A Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok fajtái

A Terepasztalos Stratégiai Tárasjátékoknak két fő fajtáját különböztetjük meg, amelyek különböző oldalról és részletességgel közelítik meg a harci szituációkat. Ha esetleg nem ismered a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékokat, akkor érdemes elolvasnod egy korábbi cikkunket a Mik is azok a Terepasztalos Stratégiai Társasjátékok-at!

Nézzük először azokat, amelyek során egy teljes hadsereget vonunk az irányításunk alá! Bár porosz gyökereik vannak, mégis az angol nyelvből átvett “wargame” elnevezést használjuk az összes olyan modern és klasszikus társasjátékra, amely valamilyen katonai / harcászati szimulációt mutat be terepasztalon.. Általánosságban ezeket a mérkőzéseket nagy asztalon (72”x48”) játsszák, és a sereget különböző egységekből (rajokból, osztagokból, hordákból, stb.) állíthatjuk össze, amelyek korlátozott módon egyénesíthetőek (Például egy osztagba rakhatunk egy speciális fegyverrel rendelkező figurát). Ezeknél a játékoknál nagyon fontos a “What You See (is) What You Get” szabály (WYSWYG, azaz “azt kapod, amit látsz”), így gyakorlatilag minden figurának olyannak kell kinézni, amely a szabályok által hivatalosan elismert. Például nem vagy nagyon ritkán van lehetőség  proxyzni (helyettesíteni) egy adott figurát/egységet. Természetesen a konvertált figurákat örömmel fogadják a játékos közösségek, viszont fontos, hogy a magassága, szélessége megegyezzen az eredeti figuráéval.

A wargame-ben általában egységenként (egy egység tartalmazhat egy vagy több figurát is) aktiváljuk a seregünket (például: egységenként mozgatjuk) és nem feltétlen figuránként. Az egységen belüli figurák szabályai nem nagyon változnak, kivéve ha tartalmaz az egység speciális fegyvert, amit, ahogy korábban is leírtuk, korlátozott mértékben tudunk hozni. Ez segíti az egységekben való kezelést és gyorsítja a játékot.  Ugyanígy, a játékmenet gyorsítása érdekében, általában hatoldalú kockákat használnak ezek a játékok, amiből esetenként nagyon sok kell. A sok kockadobás azt eredményezi, hogy a játék egésze alatt átlagra jön ki a figurák teljesítménye, így nehezebben tudja a kockadobás elvinni azt.

Tippek

  • Játékos Keresés

    Nem csak játékostársakra, de barátokra is lelhetsz a klubokban!
  • Kharadron Overlords

    Ágyúk? Léghajók? Törpék? SteamPunk? A Kharadron Overlords flottái rád várnak!
  • Fél évente festék karbantartás

    Fél évente érdemes 1 csepp vízet és 1 csepp mediumot beletenni a tégelyes festékeidbe és utána jól felrázni őket.

A másik fajtájuk az angol nyelven “skirmish game”-nek vagy “skirmish wargame”-nek nevezett játékok, amelyekben csupán egy pár figurából álló csapatot irányítunk. A szabályokat tekintve ezek a játékok  sokkal részletekbe menőek, mint a nagy asztalos társaik így például több olyan szabályt tartalmaz, amely színesítheti a játékmenetet (például azok a képességek, amelyek a sima wargame-ben csak egy lépésnek számítanak, itt akár  többlépcsős képzettséghasználatként jelenhetnek meg). Ezekben a játékokban fontos, hogy minden figurát külön-külön tudunk kezelni, és sokkal kidolgozottabbak a karakterisztikáik, mint a wargame-ben. Ugyanígy ezen játékok egyik jellemzője, hogy a karakterek fejleszthetőek (mondjuk szinteket lépnek vagy képességek adhatóak nekik), és általában ezen játékok szabályai magukba foglalják a kampány játék szabályait is (a kampányokról lejjebb fogunk többet írni). Általában a WYSWYG szabály nem jellemző ezekre a játékokra, mivel a legtöbb figura csak egyféle felszereléssel rakható össze. Ennek oka, hogy a skirmish game-ekkel általában kisebb portfóliójú cégek foglalkoznak, akiknek nincs kapacitásuk egy adott figurát többféle verzióban legyártani. Ezekben a játékokban szintén elterjedtebb a véletlenszerűségekhez és az esélyek megjelenítéséhez használható eszközök- több vagy kevesebb oldalú kockák, mint a hatoldalú, kártyapaklik és megannyi más megoldást láthatunk. Amit viszont mindegyik ilyen játéknál elmondhatunk, az az, hogy sokkal kevesebbszer dobunk kockával (vagy éppen húzunk kártyát), mint a wargame-ekben, ezért sokszor a kocka elviheti a játékot és sokkal inkább szerencsefüggők a meccsek.

Amikor a játékok fajtáiról beszélünk, akkor mindenképpen érdemes a kampányokról is említést tenni, amelyeket bizonyos szabályrendszerek kifejezetten támogatnak és ajánlanak is, míg van, amelyik nem rendelkezik ilyennel.

Tulajdonképpen a kampányok nem mások, mint több játékalkalomból álló és egymással összefűződő meccsek sorozata, amelyekben akár több mint 10 játékos is játszhat. Bármelyik kampányjátékról legyen szó, az az egy jellemzőjük mindig egyezik, hogy a játékok befolyásolják a továbbiakat, valamint, hogy fordulókból állnak (ez az az időköz, amikor a meccseket le kell játszani). Ha mondjuk egy ligáról van szó, akkor akár ki is eshetünk a kampányunk folyamán, egy szerepjáték orientált játékban pedig a végrehajtott tetteinkkel előnyöket is szerezhetünk a továbbiakhoz.

A kampányokat többféleképpen lehet levezetni. Lehetséges az, hogy hasonlóan, mint sok videojátéknál, egy térképet készítünk, amelyet régiókra bontunk szét és azon területek kontrollálásáért folyik a küzdelem a játékos felek között. A régióknak megadott pontszámai vannak és a kampány végén a legtöbb pontszámú játékos nyer. Ugyanakkor szervezhetünk egy ligát is, ahol egyenes ágú kieséssel jut el a sok indulóból kettő játékos a döntőbe. Egyszóval a kampányjátékok kerete a fantáziánkra van bízva, és akár két fővel is lehet ilyen alkalmakat szervezni. Természetesen több játéknak is van saját kampányrendszere, így nem feltétlen kell megalkotni a sajátunkat. Például a (jelenleg 9. kiadásban járó) Warhammer 40.000 játéknak a Crusade nevű rendszere biztosítja a játékosoknak a kampány lehetőségét, amely során folyamatosan fejlődik a seregünk.

Fontos megjegyeznünk, hogy vannak olyan figuragyártók, amelyek skirmish és klasszikus wargame szabályokat is készítenek az adott figurákhoz, amelynek köszönhetően akár kicsiben is elkezdhetjük a seregünk építését (mondjuk egy osztaggal), és később fejleszthetjük azt, hogy elérjük a tényleges sereg méretet. Az egyik legkiemelkedőbb ilyen gyártó a Games Workshop, amely a Warhammer 40.000 játékának legtöbb frakciójához skirmish szabályokat is írtak. Ezeket a Warhammer 40.000: Kill Team nevű szabályrendszer foglalja magába. Gyakorlati példával élve így elkezdhetünk úgy egy Space Marine sereget, hogy veszünk egy doboz Intercessort, amely tökéletes lehetőséget ad egy Space Marine Kill Team elkezdéséhez, és a doboz mindent tartalmaz hozzá, ami kell (persze a szabálykönyvet érdemes beszerezni). Majd ezek után szépen bővítjük a seregünket mondjuk Space Marine Reiverekkel, amik a seregbe is tökéletesek lesznek, és a skirmish-ben 1-1 Intercessort leválthatunk rájuk.

Szummázva: a terepasztalos stratégiai társasjátékokban mindenki megtalálhatja a számára szimpatikus játékmechanikákat és egyéb játékelemeket. A kampányjátékok tökéletes lehetőséget biztosítanak

Hungarian Warhammer Community csapata

Írta: Liszka Gergely

Legújabb tudástár tartalmak

Az Astra Militarum Regimentjei – Death Korps Of Krieg

Életben, háború. Halálban, béke. Életben, szégyen. Halálban, vezeklés.” Az Áldozat Litániája, amit a Krieg katonái idéznek csatába induláskor Bevezetés A Death Korps Of Krieg az Astra Militarum azon ezredeinek neve, amelyek a Segmentum Tempestusban található, nukleáris pusztulás által sújtott, halálbolygóvá vált Krieg világából származnak. Ezek az ezredek híresek a lövészárok-hadviselésben, az ostromokban és a különösen … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Astra Militarum

Bevezetés „Emberek, mi vagyunk az első, az utolsó és gyakran az egyetlen védvonal, amely az Imperium és az ismeretlen szörnyűségek között áll. Ti, és az a kiváló birodalmi fegyver, amit a kezetekben tartotok, vagytok az egyetlen, ami az emberiség túlélését biztosítja. A legtöbben valószínűleg nem élitek meg a második évet a Gárdában, és sokan soha … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – T’au Empire

Bevezetés „Öt kaszt, egy nép vagyunk. Egységben állunk, teljesen a Nagyobb Jó szolgálatában. Ahogy előrehaladunk, újabb akadályokkal találkozunk majd. De mindet legyőzzük. Jövőnk most kezdődik, higgyetek a sorsunkban!” Legfőbb Ethereal Aun’Va A T’au Birodalom (kiejtése „TAU”, mint a „WAU” szóra rímelve), korábbi Birodalmi feljegyzésekben gyakran Tau Birodalomként szerepel, egy dinamikusan terjeszkedő, többfajú xeno csillagbirodalom, amely … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Space Marines – Night Lords

Bevezetés „Fiaim, a galaxis lángokban áll. Egy végső igazság tárul fel előttünk — utunk nem az, amelyet az Imperium kijelölt. Soha nem álltatok az Uralkodó fényében, nem viseltétek a Birodalmi sast — és soha nem is fogjátok. Éjbe öltözve álltok, karmotok örökre vörös atyám bukott birodalmának éltető vérétől, és évszázadokon át háborúztok, mint egy meggyilkolt … Tovább

Legfrissebb Hirek

Warhammer 40.000: Kill Team megjelenés 2024.12.07.

A Kill Team legújabb kiadása robbanásszerűen hódítja meg a játékosok szívét, és megérkezett az első izgalmas kiegészítők is! A HammerTime Cafe ligáján is 14 játékos mérkőzik meg a következő hónapokban. Az új kiegészítők között olyan lenyűgöző csapatokat és terepeket találunk, amelyek garantáltan feldobják a „csatatereket”. Ismerd meg közelebbről a legújabb Kill Team termékeket, amelyek a … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Nightsider

A Nightsiderek (Homo sapiens tenebris) az emberi faj egy speciális abhumán alfaja a Warhammer 40.000 univerzumában. Ezek az egyedek olyan világokon fejlődtek ki, ahol az élet szinte teljes sötétségben zajlik, legyen szó távoli bolygókról, amelyek alig kapnak fényt csillaguktól, vagy olyan planétákról, amelyek nem forognak, így egyik oldaluk mindig árnyékban marad. (Sajnálatos módon, bár jelentős … Tovább

Warhammer 40.000 Space Marine 2 Frissítése

Grandiózus frissítéssel ünnepli sikerét a Warhammer 40K: Space Marine 2 A Focus Entertainment lenyűgöző bejelentéssel készült a Warhammer 40,000: Space Marine 2 rajongóinak. A kiadó nemcsak a decemberben érkező Patch 5.0 részleteit fedte fel, hanem a játék eddigi eladási eredményeit is megosztotta, amelyek igazán figyelemre méltóak. A szeptember 9-én debütált Warhammer 40K: Space Marine 2 … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Squatok avagy Zömik

A Warhammer 40.000 univerzuma tele van különleges és egyedi fajokkal, amelyek egy-egy sajátos történetet és szerepet hoznak a galaxis végtelen háborújába. Az abhumánok között különösen figyelemreméltóak a Squatok (tudományos nevükön Homo sapiens rotundus), akiket magyarul gyakran Zömikként emlegetnek. Ezek a magas gravitációjú Bányászvilágok lakói a galaktikus mag közelében fejlődtek ki, egyedi fizikai tulajdonságokat és kulturális … Tovább

Tippek

  • Khorne

    Vért, Koponyákat és véget nem érő harcot akarsz? Khorne seregei tárt karokkal várnak!
  • Lakkozd a figuráidat

    Érdemes lelakkozni a kifestett figuráidat, hogy megóvd a munkádat!
  • Nighthaunt

    Halál, pusztulás, szellemek? Akkor Nighthaunt!