A Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok fajtái

A Terepasztalos Stratégiai Tárasjátékoknak két fő fajtáját különböztetjük meg, amelyek különböző oldalról és részletességgel közelítik meg a harci szituációkat. Ha esetleg nem ismered a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékokat, akkor érdemes elolvasnod egy korábbi cikkunket a Mik is azok a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok-at!

Nézzük először azokat, amelyek során egy teljes hadsereget vonunk az irányításunk alá! Bár porosz gyökereik vannak, mégis az angol nyelvből átvett “wargame” elnevezést használjuk az összes olyan modern és klasszikus társasjátékra, amely valamilyen katonai / harcászati szimulációt mutat be terepasztalon.. Általánosságban ezeket a mérkőzéseket nagy asztalon (72”x48”) játsszák, és a sereget különböző egységekből (rajokból, osztagokból, hordákból, stb.) állíthatjuk össze, amelyek korlátozott módon egyénesíthetőek (Például egy osztagba rakhatunk egy speciális fegyverrel rendelkező figurát). Ezeknél a játékoknál nagyon fontos a “What You See (is) What You Get” szabály (WYSWYG, azaz “azt kapod, amit látsz”), így gyakorlatilag minden figurának olyannak kell kinézni, amely a szabályok által hivatalosan elismert. Például nem vagy nagyon ritkán van lehetőség  proxyzni (helyettesíteni) egy adott figurát/egységet. Természetesen a konvertált figurákat örömmel fogadják a játékos közösségek, viszont fontos, hogy a magassága, szélessége megegyezzen az eredeti figuráéval.

A wargame-ben általában egységenként (egy egység tartalmazhat egy vagy több figurát is) aktiváljuk a seregünket (például: egységenként mozgatjuk) és nem feltétlen figuránként. Az egységen belüli figurák szabályai nem nagyon változnak, kivéve ha tartalmaz az egység speciális fegyvert, amit, ahogy korábban is leírtuk, korlátozott mértékben tudunk hozni. Ez segíti az egységekben való kezelést és gyorsítja a játékot.  Ugyanígy, a játékmenet gyorsítása érdekében, általában hatoldalú kockákat használnak ezek a játékok, amiből esetenként nagyon sok kell. A sok kockadobás azt eredményezi, hogy a játék egésze alatt átlagra jön ki a figurák teljesítménye, így nehezebben tudja a kockadobás elvinni azt.

Tippek

  • Ne öntsd ki!

    A bemosót mindig támaszd ki valamivel festés közben, nehogy kiboruljon!
  • Támogasd a klubokat

    Támogasd a klubokat, mert ők adják a játékra a helyet neked!
  • Kitbashing

    A kitbashinghez nézz körül a barátaid megmaradt bitzei között és cserélj velük!

A másik fajtájuk az angol nyelven “skirmish game”-nek vagy “skirmish wargame”-nek nevezett játékok, amelyekben csupán egy pár figurából álló csapatot irányítunk. A szabályokat tekintve ezek a játékok  sokkal részletekbe menőek, mint a nagy asztalos társaik így például több olyan szabályt tartalmaz, amely színesítheti a játékmenetet (például azok a képességek, amelyek a sima wargame-ben csak egy lépésnek számítanak, itt akár  többlépcsős képzettséghasználatként jelenhetnek meg). Ezekben a játékokban fontos, hogy minden figurát külön-külön tudunk kezelni, és sokkal kidolgozottabbak a karakterisztikáik, mint a wargame-ben. Ugyanígy ezen játékok egyik jellemzője, hogy a karakterek fejleszthetőek (mondjuk szinteket lépnek vagy képességek adhatóak nekik), és általában ezen játékok szabályai magukba foglalják a kampány játék szabályait is (a kampányokról lejjebb fogunk többet írni). Általában a WYSWYG szabály nem jellemző ezekre a játékokra, mivel a legtöbb figura csak egyféle felszereléssel rakható össze. Ennek oka, hogy a skirmish game-ekkel általában kisebb portfóliójú cégek foglalkoznak, akiknek nincs kapacitásuk egy adott figurát többféle verzióban legyártani. Ezekben a játékokban szintén elterjedtebb a véletlenszerűségekhez és az esélyek megjelenítéséhez használható eszközök- több vagy kevesebb oldalú kockák, mint a hatoldalú, kártyapaklik és megannyi más megoldást láthatunk. Amit viszont mindegyik ilyen játéknál elmondhatunk, az az, hogy sokkal kevesebbszer dobunk kockával (vagy éppen húzunk kártyát), mint a wargame-ekben, ezért sokszor a kocka elviheti a játékot és sokkal inkább szerencsefüggők a meccsek.

Amikor a játékok fajtáiról beszélünk, akkor mindenképpen érdemes a kampányokról is említést tenni, amelyeket bizonyos szabályrendszerek kifejezetten támogatnak és ajánlanak is, míg van, amelyik nem rendelkezik ilyennel.

Tulajdonképpen a kampányok nem mások, mint több játékalkalomból álló és egymással összefűződő meccsek sorozata, amelyekben akár több mint 10 játékos is játszhat. Bármelyik kampányjátékról legyen szó, az az egy jellemzőjük mindig egyezik, hogy a játékok befolyásolják a továbbiakat, valamint, hogy fordulókból állnak (ez az az időköz, amikor a meccseket le kell játszani). Ha mondjuk egy ligáról van szó, akkor akár ki is eshetünk a kampányunk folyamán, egy szerepjáték orientált játékban pedig a végrehajtott tetteinkkel előnyöket is szerezhetünk a továbbiakhoz.

A kampányokat többféleképpen lehet levezetni. Lehetséges az, hogy hasonlóan, mint sok videojátéknál, egy térképet készítünk, amelyet régiókra bontunk szét és azon területek kontrollálásáért folyik a küzdelem a játékos felek között. A régióknak megadott pontszámai vannak és a kampány végén a legtöbb pontszámú játékos nyer. Ugyanakkor szervezhetünk egy ligát is, ahol egyenes ágú kieséssel jut el a sok indulóból kettő játékos a döntőbe. Egyszóval a kampányjátékok kerete a fantáziánkra van bízva, és akár két fővel is lehet ilyen alkalmakat szervezni. Természetesen több játéknak is van saját kampányrendszere, így nem feltétlen kell megalkotni a sajátunkat. Például a (jelenleg 9. kiadásban járó) Warhammer 40.000 játéknak a Crusade nevű rendszere biztosítja a játékosoknak a kampány lehetőségét, amely során folyamatosan fejlődik a seregünk.

Fontos megjegyeznünk, hogy vannak olyan figuragyártók, amelyek skirmish és klasszikus wargame szabályokat is készítenek az adott figurákhoz, amelynek köszönhetően akár kicsiben is elkezdhetjük a seregünk építését (mondjuk egy osztaggal), és később fejleszthetjük azt, hogy elérjük a tényleges sereg méretet. Az egyik legkiemelkedőbb ilyen gyártó a Games Workshop, amely a Warhammer 40.000 játékának legtöbb frakciójához skirmish szabályokat is írtak. Ezeket a Warhammer 40.000: Kill Team nevű szabályrendszer foglalja magába. Gyakorlati példával élve így elkezdhetünk úgy egy Space Marine sereget, hogy veszünk egy doboz Intercessort, amely tökéletes lehetőséget ad egy Space Marine Kill Team elkezdéséhez, és a doboz mindent tartalmaz hozzá, ami kell (persze a szabálykönyvet érdemes beszerezni). Majd ezek után szépen bővítjük a seregünket mondjuk Space Marine Reiverekkel, amik a seregbe is tökéletesek lesznek, és a skirmish-ben 1-1 Intercessort leválthatunk rájuk.

Szummázva: a terepasztalos stratégiai társasjátékokban mindenki megtalálhatja a számára szimpatikus játékmechanikákat és egyéb játékelemeket. A kampányjátékok tökéletes lehetőséget biztosítanak

Hungarian Warhammer Community csapata

Írta: Liszka Gergely

Legújabb tudástár tartalmak

Warhammer 40.000 Seregei – T’au Empire

Bevezetés „Öt kaszt, egy nép vagyunk. Egységben állunk, teljesen a Nagyobb Jó szolgálatában. Ahogy előrehaladunk, újabb akadályokkal találkozunk majd. De mindet legyőzzük. Jövőnk most kezdődik, higgyetek a sorsunkban!” Legfőbb Ethereal Aun’Va A T’au Birodalom (kiejtése „TAU”, mint a „WAU” szóra rímelve), korábbi Birodalmi feljegyzésekben gyakran Tau Birodalomként szerepel, egy dinamikusan terjeszkedő, többfajú xeno csillagbirodalom, amely … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Space Marines – Night Lords

Bevezetés „Fiaim, a galaxis lángokban áll. Egy végső igazság tárul fel előttünk — utunk nem az, amelyet az Imperium kijelölt. Soha nem álltatok az Uralkodó fényében, nem viseltétek a Birodalmi sast — és soha nem is fogjátok. Éjbe öltözve álltok, karmotok örökre vörös atyám bukott birodalmának éltető vérétől, és évszázadokon át háborúztok, mint egy meggyilkolt … Tovább

2. Basing, Avagy a Figurád Helye – A Furcsa Kék Bolygó

Az első base, amit szeretnénk nektek bemutatni, egy furcsa, de mégis gazdag élővilággal rendelkező bolygófelszínt szeretne reprezentálni. A League of Votann sereghez ezt tökéletesnek gondoltuk, akik a galaxis magját próbálják kiaknázni. Az előkészületek Mielőtt bármilyen részletbe is belemennénk, fontos közölnünk, hogy most nem textúrafestékeket használunk, hanem saját magunk fogjuk PVA (faragasztó) és pillanatragasztóval applikálni a … Tovább

3. Figurafestés Alapjai – Festékek Fajtái És Azok Használata

Korábbi cikkeinkben már beszéltünk arról, hogy pontosan milyen eszközök szükségesek, valamint arról is, hogy miként rakunk össze figurákat. Az összerakott figuráktól már nincsen messze a festés, de előtte beszélgessünk arról, hogy pontosan milyen festékekből tudjuk felépíteni azt az eszköztárunkat, amely színt hoz a szürke figurákra! Fontos megjegyeznünk, hogy a cikkünket kifejezetten a Citadel akril festékekről … Tovább

Legfrissebb Hirek

A DarkTide ingyenes frissítése

Warhammer 40,000: Darktide – Két év sötétség és véráztatta hősiesség Az emberiség utolsó bástyái körül démoni suttogások hallatszanak. A Hive Tertium mocskos mélyén, ahol a sötétség uralkodik, hamarosan újabb történet kanyarog a pokol kapui körül. A Warhammer 40,000: Darktide két éves évfordulója alkalmából a Fatshark lenyűgöző frissítésekkel köszönti a játékosokat, beleértve a várva várt PlayStation … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Navigátorok

A Warhammer 40.000 világának sötét mélységeiben, ahol az emberiség birodalma minden egyes lépéséért véres árat fizet a káosz és a végtelen űr fenyegetéseivel szemben, a Navigátorok létezése egyaránt áldás és átok. Ezek a genetikai torzszülöttek, az emberi faj egyik legsötétebb titkai közé tartoznak, elengedhetetlenek az űrutazás kivitelezéséhez, de létezésük szinte isteni tisztelet és undor keverékét … Tovább

Warhammer UnderWorlds: Embergard első benyomás, rendezvények és új megjelenések

Tegnapelőtt, szombaton jelent meg a Warhammer Underworlds: Embergard és már ki is próbáltuk ezt a nagyszerű játékot, mert kíváncsiak voltunk, hogy mi a különbség a régebbi kiadásokhoz képest. Röviden vannak különbségek, de a régi motorosok könnyen felfogják venni a fonalat, hosszabban olvasd el kicsiny cikkünket, amelyben az új megjelenésekről és a legújabb WHU eseményekről is … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Ogrynok

Az Emberiség Óriásai a Warhammer 40.000 Univerzumban A Warhammer 40.000 univerzuma számtalan lenyűgöző és bizarr teremtménnyel büszkélkedhet, de kevés közülük olyan ikonikus, mint az Ogryn abhumánok. Az emberi gének evolúciója folyamán kialakult hatalmas, erős és brutálisan egyszerű óriások, nagy szolgálatot tesznek az Ember Birodalmának. Bár egyszerű gondolkodásmódjuk miatt gyakran alábecsülik őket, az Ogrynok alapvető fontosságú … Tovább

Tippek

  • 3-nál kevesebb project

    Nem érdemes egyszerre 3-nál több figura projectet futtatni.
  • Bitz Piac

    Cserélj vagy vegyél bitzeket a figuráidhoz a minden hónap második szerdáján megrendezésre kerülő Bitz Piacon a HammerTime Cafe-ban!
  • Tömeg seregek

    Ha sok feláldozható egységgel szeretnél játszani, akkor próbáld ki az Astra Militarum, GloomSpite Gits, Genestealer Cult vagy az ork frakciókat!