Orkses is neva defeated in battle. If we win we win, if we die we die fightin’ so it don’t count. If we runz for it we don’t lose eva, cos we can come back for annuver go, see!

— Gyakori Ork Mondás

Ork Filozófia

Az Orkok filozófiája egyetlen tételben foglalható össze: az erő diktál. Hiszik, hogy a gyengéknek el kell szenvedniük az erősek uralmát. A megszámlálhatatlan évezredek alatt, amióta a Greenskin-ek háborúikat vívják, egyetlen Ork sem kételkedett ebben – még egy pillanatra sem. Ez a megingathatatlan önbizalom talán az Orkok legveszélyesebb tulajdonsága, hiszen soha nem adják fel, míg az egész galaxist örök háborúba nem taszítják. Az Orkok vasököllel uralják barbár civilizációjukat. Csúf és erőszakos lényekként ők az uralkodó életforma egy olyan fajon belül, amelybe a kisebb Gretchin és Snotling alfajok is beletartoznak. Az Orkok önmagukat a galaxis legkeményebb fajának látják – sokkal erősebbnek, mint az emberek, az Aeldari vagy a T’au. Hogy ezt bizonyítsák, az Orkok gondolkodás nélkül hajlandók harcolni és elpusztítani mindent, ami az útjukba kerül.

Az Orkok egyik legnagyobb erőssége az az egyszerűség, amellyel a létezéshez viszonyulnak. Egy Ork számára az univerzum hihetetlenül egyszerű hely – mentes az aggodalomtól és a gyötrődéstől, amely más fajokat oly gyakran sújt. Az Orkok nem próbálják befolyásolni a saját sorsukat, és nem bosszankodnak, ha a terveik nem úgy alakulnak, ahogy elvárták. Nem keresnek bűnbakot (kivéve talán a legközelebbi Gretchin-t vagy egy utált rivális törzset), és biztosan nem gondolkodnak el saját módszereik gyengeségein. Egyszerűen újra próbálják, másképp – többnyire azért, mert már elfelejtették, hogyan is csinálták előzőleg. Így az Orkok figyelemre méltó fejlődést érnek el próbálkozás és hiba révén – anélkül, hogy számolnának a költségekkel. Közben más intelligens fajok, akik mély filozófiákban merülnek el, újra és újra ugyanabba a csapdába esnek – stagnálásra és hanyatlásra kárhoztatva, hacsak persze előbb nem hódítják meg őket az Orkok.

Egy átlagos Ork elégedett, ha van kivel harcolni, van nála nagyobb, aki megmondja, kit kell megölnie legközelebb, és van nála kisebb, akit megverhet. Az Orkok ritkán éheznek, hiszen gyakorlatilag bármit megesznek – akár Grots-ot, Snotlings-et, vagy végső esetben egymást is. A Greenskin-ek számára nem létezik a kannibalizmus fogalma vagy az ezzel járó erkölcsi felháborodás – számukra természetes, hogy a nagyobb Orkok a gyengébbek rovására élnek túl. Mivel az egyetlen valódi motivációjuk a háború és az öldöklés, az Orkokat általában nem érdeklik az anyagi javak vagy a luxuscikkek. Egyetlen kivétel létezik: a vágy, hogy egyre nagyobb és hangosabb fegyverekkel és járművekkel rendelkezzenek. Egy Ork szinte bármire hajlandó, hogy megszerezzen egy hangosabb Shoota-t vagy gyorsabb Warbuggy-t. Megszállottan vágyik rá – egészen addig a pillanatig, míg meg nem szerzi. Onnantól viszont már valami még nagyobbra vetül a tekintete…bár ez sok embernek is tulajdonsága.

A WAAAGH!

Barbárok és vadak, a Greenskin-ek úgy terjednek szét a galaxisban, mint egy smaragdzöld folt. A 41. évezred végének csatamezőit tömegesen árasztják el, vérontással és többnyire értelmetlen erőszakkal sodorva el mindazokat, akik útjukba állnak. Egy Ork WAAAGH! háború apokaliptikus léptékben. Megszámlálhatatlan Ork özönlik egyik világról a másikra. Egész civilizációk pusztulnak el, a védelmezők seregei megsemmisülnek, miközben az Orkok feltartóztathatatlan árként söpörnek tovább. Az Orkoknak ugyanolyan szükségük van a harcra, mint az embereknek az ételre és italra. Háborús természetükből fakadóan az Orkok állandóan harcolnak egymással vagy kalózportyákat indítanak közeli ellenségeik ellen. Ezek a konfliktusok többnyire kisebb léptékűek vagy helyi jellegűek, és nem fejlődnek túl a véletlenszerű erőszakos kitöréseken és fosztogatásokon. Azonban az Ork népesség elérhet egy kritikus tömeget, amely teljes bolygószintű migrációhoz vezet. Ezt nevezik WAAAGH!-nak – egy tiszta agresszióból álló keresztes hadjáratnak, amely csillagrendszereken gázol át egy az erőszak orgiájába.

Az Ork viselkedést a WAAAGH! uralja – ez egy közös pszichikus mező, amit maguk az Orkok generálnak, és ami hatással van pszichéjükre. Ez lehetővé teszi számukra, hogy ösztönösen felismerjék, ki a „bigga” – azaz ki a vezér –, hiszen az Ork társadalomban az erő szab törvényt. Minden Ork generálja ezt a mezőt, ami egyre erősebbé válik, ahogy az Orkok jól érzik magukat (általában harc közben), illetve ahogy egyre többen gyűlnek össze egy adott területen. A WAAAGH! lendületet ad az Orkok bolygószintű hadjáratainak, amelyeket szintén WAAAGH!-nak neveznek (az Orkok szeretnek sok mindent így nevezni). Egy ilyen WAAAGH! valahol a szent háború és egy kocsmatúra között helyezkedik el – némi népirtással megfűszerezve. Több ezer Ork gyűlik össze, akiket egyetlen domináns Ork ereje vonz – ez az Ork a Warboss, vagy ha különösen hatalmas a WAAAGH!, akkor Warlord. Ő nagyobb és okosabb, mint bármelyik Ork a környezetében. Ezután az Orkok elindulnak, hogy ellenséget keressenek és legyőzzenek. Az Ork WAAAGH!-ok egész bolygórendszereket söpörnek el, seregeket és flottákat pusztítanak el vérszomjas őrületükben, és csak akkor kezdenek újra egymás ellen harcolni, ha már minden elérhető ellenséget lemészároltak.

Tippek

  • Nurgle

    Család, Halál, Betegség? Csak nem Nurgle?
  • Fél évente festék karbantartás

    Fél évente érdemes 1 csepp vízet és 1 csepp mediumot beletenni a tégelyes festékeidbe és utána jól felrázni őket.
  • Futószalag festés

    Ha egyszerre több figurát festesz, akkor megspórolod a száradási időt.

Az Ember Birodalmának Tech-priest-jei azt feltételezik, hogy ez a közös pszichikus mező telekinetikus vagy kvantum valószínűségi hatással is bír, amely lehetővé teszi, hogy az Ork technológia – bármilyen rozoga vagy rosszul megtervezett legyen is – úgy működjön, ahogy azt a Greenskin-ek elvárják. Úgy vélik, hogy ez az elmélet az Adeptus Mechanicus vallási hitéből ered, miszerint a technológia minden aspektusát egy univerzális „Motive Force” hatja át, és ezek a Machine Spirit-ek az Emberiség szolgálatában állnak a Machine God parancsára. Ha ez igaz, akkor Machine Spirit nélkül az Ork gépek nem működhetnének – valamilyen pszichikus eredetű okra lenne szükség, hogy megmagyarázza azok gyakran pusztító hatását. Továbbá Mechanicus Genetor Lukas Anzion megjegyezte, hogy sok Ork által épített fegyver egyáltalán nem működik, ha nem egy Orkoid használja – ami talán még inkább alátámasztja ezt az elméletet.

Összegyűlés a WAAAGH!-ra

Az Orkoid ösztönök közül az első és legfontosabb a háború iránti szó szerinti szükséglet. Az Orkoknak szükségük van a harcra, ahogy az embereknek vagy az Aeldari-nak szükségük van ételre és vízre – és a hosszú évezredek alatt a Greenskin-ek nagyon, nagyon jók lettek ebben. Velük született agresszív természetük miatt az Orkok állandóan egymással harcolnak, hogy bizonyítsák, ki a legerősebb, közben élesítve veleszületett harci képességeiket és kiszűrve a gyengéket – bár ez a folyamat általában csekély veszélyt jelent a galaxis nagy részére nézve. Azonban az Ork népesség elérhet egy kritikus tömeget, amely teljes csillagközi migrációhoz vezethet. Ezt a véres vándorlást és az ebből fakadó bolygószintű ostromokat nevezi az Impérium tudós rétege WAAAGH!-nak – egy tiszta agresszióból álló keresztes hadjáratnak, amely csillagrendszereken gázol át tombolásban és erőszakban. Egy WAAAGH! rendszerint apró dologként indul – akár egyetlen Orkkal is, akinek Gork és Mork, az Orkoid istenségek nagy mészárlásról szóló álmokat küldenek. Ő ezt a látomást fejbevágások sorozatával osztja meg társaival, vagy ha kissé intellektuálisabb, megépít egy hatalmas Ork hadigépet, például egy Gargant-ot, amely vad isteneinek képmása. A közelgő WAAAGH! híre gyorsan terjed a helyi Orkoid közösségben, és az Orkok egyesülni kezdenek. Napról napra újabb warband-ok csatlakoznak a növekvő tömeghez. Egy warboss harcolja fel magát a ranglétra tetejére, és warlord-dá válik, alárendelve magának az általa legyőzött törzsek seregeit.

Ahogy új rangjának híre terjed, az Ork erősítések áradata zöld özönné változik. A Mek-ek egyre őrültebb projekteken kezdenek együtt dolgozni, egyre nagyobb hadigépeket és fegyvereket építve a WAAAGH! számára. Füstöt okádó mobil erődök és titáni harci gépek készülnek csupán fémhulladékból és a Greenskin-ek nyers lelkesedéséből – a növekvő pszichikus energia mező egy újabb mellékhatásaként. Minden győzelemmel a warboss legendája nő, és egyre több követő csatlakozik véráztatta zászlaja alá. Folyamatos kihívások közepette fenntartva uralmát, újabb seregeket olvaszt magába. Hírneve messzire terjed, az erősítés újabb hullámokban érkezik. A Gorkanaut-ok és Morkanaut-ok egyre nagyobb számban jelennek meg, pilótáik lázasan keresik a WAAAGH!-ot. A Mekboyz csapatok hatalmas állványokat emelnek, amelyekben Stompa-k és Gargant-ok kezdenek formát ölteni. Ezek a monumentális bálványok ősi ösztönöket keltenek az Orkok elméjében, és a tudatalatti WAAAGH!-energiát lázpontra fűtik.

Ebben a szakaszban még mindig jelentős a versengés a különböző klanz és tribe-ok között, és mind igyekszik túlszárnyalni a többieket a hadigépei által okozott pusztítás mértékében. Azok a Mek-ek, akiknek nincs erőforrásuk Stompa-k vagy Gargant-ok építésére, Killa Kan és Deff Dread csapatokat vagy Battlewagon-okat készítenek, ahonnan a warbossok vezethetik hadseregeiket. A kialakulóban lévő WAAAGH! hamarosan világokat ölel fel, nemcsak kontinenseket. Egész bolygók lakosságát rabszolgaságba taszítják, hogy lőszert gyártsanak a horda számára. Nyers factory-ship-ek és war hulk-ok készülnek, hogy a hadsereget csatába szállítsák. Amikor a közelgő vérontás csábítása többé nem tagadható, a horda pusztító dühét már csak a tömeges vérontás képes levezetni. A zöldhorda felmorajlik, mint a vad óceán, és az eget betöltik a nyers és terjedelmes Ork űrhajók. Eközben még több Greenskin csapódik a hordához a hatalmas harci gépek ígérete és a várható vérengzés miatt. A legtöbb Boy egyszerűen örül, hogy végre rendes verekedésbe keveredhet. Azonban azok, akik egy valóban grandiózus pusztítás részesévé akarnak válni, gyakran vállalják a személyzet és lövészek szerepét a Battle Fortress-eken vagy a Stompa-kon.

Mások légi flottákat építenek – Fighta, Fighta-Bomma és Bomma gépeket –, amelyek fegyverekkel és bombákkal megrakodva támadják majd az ellenséget a csata kezdetén. A teljes Ork inváziót megelőző nagy seregszemle lenyűgöző látvány. Ahogy az Orkok gyülekeznek a csatához, több ezer olajos motor füstje tölti be az eget. A föld megremeg a hatalmas kerekek, lánctalp és a Gargant-ok döngő lépteinek súlya alatt. Az Ork seregek a horizontig nyúlnak, magasba emelve zászlóikat, hirdetve hírnevüket és hovatartozásukat – harci kiáltásaik mérföldekre hallatszanak. Gorkanaut-ok, Morkanaut-ok, bizarr tüzérségi eszközök és erőmező-generátorok csattognak és zúgnak a zöld tömeg közepén. Rozsdás járművek armadája porfelhőt kavar az égbe, miközben Dakkajet-ek üvöltenek át az égen, mocskos füstcsíkokat hagyva maguk után. A Speed Freeks túráztatják motorjaikat, a Boyz a levegőbe lövöldöznek, miközben a Gretchinek szőnyegként terül el a horda előtt. A csatamező végül szinte láthatatlanná válik a zöld tenger alatt, minden Ork harcos biztos abban, hogy a föld hamarosan vörösbe borul. Itt a WAAAGH! ereje kézzelfoghatóvá válik, mint a nyers agresszió hulláma, és az Orkok hiszik, hogy Gork és Mork a Warp-ból figyelnek le rájuk. Aztán egyetlen hatalmas ordítással előretörnek, és egy újabb világ merül el a végtelen háborúban.

Azok a Greenskin-ek, akik nem a WAAAGH! hadigépeinek építésén dolgoznak, hasonlóan gondolkodó Orkokat keresnek, akik az ő kedvenc harcstílusukban küzdenek. Ezeket a csoportokat az Orkok kult-oknak nevezik – ezek közül a járműmániás Kult of Speed a legismertebb az Impérium számára, de korántsem ez az egyetlen. A Stormboyz és a Flash Gitz szintén kult-okat alkotnak, míg azok az Orkok, akik különösen érzékenyek a növekvő pszichikus energia mezőre, gyakran Madboyz-zá válnak. Amikor a csata csábítása többé nem tagadható, a WAAAGH! tombolása lázpontra hág – és azt csak a vérontás csillapíthatja. Az Orkoknak általában nincs koherens harci doktrínájuk, mint más intelligens fajoknak. Egyetlen céljuk van: annyi pusztítás és felfordulás okozása, amennyit csak képesek. Az Orkok a galaxis civilizációinak pestise – egy genetikailag létrehozott biológiai fegyverfaj, amelynek eredeti célja rég elveszett, de még mindig folytatja a harcot – bárkivel, bármikor –, pusztán a saját örömére, amit a pusztítás és vérengzés jelent. És amikor a WAAAGH! összeállt, és több millió Ork ordít az ég felé, egy újabb világ süllyed el az örök háború zöldhullámában.

A Nagy WAAAGH!

Az Impérium köreiben általánosan elterjedt nézet, hogy az elmúlt terrán évszázad során az Orkok még agresszívabbá és háborúsabbá váltak, mint valaha, és a WAAAGH!-ok száma mind az öt Segmentum-ban folyamatosan emelkedik. Az Impérium régóta feltételezi, hogy a Greenskin faj rendelkezik alacsony szintű, háttérben működő pszichikus képességekkel – egyfajta közös Warp-rezonanciával. Az Orkok természetesen erről semmit sem tudnak, és nem is érdekli őket. Ennek ellenére, ahogy a Warpspace egyre viharosabbá válik, úgy az Orkok is egyre harciasabbak lesznek. Az új WAAAGH!-ok számának növekedése különösen szembetűnő a Warp anomáliák és viharok sújtotta régiók körül, ahonnan minden terrán évben több száz Greenskin inváziós erő bukkan elő. Az Inquisition Ordo Xenos ágának tagjai egy mintázatot fedeztek fel az Ork táborokban talált glyph-sequence-ek fordításaiban. Ezek egyre gyakrabban utalnak „da call of da gods” jelenségre, amit különösen intenzíven érzékelnek a vándorló Gorkanaut és Morkanaut pilóták.

A Weirdboyz megjelenése is exponenciálisan nő, sokan azt állítják, hogy látomásokat kapnak Gork és Mork istenségektől. Több ezer világon emelkednek a háború sújtotta égbolt felé a baljós Gargant-ok sziluettjei. Az Orkok ellenségei döbbent rémülettel figyelhetik csak, ahogy a Great WAAAGH! néven ismert jelenség során a Greenskin-ek eddig soha nem látott számban árasztják el a galaxist, és mészárolnak le mindent, ami az útjukba kerül. WAAAGH! szervezeti felépítése – Az Orkok különböző szinteken szerveződnek. Az első szint a mob, egy rajszintű egység, amelyben az Orkok hasonló elképzelésekkel rendelkeznek arról, hogyan kell viselkedni a csatatéren. Általában egy Nob vezeti őket (ami a „noble” szóból ered, de „knob”-nak ejtik). Több mob összeáll egy warband-dé, amely nagyjából megfelel egy Imperial Guard századnak – bár méretük és erejük nagyobb változatosságot mutat. Ezeket egy warboss vezeti. A legnagyobb Ork szervezeti egység a tribe, amely több warband-ból áll, és mind egy warboss parancsnoksága alatt áll. Különböző törzseket egy erőteljes warboss, azaz egy warlord képes egyesíteni, amikor WAAAGH!-ot hirdet.

Összesítő

Egy Ork egyed egymagában is nagy veszélyt jelent, de ha ilyen mennyiségben gyűlnek össze, akkor senki nem szabhat gátat a Green Tide-nak, amely talán csak a tyranidák erejével vetekszik. A következő és egyben az orkok tudástár cikksorozatának befejező részében az ork istenekről, technológiáról és a pénznemükről fogunk beszélni sokminden más mellett.

Írta: Liszka Gergely

Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!

Tippek

  • Fény a figurafestéshez

    Érdmes „napfény színű” izzó alatt festeni a figurákat.
  • Rázd fel az alapozót

    Alapozás előtt a spray festéket mindig legalább 1 percen keresztül rázd fel (Ha új a spray, akkor 5 percen keresztül)!
  • Dark Angels

    Mindig is szeretted a lovagokat? Próbáld ki a Dark Angeleket!