az adott egyed elfoglalja azt a szerepet az Ork társadalomban, amelyre a leginkább alkalmas. Ha nem rendelkezik semmilyen genetikai szintű szakosodott tudással, az Ork örömmel csatlakozik a törzs központjában található hatalmas Boyz tömegéhez, és boldogan él tovább egy gyilkolással és pusztítással teli életet.
Az alábbiakban felsoroljuk az Ork társadalomban leggyakrabban előforduló Oddboyz típusokat.
Doks – A Painboyz, más néven „Mad Doks” vagy egyszerűen „Doks”, azok az Ork Oddboyz, akik még az Orkok rendkívül regeneratív fiziológiáját is meghaladó sérüléseket képesek helyrehozni – például levágott végtagokat vagy agysérüléseket. Orvosi eszközeik a „Stabby Bits” névre hallgatnak. Egy Ork csak végső esetben fordul Painboy-hoz, mivel ezek az Oddboyz hírhedtek arról, hogy kísérleti beavatkozásokat hajtanak végre pácienseiken, gyakran altatás – vagyis, más intelligens fajok szerint „agyrázkódás” – alatt. A Painboyz feladata az is, hogy a Mekboyz által készített durva bionikus implantátumokat illesszék a páciensek testébe – bár előfordul, hogy nem figyelnek, és rossz testrészt cserélnek ki. Ez különösen kellemetlen lehet annak a páciensnek, aki egy műlábat kap, miközben a karját kellett volna megjavítani. A magas rangú Painboyz neve Painboss, és gyakran Cybork testőrök kísérik őket. Az Orkok meglepően szívósak: karokat, lábakat, sőt fejeket is felcseréltek már rajtuk, és túl is élték a beavatkozást!

Herdas – A Herdas olyan Oddboyz, akik mesterei a csapdázásnak (Trappas) és a Squig gondozásnak. Leginkább a Wildboyz klánjai között elterjedtek, és ritkán látni őket a csatamezőn, miután az Ork sereg túllépett a vad fázison – ugyanis a járművek megjelenésével sok feladatuk elavulttá vált.
Madboyz – A Madboyz azok az Orkok, akiknek elméje nem fejlődött megfelelően, vagy akik agysérülést szenvedtek például repesztalálat miatt. Fizikailag ugyan olyanok, mint bármelyik másik Ork, de feltűnő öltözékük és harcba vitt bizarr tárgyaik – rozsdás vödröktől kezdve kitömött Squig-ekig – egyértelműen megkülönböztetik őket. Gyakran alkotnak informális kíséretet a Weirdboyz számára, és kis viskófaluikban külön élnek a többi Orktól. A Madboyz csapatokat szerencsésnek tartják, jelenlétük a jó szerencse jele. Ez azonban némi kellemetlenséggel jár, például amikor éjszakai rajtaütés közepén hirtelen kiabálóversenyt rendeznek, vagy amikor Stikkbomb biztosítószegekkel dobálják meg az ellenséget, majd türelmesen várják a robbanásokat. Mindezek ellenére a Madboyz meglepően hatékony erőt képviselnek a csatamezőn, mivel viselkedésük gyakran zavarba ejti az ellenséget. Még a legtehetségesebb hadvezér sem tudja megjósolni egy Madboyz csapat anarchikus mozgását a harc hevében. Végső soron: hogyan lehet kiszámítani egy olyan ellenséget, amely ugyanolyan eséllyel tép szét egy gyalogos szakaszt puszta kézzel, mint hogy egymás orrából szedegetik a takonykukacokat?

Mekboyz – A Mekboyz, más néven „Mekaniak” vagy egyszerűen „Mek”, olyan Oddboy, aki mérnökként szolgál, és ő felel az Orkok által használt fegyverek, járművek és egyéb fejlett technológia megépítéséért. A Mekboyz különösen fontosak a Speed Freeks számára, mivel ők tartják karban a hatalmas mennyiségű motort és járművet, amelyeket az Orkok használnak. A legfontosabb és legképzettebb Mekboyz a Big Meks, akik kisebb Mekboyz csoportokat vezetnek, különféle kustom felszerelésekkel és Kombi-weapons-szal felfegyverezve – néha akár teljes warband-okat vagy egész WAAAGH!-okat is vezetnek, melyek tele vannak kevéssé konvencionális Ork fegyverzettel. A Big Mek technológiai tudása páratlan az Orkoid fajok körében, és gyakran látható, amint „Kustom Force Field„-et generál maga köré, ami megvédi őt és alkotásait. Ha egy Big Mek válik egy WAAAGH! vezetőjévé, akkor Mek-Boss-nak nevezik.

Wildboyz – Bár az Orkok többsége sosem hagyja el törzsét, akadnak olyan furcsa egyedek, akiket hajt a felfedezés vágya – olyannyira, hogy még a harcnál is előbbre helyezik azt. Ezek az úttörők a legmélyebb dzsungelekbe vagy legkietlenebb sivatagokba merészkednek, ahol más lények alig tudnának túlélni. Ha életben maradnak és szaporodnak, ezek a távoli Ork törzsek gyakran elvadulnak, és Wildboyz-ként ismertek. Idővel némelyikük visszatér az eredeti warband-hoz, ahol megtanulják az Ork kultur-t, és elfoglalják helyüket a harcos társadalomban – lándzsát és baltát cserélve Sluggá-ra és Choppá-ra. Azonban ha egy olyan világon tűnnek fel, ahol őseiket kiirtották vagy elűzték, ezek a Wildboyz inkább Feral Ork törzzsé fejlődnek. Kezdetben a Feral Ork törzsek kevés fenyegetést jelentenek a bolygóra, amelyet megfertőztek: vadak, még az Orkok alacsony civilizációs mércéjéhez képest is, és a vadászat, felfedezés régi módszereivel élnek. Ahogy a törzs növekszik, egyre nagyobb Squig fajtákat tenyésztenek ki, és agyaras bestiák hátán járnak – melyek mérete a lóétól akár a Baneblade-ig is terjedhet. Állandó belső viszályaik révén végül ezek a Wildboy enklávék teljes értékű és technológiailag is fejlett Ork warband-okká nőnek ki magukat – akik aztán újabb vándorló Wildboyz-okat hoznak világra.

Pigdoks – A Pigdok egy különleges Oddboy osztály, mely a „Dok” és „Mek” sajátos keveréke – bár egyenként egyik szerepben sem kiemelkedő. Leggyakrabban Feral Ork törzsekben fordulnak elő, ahol a primitív Orkok által csatába vitt Warboar-okat gondozzák. Harc közben fő feladatuk az, hogy „doppinggal” növeljék a Feral Ork bestiák – és néha maguknak az Orkoknak – a harci dühét.
Runtherds – A Runtherdz, más néven Slaverz, olyan Oddboy, aki rendelkezik azzal a türelemmel, hogy a törzséhez vagy warband-jához tartozó Gretchin és Snotling egyedeket gondozza. Jellegzetes fegyvereik az ostorok, Grabba Stikks és Grot-Prods. Gyakran látni őket, amint Gretchin csapatokat vezetnek harcba, vagy parancsokat osztogatnak a Big Gunz Gretchin személyzetének. Előszeretettel alkalmaznak Squig-hound-okat is, hogy megegyék a harcban eltévedt vagy menekülő Grot-okat – ezzel „növelve” a Gretchin csapat morálját. Néha más intelligens fajokból származó rabszolgáik is vannak – kivéve a Necron faj tagjait.
Speed Freeks – A Speed Freeks azok az Orkok, akik függővé váltak a sebesség érzetétől. Ezek a sebességmániás Greenskin-ek saját csapatokat és warband-okat alkotnak, tele buggy-kkal, motorokkal és Trukk-okkal. Az Ork kultur szerint a Speed Freeks a Kult of Speed tagjai. Ezek a vigyorgó őrültek bűzölgő kipufogójú roncsokkal és durva, de hatékony repülő gépekkel vetik magukat a csatába – céljuk, hogy a földön haladó társaikat megelőzve elsőként érjenek a küzdelem sűrűjébe. A Speed Freeks járműveit gyakran pirosra festik, mivel az Ork babona szerint: „Da red wunz go fasta!” A Speed Freeks warband-ok gyakran több Mek-et is tartalmaznak, akik karbantartják a járműveket. Néha egy Big Mek vezeti a Speed Freeks csapatát egy Warboss helyett.

Weirdboyz – A Weirdboyz az Orkok psyker-ei. Egy jelentős különbség köztük és más intelligens fajok psyker-ei között az, hogy míg utóbbiak az Warp-ból – egy démonokkal teli, veszélyes dimenzióból – merítik erejüket, addig a Weirdboyz a WAAAGH! energiáját használják fel. Ez azonban nem veszélytelen: ha egy Weirdboy túl sok WAAAGH! energiát nyel el, a feje felrobbanhat, és ez olyan erőteljes pszichikus visszacsapást idézhet elő, hogy más Orkok feje is felrobbanhat a közelben. Természetesen a Weirdboy-ok igyekeznek elkerülni a közvetlen harcot, de a képesség, hogy zöld lángot okádjanak, ami képes páncélt olvasztani, vagy villámokat zúdítsanak az ellenségre, túl csábító ahhoz, hogy egy Warboss ellenálljon neki – így akarata ellenére is harcba kényszerítik őket. Néhány Weirdboy valójában függővé válik ettől az erőtől, és szándékosan keresik a csatákat – ezek a különösen veszélyes egyedek a Warpheadz néven ismertek.

További Oddboyz típusok még a Sumboyz (az Ork fogpénz kezelői), Yellerz (Gork és Mork papjai), valamint a Brewboyz (szakácsok), akik fontos háttérszerepet töltenek be az úgynevezett Ork kultur-ban – még ha a csatamezőn nem is vesznek részt közvetlenül.
Összesítő
Ahogy láthatjuk rengeteg fajta „specialista” ork létezik és mindegyiknek megvan a maga szerepe. Gyakorlatilag öröklődő tudásról beszélhetünk, amelyek genetikailag vannak kódolva a bizonyos egyedekbe, így soha nem kell félni attól, hogy elveszne a technológia vagy a „know how”, mint ahogy az számos alkalommal megtörtént a Warhammer 40.000 világába. Következő alkalommal az ork filozófiáról és a WAAAG!!!-ról fogunk írni nektek.
Írta: Liszka Gergely
Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!