Akik ismerik a Warhammer 40.000 világát, biztosan ismerik a Dawn Of War videójáték-sorozatot is. Tudjuk, hogy nagyon sok játékos ebből a játékból ismerte meg szeretett hobbinkat. Hasonló módon, mint sok más stratégiai játéknál, ebben a játékban is (például a Dawn Of War: Dark Crusade-ben) egy térképen mozgatjuk a hadtestünket, és területről területre haladva foglaljuk el a térképet. Természetesen hasonló, hosszú távú játékok is léteznek a terepasztalos társasjátékok világában. Ezekről fogunk most beszélni, tehát fejtsük ki, hogy mik is azok a kampány- és liga-játékok!

A hosszútávú játék alapjai
Rengeteg fajta terepasztalos társasjáték létezik, így ebben a cikkben írtakat bármilyen játékra lehet használni, de mi a Warhammer-franchise játékairól fogunk beszélgetni. Általában ezeket a szabályrendszereket 1v1 játékokra találták ki, amikor is összeülünk kedves barátunkkal, megbeszéljük, hogy mekkora pontszámból fogunk játszani, majd eldöntjük – akár kockával vagy kártyahúzással –, hogy milyen küldetésben fogunk összecsapni. Ezek után lejátszuk a játékot, és egy barátságos kézfogással befejezzük. A hosszú távú játékokban általában ez csak annyiban változik, hogy több 1v1 játékban lesz részünk, de van rá példa, hogy időnként akár 2v2 vagy 5v5 játékokat is játszhatunk.

Ezeknek a játékoknak az a célja, hogy a teljesítményünket ne egy játékban, hanem több játékban mérjük. Ha a terepasztalon játszott játékokra mikrostratégiai játékként tekintünk, akkor általában egy makrojátékot is hozzákapcsolnak, például egy térképet, amelyen mozgatjuk a hadseregünket, így dől el például, hogy melyik játékos ellen fogunk játszani a következő fordulóban (mert mondjuk megtámadtuk az egyik területét). Fontos, hogy ezeknél a játékoknál a játékosoknak több játékot is játszaniuk kell, méghozzá egy megszabott időintervallumon belül.

Általában ezek a játékok, tehát a kampány- és liga-játékok, fordulókra vannak felosztva, és X darab forduló egy szezont jelent. A fordulóknak megszabnak egy időintervallumot, hogy meddig tartanak, és ezen idő alatt le kell játszanunk a játékunkat a másik játékossal. Mivel érdemes időnként lezárni ezeket a játékokat, Y darab forduló egy ligát jelent. Például a HammerTime Cafe Warhammer 40.000 Ligákban 2 hetes fordulók vannak, és 6 fordulóból áll egy szezon, tehát 3 hónapig tart egy ilyen hosszú távú játék, és senki nem léphet be útközben. Ugyanígy, a Crusade-kampányunk viszont szintén 2 hetes fordulókból áll, de általában 4 fordulót ölel fel egy szezon, és bármikor be lehet lépni a játékba. Ez csak a szervezéstől, valamint az elérni kívánt céltól függ, amelyről a továbbiakban folytatjuk.

Mire is jók ezek a játékok?
Ezek a szervezett játékok nagyon jók arra, hogy mindig legyen az embernek ellenfele, és így rendszeresen tudjon játszani. Természetesen léteznek játékos kereső csoportok is (Magyarországon a legnagyobb a HammerTime Cafe Játékos Kereső), ahol ugyanúgy találhatunk ellenfelet, de itt a jelentkezőknek le kell játszaniuk a játékokat, és így legalább fordulónként biztosan lesz egy mérkőzésük. A játékoskeresőkben mindenképpen magunknak kell ellenfelet keresnünk, és itt bármilyen preferenciát megadhatunk. Ezzel szemben a hosszú távú játékoknál fixen beosztják egymáshoz a résztvevőket.

Ugyanígy a Ligák tökéletes lehetőséget adnak arra, hogy akár a versenyekre is felkészüljünk, mivel ott a játékban elért pontszámok a fontosak (ellentétben a kampányokban, ahol akár narratív szinten is megadhatnak szubjektív küldetéseket, például hogy egy adott játékos warlordja párbajozzon egy másik adott játékos warlordjával). Összességében ezek a játékok kiváló „sörmeccsek”, amelyekkel nemcsak jól szórakozhatunk, de még jobban elmélyíthetjük a játéktudásunkat is.
Mik azok a „Sörmeccsek”?
A sörmeccseknek azokat a játékokat szoktuk nevezni, amelyeknek kifejezett céljuk a szórakozás és a játék élvezete. Kérdezhetnénk itt, hogy nem ez a lényege a hobbinak általában? A válasz: de, viszont vannak olyan játékok, ahol kifejezetten fontos, hogy minél jobb eredményt érjünk el, például a versenyekre való készüléskor vagy egy versenyforduló játékán. Ilyen alkalmakkor fontos, hogy minél komolyabban vegyük a játékot, és emiatt egy picit nagyobb odafigyelést igényelhet.

Természetesen vannak kezdőbarát versenyek, mint a Brave Souls: Reloaded és a Brave Souls: Pro, amelyeket azért neveznek versenynek, hogy legyen egy keretrendszere a játékalkalomnak, de céljuk inkább a gyakorlás és a „sörmeccsek” élvezete. Ugyanakkor ezek is versenyek, ahol eredményt lehet elérni. A lényeg az, hogy a sörmeccs egy kényelmes, jó hangulatú játék, ahol akkor is leülhetünk játszani, ha még nincs kiélezve a játékostudásunk és a seregünk. Így nemcsak jó élményekkel gazdagodhatunk, hanem tanulhatjuk is a játék fogásait.
Szerepjáték a Terepasztalos játékokban?
Nem szeretnénk elmenni emellett a téma mellett, mivel szerintünk olyan szinten színesíti a játékokat, hogy erről már szót kell ejteni. Ahogy egy korábbi tudástár cikkünkben említettük, a Games Workshopnak volt kapcsolata a Dungeons & Dragons-szal és megalkotójával, Gary Gygaxszal is, aki az első szerepjátékos szabálykönyvét (Chainmail) egy terepasztalos társasjáték alapján készítette. Ez is mutatja, hogy a szerepjátéknak helye van a terepasztalon is.

Ha picit jobban belegondolunk, egy Kill Team (skirmish) jellegű játékban, ha a csapat minden egyes tagját más játékos személyesíti meg, és az ellenfél csapatával egy játékos játszik, aki felállítja a terepasztalt és kitalálja a küldetést, akkor nem járunk messze egy asztali szerepjátéktól – csak éppen terepasztalon játszunk, ugye? Persze a Kill Team rendszere harcra van kihegyezve, így legfeljebb annyi történhet, hogy a csapat tagjai a karakterük bőrébe bújva beszélik meg, milyen lépést tesznek, de nincsenek szociális tulajdonságok.

Természetesen több szerepjáték is használja a terepasztalok adta lehetőségeket, de ez nem az általánosan elterjedt szokás. A Warhammer 40.000 Only War szerepjátéka (és úgy általában minden Warhammer 40K-s szerepjáték) statisztikái, lőtávjai, mozgási sebességei stb. kísértetiesen hasonlítanak az ugyanezen franchise terepasztalos játékának hasonló statisztikáihoz, így azokat többször láttuk már terepasztalon játszani, mivel könnyen átválthatók mondjuk inchbe ezek a karakterisztikák. Például egy átlagos emberi baka 60 lábat mozog a szerepjátékban, míg a terepasztalos játékban általában egy gyalogos 6 inchet mozog, vagy a repeszgránát robbanási területe 30 láb, ahogy a terepasztalos játék sablonja is 3 inch átmérőjű. Nyilván ezek csak példák, és lehetséges, hogy emlékeink megkoptak az évek folyamán, valamint kiadásváltás is történt ezekben a játékokban, de úgy gondoljuk, érted, kedves olvasó, mire akarunk rámutatni.

Visszatérve az eredeti témánkra, a hosszú távú játékokra (itt főleg a kampányokról beszélünk, amelyeket később részletesebben is kifejtünk), ha egy kis szerepjátékot csempészünk bele, akkor sokkal színesebb csatákat játszhatunk, és természetesen nem kizárt az sem, hogy szövetségesekre teszünk szert. A játékok után a szervezők általában javasolják, hogy a játékosok írjanak le egy-két bekezdésben egy összefoglalót a játékról (amolyan battle reportként), hogy mindenki más is tudja, mi a helyzet arrafelé. Itt például, ha a hadvezérünk szemszögéből írjuk le a játékot, sokkal hangulatosabb beszámolókat tudunk írni (főleg, ha orkokkal játszunk).
Tippek
-
Ha uralni akarod a tengereket, akkor vezesd győzelemre az Idoneth DeepKin seregeit!
-
Támogasd a klubokat, mert ők adják a játékra a helyet neked!
-
Ágyúk? Mérnökök? Sigmar? Válaszd a Cities Of Sigmart!
Ugyanakkor könnyű elképzelni egy olyan játékot is, ahol egyébként szövetséges seregek kerülnek egymással szembe, hiszen mondhatjuk, hogy hadgyakorlatot tartanak. Ha a játék közben is kijátsszuk a hadvezérünket, akkor egy olyan helyzetben, amikor nem csak két ember áll az asztal mellett, még rövid távú érdekszövetségek is születhetnek. Például: „Átengedem a pontot, ha megtámadod azt az osztagot.” Természetesen a szerepjáték nem kötelező része a terepasztalos játékoknak, sem az egyalkalmasaknak, sem pedig a hosszú távúaknak, de mi javasoljuk, hogy ha már kitaláltuk a saját seregünk háttértörténetét vagy színsémáját, akkor a megfelelő alkalmakkor játsszuk is ki a hadvezérünk karakterét.

Kampány játékok
Rátérve a fő témánk egyik fontos elemére, beszélgessünk a kampányokról. Ezek a játékok hasonlítanak leginkább arra, amit fentebb már említettünk. A szervezők rengetegféleképpen mélyíthetik ezeket a játékokat: vannak, akik külön erre írt szabályokat használnak, mások térképeket készítenek a játékosoknak, és olyanok is akadnak, akik külön eseményeket tartanak a fordulók között (vagy úgy, mint nálunk a HammerTime Cafe Crusade kampányaiban, sokszor egyszerre alkalmazzák az előzőleg felsorolt elemeket).

Talán ez az a játékforma, amelyhez egy nagyon erős kampányvezetői csapat szükséges, mert itt határozottan javasolt vezetni a játékosok tevékenységeit, hogy a résztvevők láthassák, miként formálódik általuk a történet. Nem véletlenül említettük fentebb a szerepjátékok kapcsolódását ezekben a játékokban, mert itt melegen ajánlott a játékosoknak háttértörténetet írni a seregeikhez, ambíciókat kitalálni, és természetesen a hadvezér személyiségét is megtervezni. Ezek adják a lépések mögötti tartalmat, és nem mellesleg könnyebben választhatunk oldalt, ha mondjuk szövetségekre bomlik a játékossereglet.

Ha már szó esett a szerepjátékokról, és szeretnénk párhuzamot vonni, akkor a kampányvezetőket nevezhetnénk Kalandmestereknek, a játékosokat pedig kalandoroknak. Az más kérdés, hogy ezek a kalandorok seregeket irányítanak, és nem csak saját magukért felelnek, mint ahogy az általában lenni szokott, de hát ez a lényege a wargame-eknek, vagyis a terepasztalos társasjátékoknak. Mivel például egy Warhammer 40.000 Crusade kampányban az osztagjaink is fejlődhetnek, vagy éppen a karaktereink megsérülhetnek, érdemes őket elnevezni, mert így nemcsak könnyebben tudjuk megkülönböztetni őket, hanem akár egy saját történetet is kitalálhatunk számukra.

Egy szó, mint száz, szerintünk a kampányjátékok rejtik a leghangulatosabb élményeket a terepasztalos társasjátékok világában. Itt nemcsak azt mutathatjuk meg, hogy milyen taktikákat tudunk bevetni a győzelem érdekében, hanem azt is, hogy milyen hadvezérek vagyunk szeretett seregünk számára.
Liga játékok
A Liga játékok egy picit más stílust képviselnek a hosszú távú játékoknál. Itt a cél az, hogy minden játékosunkkal lejátsszuk a játékot a megfelelő idő alatt és a legvégén nekünk legyen a legtöbb pontunk. Ellentétben a kampány játékokkal, itt előre meghatározott ellenfél listánk van, valamint be van osztva, hogy pontosan kivel mikor kell játszania a játékosoknak. Általában a körbeverés a lényeg, tehát, hogy mindenki mindenkivel játsszon és ezekből kialakul a végleges pontszáma mindenkinek.

Természetesen a Ligákból is több verzió van és itt is a szervezőtől függ, hogy a játékosokat hogyan akarja megmérettetni. Vannak olyan ligák, ahol minden forduló után az elért pontszám alapján párosítják össze a játékosokat (mint egy versenyen), de vannak olyanok is, amikor először egy körbeverés van, majd később a top 50% a játékosok játszanak még egy körbeverést és a végén pedig a legjobb 2 játékos játssza a döntőt. Alapvetően ez a fajta stílus jobban hasonlít egy versenyre és nyilván minél tovább tart a Liga annál jobban árnyékolódik a játékosok tudása.

Összefoglaló
Aki szeretné mélyíteni serege történetét, vagy rendszeres, jó hangulatú játékalkalmakat keres, annak javasoljuk, hogy csatlakozzon egy ilyen hosszú távú játékhoz. Így a kaland nem áll meg az első játék után vagy akár az első kampánynál, hiszen folytathatjuk történetünket a következő szezonban. Nagyon szeretjük használni azt a frázist, hogy ezzel a hobbival „megalkothatjuk a saját világunkat”, de ez nem merül ki a figurafestésben vagy egy egyszerű háttértörténetben. Ha rászánjuk az időt és energiát, akkor saját történelme is lehet választott seregünknek, amelyben visszaköszönnek a saját döntéseink és játékaink. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk ezeket a játékokat. Kalandra fel!
A Hungarian Warhammer Community csapata
Írta: Liszka Gergely