Kill Team

Csapatunknak sikerült kipróbálnia a Kill Teamet, és szeretnénk megosztani veletek az első benyomásainkat a játékról. Röviden: a játék határozottan szórakoztató és pörgős, de ahogy minden komolyabb társasjáték esetében, itt is alapos felkészülésre van szükség ahhoz, hogy zökkenőmentesen menjen a játék. Lentebb részletezzük, mire gondoltunk.

Felkészülés a HiveStorm-al

A HiveStorm egy igazán jól felszerelt kezdőszett, amely mindent tartalmaz, hogy két játékos belekezdjen a Kill Team játékba. A Games Workshop által megszokott, magas minőségű tereptárgyak remekül mutatnak, a csapatok figurái pedig gyönyörűen ki vannak dolgozva. A dobozban minden szükséges szabálykönyv és kiegészítő megtalálható, így nincs szükség további vásárlásra a kezdéshez. Mi összeraktuk a tereptárgyakat, majd neki is láttunk a játéknak két régebbi csapattal: a Hearthkyn Salvagers és a Novitiates dobozokkal. A terepeket az előírásoknak megfelelően állítottuk fel, majd a küldetéspakli irányított minket a játék kezdetéig.

Általános és csapat szabályok

A játék általános szabályai viszonylag egyszerűek, különösen azok számára, akik már jártasak más wargame-ek szabályaiban. Egy kör három fázisból áll:

  1. Turning Point – Itt egy roll-off (kockadobás) alapján dől el, hogy melyik játékos kezd.
  2. Strategy Phase – Itt használhatók a strategy ployok és egyéb képességek.
  3. Firefight Phase – Ez a játék központi része, ahol a lövések, harcok, mozgások és egyéb akciók történnek.

A Turning Point fázisról nem szükséges túl sokat írni: a játékosok kockadobással döntenek, és a nyertes választja meg, ki legyen a „kezdő játékos”. A kezdő játékos aktiválja először a figuráit, és ha vannak olyan képességek, amelyek egyszerre lépnek életbe, ő határozza meg a sorrendet. Az a játékos, aki nem kezd, 2 Command Pointot kap (ezeket a Strategy ployokra és a Firefight ployokra lehet felhasználni), míg a kezdő játékos csak 1 CP-t kap.

A Strategy Phase már egy érdekesebb része a játéknak. Ebben a fázisban használhatjuk a karaktereink Strategy Gambit képességeit, valamint a Strategy Ploy kártyákat, amelyek az adott körre vonatkoznak. Ezzel például át tudunk scannelni egy adott területet, hogy senkinek ne legyen fedezéke, vagy bevethetünk egy olyan taktikát, amellyel közelebbről mindenki pontosabban céloz. Ebben a fázisban a játékosok felváltva, a játék sorrendjében aktiválják ezeket a képességeket, így mindenki reagálhat az ellenfél lépéseire.

A Firefight Phase dönti el a játék kimenetelét, hiszen itt végezhetnek akciókat a csapatunk tagjai. Vannak univerzális akciók, mint a mozgás (reposition), lövés (shoot) vagy a rohamozás (charge). Ezeken kívül az adott karaktereknek lehetnek speciális akcióik is, például akna telepítése, vagy egy társuk támogatása a célzásban. Minden karakternek van egy akciópont-limitje (Action Point Limit, APL), ami meghatározza, hogy mennyi akciót hajthat végre. Általánosságban 2 APL-lel rendelkeznek a karakterek, de például a Space Marine-ok Angels of Death csapatának tagjai 3 APL-lel is rendelkezhetnek. Ezért is van, hogy míg sok Kill Team egységben 10 karakter van, addig a Space Marine-ok csapataiban csak 6-an vannak.

Fontos megjegyezni, hogy egy akciót egy aktiválás alatt csak egyszer lehet végrehajtani, így jól át kell gondolnunk, hogyan használjuk fel a rendelkezésünkre álló akciópontokat.

Dióhéjban ennyiből áll egy kör a Kill Team játékban. A lövési és közelharci támadások kockadobásai eltérnek a Warhammer 40.000 rendszertől, de egyszerűek és könnyen megérthetők. Ahogy láthatjátok, a játék keretrendszere nem túl bonyolult, de a csapatok szabályai mélyítik az élményt. Különösen a régebbi csapatoknál érdemes felkészülni, mivel ezek gyakran összetettebbek, és rengeteg specializált karakterrel rendelkeznek.

A legtöbb régi csapat tele van specialistákkal, akik meghatározó szerepet játszanak a Kill Teamben. Például a Hearthkyn Salvagers csapatának 10 speciális karaktere volt, mindegyik egyedi, részletes szabályokkal. Hasonlóan, a Novitiates csapat is 9 specialistával rendelkezett. Az első játékunk emiatt hosszabbra nyúlt, mivel folyamatosan ellenőriznünk kellett a karakterek szabályait, amit később elkerülendő úgy döntöttünk, hogy ezentúl csak akkor játszunk, ha már minden csapatunk tagjának szabályait kívülről tudjuk.

Az újabb csapatok, mint például a Hernkyn Yaegirs, kevesebb specialistával rendelkeznek, ami valamelyest leegyszerűsíti a felkészülést és a játék menetét, így könnyebb őket kezelni. Ez egy érdekes változás a Games Workshop hozzáállásában, mivel talán jobban szeretnék a játékmenetet egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé tenni.

Küldetések, eszközök választása, játék kezdése

Ez a részlet különösen izgalmassá teszi a Kill Team játékmenetét. A különböző küldetések és pontozási rendszer mély taktikai gondolkodást igényel. Alapvetően háromféle küldetés áll rendelkezésre a játékosok számára:

  1. Crit Op: Ez az alap küldetés, amely mindkét fél számára közös és elérhető.
  2. Kill Op: Egy gyilkolásra fókuszáló küldetés, ahol az ellenfél kezdeti létszáma alapján számolhatjuk ki, hogy mennyi „Kill Grade”-et kapunk egy-egy eliminálásért. (Ez is mindenkinek elérhető)
  3. Tac Op: Ez egy titkos küldetés, amelyet a csapat archetípusának megfelelően választhatnak a játékosok. Két archetípust kapnak, amelyből összesen 6 küldetés közül választhatnak titokban.

A játék elején mindkét játékos titkosan kiválasztja, melyik küldetés pontjait szeretné 1,5-szörözni. Így összesen maximum 21 pontot lehet elérni egy játék során (6 pont küldetésenként, és plusz 3 pont a kiválasztott küldetésből). A változatos küldetések megmozgatják a játékosok taktikai tudását, mivel nemcsak területek elfoglalásáról szólnak, hanem akár koordináták beméréséről is.

A csapatok a játék elején 4 eszközt választhatnak, ami lehet univerzális vagy csapatspecifikus.

Például:

  • Létra: Amellyel csökkenthetjük a mozgás költségeit épületek megmászásához.
  • Portable Barricade: Egy hordozható akadály, amelyet a karakterünk magával is vihet.
  • Gránátok: Hogy még univerzálisabb támadó lehetőségeink legyenek.

Az eszközválasztás után már majdnem elkezdhetjük a játékot, de van még egy döntésünk: kiválaszthatunk egy extra felszerelést, vagy dönthetünk úgy, hogy az első körben 0 Command Pointért használhatunk egy strategy ployt vagy egy karakterünkkel végrehajtunk egy reposition akciót. Ezek a döntések olyanok, mint a kő-papír-olló, mivel egyik döntés felülírja a másikat. Az a játékos, aki nyeri ezt a „választási csatát”, kezdheti az első kört.

Összesítő

A Kill Team játék valóban pörgős és rendkívül szórakoztató, különösen azok számára, akik szeretik a taktikailag mély terepasztalos játékokat. Bár a régebbi csapatok rendelkeznek sok egyedi szabállyal, ez ne szegje kedvét senkinek, mivel a hivatalos Kill Team applikációval könnyen nyomon követhetjük és gyorsan ellenőrizhetjük a karakterek szabályait.

Ami a játék komplexitását illeti, bár az alapszabályok egyszerűek, az összetett karakterképességek és stratégiák miatt a játék bonyolulttá válhat, ezért nem mondanánk kezdőbarát játéknak. Azonban nagy előnye, hogy elég egyetlen csapat ahhoz, hogy elinduljunk, különösen ha klubban játszunk, ahol a tereptárgyak is rendelkezésre állnak, így a Kill Team viszonylag pénztárcabarát társasjáték.

A szabályok és stratégiák mennyisége csapattól függően változó, de összességében nem bonyolultabb, mint a nagyobb testvére, a Warhammer 40.000. Mindenképp ajánljuk mindenkinek, aki egy mély, de gyorsabb játékmenetű wargame-et keres. A tapasztalt játékosok számára pedig kevésbé időigényes, mint sok más asztali játék, így igazán ideális választás.

Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!

Tippek

  • Ha kezd beszáradni

    Ha kezd besűrűsödni a festéked, akkor tegyél hozzá 2 csepp vizet és 2 csepp mediumot és jól rázd fel!
  • Saját színséma

    Találj ki saját színsémát a seregednek bátran!
  • Rázd fel az alapozót

    Alapozás előtt a spray festéket mindig legalább 1 percen keresztül rázd fel (Ha új a spray, akkor 5 percen keresztül)!