A Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok fajtái

A Terepasztalos Stratégiai Tárasjátékoknak két fő fajtáját különböztetjük meg, amelyek különböző oldalról és részletességgel közelítik meg a harci szituációkat. Ha esetleg nem ismered a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékokat, akkor érdemes elolvasnod egy korábbi cikkunket a Mik is azok a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok-at!

Nézzük először azokat, amelyek során egy teljes hadsereget vonunk az irányításunk alá! Bár porosz gyökereik vannak, mégis az angol nyelvből átvett “wargame” elnevezést használjuk az összes olyan modern és klasszikus társasjátékra, amely valamilyen katonai / harcászati szimulációt mutat be terepasztalon.. Általánosságban ezeket a mérkőzéseket nagy asztalon (72”x48”) játsszák, és a sereget különböző egységekből (rajokból, osztagokból, hordákból, stb.) állíthatjuk össze, amelyek korlátozott módon egyénesíthetőek (Például egy osztagba rakhatunk egy speciális fegyverrel rendelkező figurát). Ezeknél a játékoknál nagyon fontos a “What You See (is) What You Get” szabály (WYSWYG, azaz “azt kapod, amit látsz”), így gyakorlatilag minden figurának olyannak kell kinézni, amely a szabályok által hivatalosan elismert. Például nem vagy nagyon ritkán van lehetőség  proxyzni (helyettesíteni) egy adott figurát/egységet. Természetesen a konvertált figurákat örömmel fogadják a játékos közösségek, viszont fontos, hogy a magassága, szélessége megegyezzen az eredeti figuráéval.

A wargame-ben általában egységenként (egy egység tartalmazhat egy vagy több figurát is) aktiváljuk a seregünket (például: egységenként mozgatjuk) és nem feltétlen figuránként. Az egységen belüli figurák szabályai nem nagyon változnak, kivéve ha tartalmaz az egység speciális fegyvert, amit, ahogy korábban is leírtuk, korlátozott mértékben tudunk hozni. Ez segíti az egységekben való kezelést és gyorsítja a játékot.  Ugyanígy, a játékmenet gyorsítása érdekében, általában hatoldalú kockákat használnak ezek a játékok, amiből esetenként nagyon sok kell. A sok kockadobás azt eredményezi, hogy a játék egésze alatt átlagra jön ki a figurák teljesítménye, így nehezebben tudja a kockadobás elvinni azt.

Tippek

  • MawTribes

    Ha mindig is szerettél jó nagyokat ennei és a főzésre, mint varázs-tudományra gondoltál, akkor válaszd az Ogrék hordáit!
  • Fessünk együtt!

    Együtt sokkal könnyebb festeni.
  • Zárd a festéket

    Mindig jól zárd le a festékeidet!

A másik fajtájuk az angol nyelven “skirmish game”-nek vagy “skirmish wargame”-nek nevezett játékok, amelyekben csupán egy pár figurából álló csapatot irányítunk. A szabályokat tekintve ezek a játékok  sokkal részletekbe menőek, mint a nagy asztalos társaik így például több olyan szabályt tartalmaz, amely színesítheti a játékmenetet (például azok a képességek, amelyek a sima wargame-ben csak egy lépésnek számítanak, itt akár  többlépcsős képzettséghasználatként jelenhetnek meg). Ezekben a játékokban fontos, hogy minden figurát külön-külön tudunk kezelni, és sokkal kidolgozottabbak a karakterisztikáik, mint a wargame-ben. Ugyanígy ezen játékok egyik jellemzője, hogy a karakterek fejleszthetőek (mondjuk szinteket lépnek vagy képességek adhatóak nekik), és általában ezen játékok szabályai magukba foglalják a kampány játék szabályait is (a kampányokról lejjebb fogunk többet írni). Általában a WYSWYG szabály nem jellemző ezekre a játékokra, mivel a legtöbb figura csak egyféle felszereléssel rakható össze. Ennek oka, hogy a skirmish game-ekkel általában kisebb portfóliójú cégek foglalkoznak, akiknek nincs kapacitásuk egy adott figurát többféle verzióban legyártani. Ezekben a játékokban szintén elterjedtebb a véletlenszerűségekhez és az esélyek megjelenítéséhez használható eszközök- több vagy kevesebb oldalú kockák, mint a hatoldalú, kártyapaklik és megannyi más megoldást láthatunk. Amit viszont mindegyik ilyen játéknál elmondhatunk, az az, hogy sokkal kevesebbszer dobunk kockával (vagy éppen húzunk kártyát), mint a wargame-ekben, ezért sokszor a kocka elviheti a játékot és sokkal inkább szerencsefüggők a meccsek.

Amikor a játékok fajtáiról beszélünk, akkor mindenképpen érdemes a kampányokról is említést tenni, amelyeket bizonyos szabályrendszerek kifejezetten támogatnak és ajánlanak is, míg van, amelyik nem rendelkezik ilyennel.

Tulajdonképpen a kampányok nem mások, mint több játékalkalomból álló és egymással összefűződő meccsek sorozata, amelyekben akár több mint 10 játékos is játszhat. Bármelyik kampányjátékról legyen szó, az az egy jellemzőjük mindig egyezik, hogy a játékok befolyásolják a továbbiakat, valamint, hogy fordulókból állnak (ez az az időköz, amikor a meccseket le kell játszani). Ha mondjuk egy ligáról van szó, akkor akár ki is eshetünk a kampányunk folyamán, egy szerepjáték orientált játékban pedig a végrehajtott tetteinkkel előnyöket is szerezhetünk a továbbiakhoz.

A kampányokat többféleképpen lehet levezetni. Lehetséges az, hogy hasonlóan, mint sok videojátéknál, egy térképet készítünk, amelyet régiókra bontunk szét és azon területek kontrollálásáért folyik a küzdelem a játékos felek között. A régióknak megadott pontszámai vannak és a kampány végén a legtöbb pontszámú játékos nyer. Ugyanakkor szervezhetünk egy ligát is, ahol egyenes ágú kieséssel jut el a sok indulóból kettő játékos a döntőbe. Egyszóval a kampányjátékok kerete a fantáziánkra van bízva, és akár két fővel is lehet ilyen alkalmakat szervezni. Természetesen több játéknak is van saját kampányrendszere, így nem feltétlen kell megalkotni a sajátunkat. Például a (jelenleg 9. kiadásban járó) Warhammer 40.000 játéknak a Crusade nevű rendszere biztosítja a játékosoknak a kampány lehetőségét, amely során folyamatosan fejlődik a seregünk.

Fontos megjegyeznünk, hogy vannak olyan figuragyártók, amelyek skirmish és klasszikus wargame szabályokat is készítenek az adott figurákhoz, amelynek köszönhetően akár kicsiben is elkezdhetjük a seregünk építését (mondjuk egy osztaggal), és később fejleszthetjük azt, hogy elérjük a tényleges sereg méretet. Az egyik legkiemelkedőbb ilyen gyártó a Games Workshop, amely a Warhammer 40.000 játékának legtöbb frakciójához skirmish szabályokat is írtak. Ezeket a Warhammer 40.000: Kill Team nevű szabályrendszer foglalja magába. Gyakorlati példával élve így elkezdhetünk úgy egy Space Marine sereget, hogy veszünk egy doboz Intercessort, amely tökéletes lehetőséget ad egy Space Marine Kill Team elkezdéséhez, és a doboz mindent tartalmaz hozzá, ami kell (persze a szabálykönyvet érdemes beszerezni). Majd ezek után szépen bővítjük a seregünket mondjuk Space Marine Reiverekkel, amik a seregbe is tökéletesek lesznek, és a skirmish-ben 1-1 Intercessort leválthatunk rájuk.

Szummázva: a terepasztalos stratégiai társasjátékokban mindenki megtalálhatja a számára szimpatikus játékmechanikákat és egyéb játékelemeket. A kampányjátékok tökéletes lehetőséget biztosítanak

Hungarian Warhammer Community csapata

Írta: Liszka Gergely

Legújabb tudástár tartalmak

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Knights IV. Páncélzat

„Lássátok, hová juttatott értéktelen lovagi kódotok. Egy nyomorúságos alárendeltség címere, a tudatlanság pórázával körülfonva. Nemesi gőgöd szégyent hoz őseidre. Most lásd, milyen ajándékokat érdemeltem ki hűségemmel, milyen jutalmakban részesítettek a Sötét Istenek. Üvölts, miközben feltárom lelked előtt az igazságot.„ — Zir Gedrim, a Mahj, a Lélekbánat mestere, Vorran-ház Káosz Lovagok átalakulása Nemcsak a pilóták, hanem … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Knights III. Szerveződésük

„Tisztelet a megsemmisítésen keresztül. Ez volt az egyetlen igazság, amit házunk rothadó krónikáinak lapjain megtaláltunk, mielőtt hamuvá égettük volna őket. Elődeink nemességüket és kódexüket milliók lemészárlásán keresztül őrizték meg. Vérontásért érdemeltek dicséretet, mészárlásokért arattak elismerést, és a Hullacsászár nyüszítő szolgái rémülettel reagáltak, mikor a náluk különb nemesek végrehajtották azt, amit a kötelesség megkövetelt. Tettek voltak … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Knights II. Történetük Röviden

„Minden, amit a Lovagi Kódex követel, semmibe vettetettek. Az értelem erényét bűnné alakították, majd hűségként nevezték el. Meggyalázzák minden eskü ünnepélyességét, amit valaha nemes és kötelesség tudó ember fogadott, pusztán azzal, hogy tovább léteznek. Bűnös lényük megfertőzi a trónokat, melyeken ülnek, s a romlottságuk a páncéljaikba is átszivárog. Mindezek közül is a legborzalmasabb bűnücselekedetük az, … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Knights I. Bevezető

„Nyisd meg szívedet a gyűlöletnek. Nyisd meg elmédet a dühnek. Nyisd meg lelkedet a Sötét Istenek felé. Ne hagyd, hogy őseid közéd és a felkínált hatalom közé álljanak. A Lovagi Kor napja leáldozott, és az eljövendő éjszaka azoké lesz, akik elég erősek, hogy érvényesítsék akaratukat” — Canticle of the Warped Becoming, Liber Idolator A Chaos … Tovább

Legfrissebb Hirek

Játékosoktól Játékosoknak – Horváth Dániel – Chaos Knights

A Játékosoktól Játékosoknak mostani részében Horváth Dánielt interjúvoltuk meg, hogy ő melyik sereget preferálja és pontosan miért. Fogadjátok szeretettel az interjút Danivel a Chaos Knightokról! Milyen játékosnak írnád le magadat? Alapvetően egy laza, funolós alaknak tartom magam, de mivel 5+ játszok, már kicsit akaratlanul is optimalizálom a listáim, sokat kérdezek az ellenféltől, hogy hogyan működnek … Tovább

LiszkaG Gaming Together We Paint Tereptárgyak Festése Könnyen (Trench Crusade)

Ha szeretnéd kipróbálni a tereptárgy festést, akkor nézd meg a LiszkaG Gaming streamjét, ahol főként Trench Crusade terepeken mutat meg különböző technikákat és emellett az FDM és a Resin 3D nyomtatott elemek különbségét is szemügyre vesszük. Ne maradjatok le róla a streamekről! Iratkozz fel a LiszkaG Gaming csatornáira! https://www.twitch.tv/liszkag https://www.youtube.com/@LiszkagGaming https://www.facebook.com/LiszkagGaming https://www.instagram.com/liszkaggaming/

Golden Gobbo 2025 Március Élménybeszámoló

Egy kicsiny élménybeszámolóval készültünk nektek a Golden Gobbo márciusi figurafestő versenyéről, ahol összesen 46 nevezést adtak le a figurafestők. Rengeteg kezdő is részt vett a versenyen, így amondók vagyunk, hogy elérte a foglalkozás a célját. 🙂 Itt találhatjátok a nevezésekről a képeket. Találkozunk július 12-13-án a Games Day-en, amelyen szintén megrendezésre kerül egy Golden Gobbo, … Tovább

Kill Team Liga és Trench Crusade Kampány

Hamarosan több ligája / kampánya is indul a HammerTime Cafe-nak, amelyekre már most tudtok jelentkezni! Az első ilyen ligaa 𝗞𝗶𝗹𝗹 𝗧𝗲𝗮𝗺 𝗟𝗶𝗴𝗮, amelynek a nevezési határideje április 20. éjfél. Ez a már szokásossá vált liga rendszer szerint megy, így akár 3 hónapra előre is megbeszélhetitek a játékokat az ellenfeleitekkel. A másik kampányunk egy merőben új … Tovább

Tippek

  • Figurafestés legfontosabb eszköze

    A figurafestés legfontosabb eszköze a megfelelő munkaterület.
  • Necrons

    Szeretnéd meghódítani a galaxist élőhalott-űr-robotokkal? Ébreszd fel a benned szunnyadó Necront!
  • Bentről kifele haladj

    Festésnél mindig a legbelsőbb részektől a legkülső részekig haladj, így kevésbé fogsz félrefesteni.