Bevezetés

„Öt kaszt, egy nép vagyunk. Egységben állunk, teljesen a Nagyobb Jó szolgálatában. Ahogy előrehaladunk, újabb akadályokkal találkozunk majd. De mindet legyőzzük. Jövőnk most kezdődik, higgyetek a sorsunkban!”

Legfőbb Ethereal Aun’Va

A T’au Birodalom (kiejtése „TAU”, mint a „WAU” szóra rímelve), korábbi Birodalmi feljegyzésekben gyakran Tau Birodalomként szerepel, egy dinamikusan terjeszkedő, többfajú xeno csillagbirodalom, amely az Emberiség Birodalmának Ultima Segmentumában, a Tejútrendszer keleti szélén helyezkedik el, az Astronomican befolyása alatt. A T’au Birodalom alapítója a T’au kaszt egyik ága, az Etereo kaszt, akik a „Greater Good” (Továbbiakban Nagyobb Jó) elnevezésű utilitarista filozófia szellemében vezetik a birodalmat. Számos más értelmes és idegen faj is csatlakozott már a T’au-hoz, növelve és erősítve ezzel a birodalmat.

A birodalom sok ork támadást szenvedett el, továbbá a Kraken Kaptárflotta néhány szilánkja is veszélyt jelent rá. A T’au, a Tejútrendszer keleti szélén őshonos, fiatal és fejlett humanoid faj. Céljuk, hogy kiterjesszék kisebb, ám gyorsan növekvő csillagközi birodalmukat, és elvigyék a „Nagyobb Jó” filozófiáját az összes értelmes faj számára a galaxisban. A T’au békés fajként tartják magukat, ha lehetőség adódik rá, és megpróbálnak szövetséget ajánlani az ellenségeskedés helyett. Ha azonban visszautasítják őket, nem haboznak meghódítani egy bolygót, és a „Nagyobb Jó” érdekében beolvasztani birodalmukba, ha kell, könyörtelen csapásokkal eltörölve az ellenállást.

A T’au társadalom több kasztra oszlik, mindegyik kaszt a civilizáció egy adott részét irányítja. Az őket vezérlő központi eszmény az, hogy birodalmukban mindenki – fajra és kulturális háttérre való tekintet nélkül – a közösség érdekében dolgozzon, egy szinte misztikus filozófia, amelyet a Nagyobb Jó testesít meg. A T’au a T’au Birodalom uralkodó faját alkotják, de mellettük több más intelligens faj is része a birodalomnak, köztük a Pech bolygó krootjai, a Vespid rovarszármazékai, a nomád pszionikus Nicassarok és sok más nép. A birodalomban néhány emberi kolónia is található, ahol az emberek vagy meghódítás által kerültek a birodalomba, vagy önként csatlakoztak, mert megérintette őket a Nagyobb Jó gondolata. Ezen embereket Gue’vesa néven említik a T’au lexikonban, és a Birodalom szemében ők a legkárhozottabb árulók és eretnekek közé tartoznak.

A T’au egy viszonylag fiatal faj (mindössze 6000 terrán éve, hogy a Birodalmi Inkvizítorok először feljegyezték, hogy a T’au épp akkor tanulta meg a tüzet és a kereket használni), és az elmúlt néhány ezer év során gyors fejlődésen mentek keresztül. Más értelmes fajokhoz képest figyelemreméltó technológiai ugrásokat értek el, és jelenleg valós fenyegetést jelentenek a Birodalom uralmára galaxisuk ezen részén.

Eredetük

A Mont’au és az Etherealok Eljövetele

A T’au Birodalom alapításának pontos dátuma a Birodalmi Naptárban nem ismert, de az események, amelyek egyesítették a T’au faját, jól ismertek. Csak mintegy 6000 évvel ezelőtt, a 35. évezredben fedezte fel az Adeptus Mechanicus egyik expedíciós flottája a T’au szülőbolygóját, ahol egy intelligens, ám kőkorszaki szinten élő népre bukkantak, akik éppen csak birtokolták a tűz használatának tudományát. Azóta a T’au rohamos fejlődésen ment keresztül, és hamarosan csillagközi faj lett belőlük. Korai történelmükben, egy Mont’au néven ismert időszakban, a T’au különböző törzsek közötti véres háborúk uralták a világot. Ebben az időben a T’au legendái mesélnek az Etherealok első megjelenéséről Fio’taun városánál. A Fio’taun erődvárosát a síkságok T’au harcosai ostromolták. Bár próbálkoztak tárgyalással, a támadók nem fogadtak el mást, mint Fio’taun teljes megsemmisítését.

Öt hosszú T’au évig tartották magukat a város védői a vastag falak mögött, de az éhezés és betegségek lassan megtörték ellenállásukat. A kétségbeesés mélypontján két titokzatos T’au jelent meg: az egyik csendes, de meggyőző tekintélyével hatott a síksági harcosok táborában, míg a másik a városba lépett be. Hamarosan a város kapui kitárultak, és a T’au mindkét oldalon készek voltak a tárgyalásokra. Az Etherealok békéről és összefogásról beszéltek, és egy „Nagyobb Jóról”, amely mindenkinek közös célja kell legyen. A szemben álló felek rövidesen megállapodtak, és a világ minden részén megjelentek az Etherealok, ugyanazzal a békés üzenettel. Az egységes T’au nép így gyorsan fejlődött, és végül elérte a csillagközi utazás szintjét.

A T’au Birodalom ezt követően a „Gömb Terjeszkedése” néven ismert fázisokkal bővítette határait. Az eddigi öt terjeszkedési fázis mindegyikét katonai kampányok kísérték, amelyek során új világokat és csillagrendszereket hódítottak meg vagy győztek meg diplomáciai úton a Nagyobb Jó elfogadásáról, a T’au fejlett technológiájának előnyeit bemutatva. A közvetlenül a T’au által kolonizált rendszerek, az úgynevezett „szeptek”, mellett a T’au Birodalomhoz tartoznak a Kroot, Vespid és Nicassar fajok világai is. Egyes pletykák szerint a T’au által Demiurgnak nevezett Votann Ligák faja (más néven Leagues of Votann, akikről korábban már beszéltünk egy mási Tudástár Cikkben) szövetségesek vagy csupán kereskedelmi partnerek lehetnek a Birodalomban. A T’au Birodalom több mint húsz fejlett szeptet és mintegy száz letelepedett világot foglal magában, ám ezek pontos száma és neve ismeretlen a Birodalom számára.

A T’au egy jól ismert szakadár csoportja a Farsight Enklávék, amelyet Farsight parancsnok hozott létre, megszegve az Etherealok parancsait. Az utóbbi időben a T’au erők elfoglaltak néhány Birodalmi világot, és néhány bolygó önként csatlakozott a Nagyobb Jó nevében a T’au Birodalomhoz.

A Damoklész-öböl Keresztes Hadjárata

A Damoklész-öböl Keresztes Hadjárat – más néven Damoklész Hadjárat – volt az első katonai összecsapás az Emberiség Birodalma és a gyorsan terjeszkedő T’au Birodalom között, a 41. évezredben, a galaxis keleti peremén, az Ultima Segmentum Litnesh Sektorában. A konfliktus gyakorlatilag patthelyzetbe torkollott, amikor a Birodalmi erők a közeledő Tiranida fenyegetés miatt kénytelenek voltak visszavonulni, miközben a T’au békés tárgyalásokat próbáltak kezdeményezni, hogy bemutassák az Emberiségnek a Nagyobb Jó előnyeit. A keresztes hadjárat előtt a T’au Víz Kaszt tagjai kereskedelmi egyezményeket kötöttek a Birodalom határain található világokkal a Damoklész-öböl térségében, és a két fél között élénk árucsere zajlott. Az Adeptus Adminisztrátum, aggódva az idegen fertőzés veszélye miatt, válaszlépéseket készített elő. Majdnem egy terrán évszázaddal később a Damoklész Hadjárat viharzott be a T’au térségbe, pusztítva a külső településeket, és mélyen behatolva a Birodalomba.

Amikor azonban a Birodalmi flotta elérte a Dal’yth Prime nevű T’au Szept Világot, a hadjárat véres patthelyzetbe került. A T’au fejlett technológiája és Kroot szövetségeseik számfölénye minden támadást visszavert. Hónapokig tartó, könyörtelen harcok után egyik fél sem nyert előnyt. 742.M41 végére a hadjárat parancsnokai végül elfogadták a T’au Víz Kaszt béketárgyalási felhívását. A megbeszélések sikeresen lezajlottak, és a Birodalmi flotta zavartalanul visszavonult a T’au térségből, részben azért, mert a közeledő Tiranida Behemoth Kaptárflotta fenyegetését kellett elhárítani.

Tippek

  • Félrefestés

    Ha félrefestettél, akkor semmi probléma nem történt. Fesd vissza az adott részt és haladj tovább!
  • Legyél kedves!

    Ha kedves vagy a játékostársaiddal, akkor többször fogsz ellenfeleket találni.
  • Salamander

    Szereted a tűz elemet? Válaszd a Salamandereket!

Gorgon Kaptárflotta

A T’au Birodalmat 899.M41-ben érte el a Tiranida Gorgon Kaptárflotta, amely a nagyobb Behemoth Kaptárflotta egyik szilánkja volt. A Gorgon Kaptárflotta Tiranidái rendkívüli alkalmazkodóképességgel rendelkeztek, és gyorsan képesek voltak biológiai szinten hozzáigazodni a harctéri körülményekhez, például immunitást fejlesztettek ki a T’au energiafegyvereivel szemben. Ez a rendkívüli védekezési alkalmazkodás lehetett egyedi jelenség a Gorgon Kaptárflottára nézve, vagy talán a T’au fajjal való összecsapásokra reagáltak így, mivel a T’au is gyorsan alkalmazkodó faj, ám ők elsősorban technológiai, nem pedig biológiai szinten. A T’au és az Emberiség Astra Militarum egyesített erői végül 903.M41-ben megsemmisítették a Gorgon Kaptárflottát, bár mindkét oldal több kolóniáját elvesztette a falánk Tiranidák támadásai során.

Szövetség Malbede-n

Egy időben a T’au egy expedíciós flottát küldött az Imperialista Malbede bolygóra, ahol 936.M41-ben összecsaptak az Ultramarine-ok Űrgárdista Rendházzal. A harcok során azonban kiderült, hogy a bolygó valójában egy átkozott Tomb World (továbbiakban Sírvilág), ahol a felszín alatti sírkamrákból a Necronok ébredtek fel. Az új, közös fenyegetés hatására a T’au és az Ultramarine-ok egyesítették erőiket a Necronok legyőzésére. A harc végeztével Marneus Calgar, az Ultramarine-ok Rendfőnöke engedélyezte a T’au erők evakuálását, mielőtt elrendelte az Exterminatus-t, amellyel elpusztította Malbede bolygót.

Kvarium Alpha Háborúja

966.M41-ben a T’au a Space Wolves Rendházzal szállt szembe a Kvarium Alpha nevű óceánvilágon. Az űrfarkasok Drop Podjai mélyen az óceánba érkeztek, ahol speciálisan átalakított páncéljaikkal, amelyek lehetővé tették a víz alatti műveleteket, megkezdték az ellenséggel való összecsapást. A felszínen heves harc dúlt a két fél között, míg az óceán mélyén a Space Wolves és a T’au Battlesuitok között folyt a csata. A Thunderhawk gunshipek torpedókkal, prop-bombákkal és rakétákkal felszerelve támadták a T’au Hammerhead tankjait és Manta hajóit. Végül a Space Wolves kerültek ki győztesen, bár Kvarium Alpha tengerének felszínét mindkét oldal katonáinak holttestei borították. Küldetésük végeztével az űrfarkasok hosszú, víz alatti utat tettek meg, hogy visszatérjenek a szárazföldre.

Taros Hadjárat

A Taros Hadjárat a Birodalmi Hadsereg 4621. hadseregének és az Adeptus Astartes erőinek katonai kampánya volt 998.M41-ben, amely során a T’au Birodalom ellen próbálták visszahódítani a Taros bolygót, egy sivatagos bányászvilágot. A T’au oldalán Kroot és emberi (Gue’vesa) szövetségesek is harcoltak a Taros-i Bolygóvédelmi Erők soraiban. A kampány végül Birodalmi vereséggel zárult, súlyos veszteségek árán, miközben Taros a T’au Birodalom birtokában maradt, amelyet átneveztek T’ros névre.

A T’au Birodalom Fajai és Kultúráik

A T’au Birodalmon belül minden idegen faj sajátos, egyedi kultúrával rendelkezik, amely a maga módján járul hozzá a Nagyobb Jó eszményéhez. Ennek ellenére minden birodalmi faj osztozik a közös hitben, amely a Nagyobb Jó köré épül, ezáltal összekötve őket a kulturális és testi különbségek ellenére.

T’au

A T’au társadalom alapját a Nagyobb Jó filozófiai eszméje képezi, amely szerint az egyén feladja személyes érdekeit a T’au Birodalom egészének érdekében. Ebből származik a T’au általánosan használt mottója is: „A Nagyobb Jóért!” A T’au kasztok különböző szerepeket töltenek be, és mindegyik a közösség javát szolgálja: a Föld Kaszt létrehozza és megtermeli a szükséges javakat, a Víz Kaszt kommunikál és elosztja azokat, a Levegő Kaszt összeköti a T’au világait, míg a Tűz Kaszt védi és oltalmazza az egész birodalmat. A T’au birodalom külső megjelenése más fajok számára egy felvilágosult, altruista és idealista képet sugároz, akik hisznek a fajok egyesítésében a „Nagyobb Jó” érdekében.

Kroot

A Kroot társadalom törzsekre, az úgynevezett „Kindredekre” oszlik, melyeket egy Shaper vezet – olyan Kroot, aki intuitívan érti a DNS-felszívás és alkalmazkodás folyamatát, és az evolúció irányításáért felel a törzsén belül. A Shaper, amikor hasznos genetikai tulajdonságot azonosít, utasítja a törzsét, hogy vadásszák le és fogyasszák el az adott állatot, majd a törzs szaporodását szabályozza annak érdekében, hogy az új generáció örökölje a kiválasztott jellemvonásokat. A Krootok számára a húsevés spirituális jelentőségű, mivel azt hiszik, hogy a zsákmány „lelke” átöröklődik az utódokra. E szokás nem számít megtiszteltetésnek az Emberiség katonái szemében, akik inkább kannibál barbárokként tekintenek rájuk.

Vespid

A Vespidek egy rovarszerű idegen faj, amely szövetséget kötött a T’au-val, és a sötét, gáznemű Vespid bolygón őshonos. A Vespid harcosokat „Stingwingseknek” (vagy magyarul „Fullányszárnyaknak”) hívják, és „strains” elnevezésű taktikai egységeket alkotnak, amelyeket egy strain vezető irányít. A kommunikáció kezdetben akadályokba ütközött, mivel a Vespid gondolkodásmód teljesen idegen volt. Végül az Etereal Kaszt egy olyan interfészeszköz kifejlesztését rendelte el, amely lehetővé tette a két faj közötti kapcsolatot és kommunikációt. Az interfész segítségével a Vespidek azonnal megértették a Nagyobb Jó fogalmát, és hogy milyen szerepet töltenek be benne. A „Communion Sisakokkal”(„Közösségi Sisakokkal”) felszerelt vezetők segítségével a T’au irányíthatják a Vespideket. Az Emberi Birodalmának inkvizíciójának egyes tagjai feltételezik, hogy ez a sisak akár irányíthatja is a Vespidek gondolkodását is, így ennek a fajnak az erőszakos beolvasztása történt, mint, ahogy az már korábban többször is előfordult a T’au Birodalomban.

Emberek (Gue’vesa)

A T’au Birodalomban növekvő számú emberi populáció található, akiket a T’au lexikonban Gue’vesa néven ismernek. Ezek az emberek vagy ideológiai okokból, a Birodalom brutalitásától elfordulva csatlakoztak, vagy egykori Birodalmi Gárdisták leszármazottai, akik már csak a T’au Birodalom életét ismerik. Noha a frissen meghódított világok lakói gyakran keserűséggel fogadják vereségüket, a technológiai fejlettség és a T’au által biztosított gazdasági előnyök hatására egyre több szimpatizánsra találnak. A Gue’vesa többsége elégedett a helyzetével és jól bánnak velük, sőt, megengedik nekik, hogy továbbra is tiszteljék a Császárt – bár a Víz Kaszt finom módszerekkel próbálja ezt a vallást lassan a Nagyobb Jó eszményére cserélni.

Egyéb Szövetséges Fajok

  • Nicassar: Pszionikus képességekkel rendelkező faj, és az első idegenek, akik csatlakoztak a T’au Birodalomhoz.
  • Demiurg: A Votann Ligák egyik ága, amely szövetségben áll a T’au-val, és kereskedelmi partnerek; ők adták át a T’au-nak az ionfegyverek technológiáját.
  • Tarellianok: Kutyaszerű idegenek, akik gyakran zsoldosként szolgálnak a T’au oldalán.
  • Galgs: Zöld, pikkelyes, békaszerű lények, akik gyakran alkotnak zsoldos bandákat.
  • Ji’atrix: Űrben jártas, éterikus idegenek.
  • Morralian: Segéderők, akik a Halálseregüket a T’au szolgálatába állítják.
  • Ranghon: Elfogadták a Nagyobb Jót, és csatlakoztak a T’au Birodalomhoz.
  • Hrenian: Könnyűgyalogos segéderők, akik támogatják a T’au katonai erőit.
  • Poctroon: Az első faj, amely csatlakozott a T’au-hoz, de kihalt egy járvány miatt.
  • Nagi: Nagy intelligenciájú, elmekontrolláló férgek Sha’galudd világáról, akik tanácsadóként szolgálnak az Etherealok mellett.

Tagfajok Otthonvilágai

  • Adummin: A Galgs faj otthonvilága.
  • T’au: A T’au szülőbolygója, ahol az Aun’Va vezette Ethereal Főtanács gyűlésezik, meghatározva az egész birodalom irányát. A T’au a birodalom kulturális és adminisztratív központja, ahol számos Tűz Kaszt harcos nevelkedik. Hírnevével egyetlen világ sem vetekedhet, katonai és politikai befolyásban pedig csak Vior’la közelítheti meg.
  • Pech: A Krootok szülőbolygója.
  • Vespid: A Vespidek otthona.

A T’au faj Anatómiája és Fiziológiája

A T’au-k testi felépítése szorosan összefonódik társadalmukkal, mivel minden T’au kaszt valójában egy alfajt képvisel a nagyobb T’au fajon belül. Kezdetben ez az alkalmazkodás és evolúció következménye volt, ahogy a proto-T’au-k különböző környezetekhez igazodtak a T’au bolygón, később azonban az Etherealok megtiltották a kasztok közötti keveredést. A T’au-k humanoid felépítésűek, de lábuk patás, kezükön négy ujj található (három ujj és egy hüvelykujj). Bőrük szürke-kék színű, amely árnyalatokban változhat a különböző szept- és kolóniavilágokon, textúrája durva, száraz, bőrük pedig alig bocsát ki nedvességet. Arcuk lapos, széles szemekkel és egy „I” alakú hasítékkal, amely a homlok közepétől a „orr” helyéig fut.

A T’au látása valamivel fejlettebb az emberi szemnél, mivel spektrumuk a látható fényen túl az ultraibolya és infravörös tartományokra is kiterjed. Pupilájuk azonban nem tágul, így gyengébb a mélységérzékelésük, és lassabb a fókuszálási reflexük, különösen alacsony fényviszonyok között. Szaglószervük a szájuk belsejében található. A fizikai erő és testalkat kasztonként eltérő: a Tűz Kaszt tagjai a legerősebbek, akik testméretükben és erőnlétükben valamivel gyengébbek, mint egy átlagos ember, mivel T’au szülőbolygójának gravitációja enyhébb, mint Terráé. Csak két női T’au-t ábrázoltak eddig. Az egyikük, Shadowsun parancsnok, arcával inkább az emberekre emlékeztet: simább vonásokkal, nagyobb szemekkel, orrszerű domborulattal és „Y” alakú arcvonással rendelkezik. Nem tudni azonban, hogy Shadowsun megjelenése jellemző-e minden női T’au-ra. A másik ismert női T’au-t, akit az Adeptus Mechanicus mágusai boncoltak fel, hasonló arcvonásokkal rendelkezett, mint egy hím T’au.

A T’au faj nem rendelkezik pszichikus képességekkel, így alig van tudomásuk az Immateriumról, mindössze létezését ismerik. Ezáltal egy bizonyos szintű ellenállást mutatnak a mentális hatásokkal szemben, ám a fizikailag megnyilvánuló pszichikus támadások ellen védtelenek. Mivel a T’au-k gyakorlatilag nem rendelkeznek pszichikus jelenléttel az Immateriumban, egy Démon vagy boszorkányos látással bíró személy szemében csak halvány szellemként jelennek meg, míg az emberi lélek forró tűzként ég. Ennek következtében a T’au-k nem rendelkeznek pszichikus képességekkel, és nem is fejleszthetnek ki ilyesmit.

A T’au alig ismeri az Immaterium veszélyeit, így kutatást folytattak a Warp természetéről a Medusa V nevű bolygón. Végül arra jutottak, hogy a további kutatások nem megvalósíthatóak, és kijelentették, hogy

„a Warp nem való a Nagyobb Jónak, jobb, ha azt a vakmerő fajokra hagyjuk, akik nem tudnak elfordulni attól a borzalmas világtól.”

Az Ethereal Kaszt tagjainak fején egy gyémánt alakú csontkiemelkedés található. Birodalmi tudósok szerint ez az organikus képződmény talán feromonok vagy látens pszichikus hatások révén tartja irányítása alatt a többi T’au kasztot, hogy összpontosítsanak a Nagyobb Jóra, de ez csupán találgatás, bizonyítékot eddig nem találtak rá. Pszichikus képességeik hiányában a T’au nem rendelkeznek olyan Navigátorokkal, mint az Emberiség, így kénytelenek az alacsonyabb fénysebességű relativisztikus utazási módszerekre hagyatkozni. Csillagközi hajóik emiatt jóval hosszabb időt vesznek igénybe a csillagközi távolságok megtételére, ami a birodalom viszonylag lassú terjeszkedésének egyik oka az évszázadok során.

A T’au harcosok közelharci kiképzése korlátozott, és a brutális csaták során gyakran a Kroot zsoldosokra támaszkodnak, akik szívesebben harcolnak kézitusában. A T’au viszont kiváló mesterlövészek, köszönhetően az elektromágneses spektrumban való kiváló látásuknak és türelmüknek, különösen a plazmafegyverek és a sínfegyverek használatában, amelyeket előnyben részesítenek. A T’au általában lenézően tekintenek a többi értelmes fajra, akiket visszamaradottnak vagy tévúton járóknak tartanak. Az összecsapások előtt gyakran próbálják meggyőzni ellenfeleiket, hogy kössenek megállapodást, ami elkerülné a fegyveres konfliktust. Kivételt képeznek ez alól az ork, a Tiranida és a Káosz-erők, akikkel a T’au nem alakított ki diplomáciai kapcsolatot, mivel nem látnak értelmet a velük való egyezkedésben, és nem kívánják őket a birodalmukban látni.

The Greater Good, avagy A Nagyobb Jó

A Nagyobb Jó, vagy „Tau’va,” a T’au központi filozófiája, amely egyesíti minden T’au-t. Ez az elv arra tanítja követőit, hogy minden önálló lény egyenlő és nélkülözhetetlen szerepet tölt be a T’au társadalomban. Arra ösztönzi őket, hogy tegyék félre az apróbb nézeteltéréseket és a lényegtelen dolgokat, hogy az egész faj és a galaxis többi értelmes fajának érdekében cselekedjenek. A T’au célja nem az, hogy megsemmisítse más fajok vallását vagy kultúráját – bár ez nem feltétlenül jelenti, hogy hagyják azokat szabadon élni saját normáik szerint. Míg sokan elfogadják ezt az eszmét, beleértve néhány Birodalmi világot is, amelyek önként csatlakoztak a T’au Birodalomhoz, más fajok hevesen ellenállnak, ragaszkodva saját szabadságukhoz, amit a T’au önzőnek és felvilágosulatlannak tart.

A T’au Kasztrendszer

A T’au társadalma kasztrendszerre épül, amely a közösség érdekeit az egyén elé helyezi. A T’au kultúrában minden egyént a társadalom nélkülözhetetlen részének tekintenek, bár senki sem fontosabb a közösség szükségleteinél. A kasztban elfoglalt rangot a név utótagja jelzi: a „la” utótag a legalacsonyabb rangot jelöli (pl. shas’la: Tűz Harcos [Fire Warrior]), míg az „o” utótag a legmagasabbat (pl. shas’o: Tűz Parancsnok). A T’au öt fő kasztja a következő:

  • Tűz Kaszt (Shas): A T’au földi hadseregének gerincét alkotják. Magas, izmos testalkatúak, ami a T’au szülőbolygó síkságain való vadászatra és harcra épült életmód eredménye. A Vior’la világán élő Tűz Kaszt tagjai általában izmosabbak, mivel ott magasabb a gravitáció.
  • Föld Kaszt (Fio): A Föld Kaszt tagjai között megtalálhatók a munkások, technikusok, művészek, tudósok és mérnökök. Ők képezik a T’au Birodalom technológiai fejlődésének alapját. A Föld Kaszt tagjai alacsonyabbak és zömökebb testfelépítésűek.
  • Víz Kaszt (Por): A Víz Kaszt tagjai diplomaták és kereskedők, akik a T’au Birodalom többi fajával fenntartják a diplomáciai kapcsolatokat, és elősegítik a kasztok közötti együttműködést. Általában magasabbak és karcsúbbak, és sokkal inkább a diplomácia és társasági készségeikben jeleskednek, mint a harci képességekben.
  • Levegő Kaszt (Kor): A Levegő Kaszt tagjai az űrbeli és légi harcokért felelnek, és ők biztosítják a közlekedést a csillagrendszerek között. Ők a T’au legmagasabb és legvékonyabb tagjai, testük vékonyabb csontozattal rendelkezik, ami megkönnyíti a súlytalanságban való mozgást.
  • Ethereal Kaszt (Aun): Az Etherealok a T’au politikai és vallási vezetői, akik fizikai megjelenésükben hasonlítanak a Tűz és Víz Kaszt tagjaira, de homlokukon gyémánt alakú csontkiemelkedés található. E kaszt vezetője Aun’Va, az Etereo Legfőbb Tanács elnöke.

Az Ethereal Irányítás

A T’au körül keringő egyik elmélet az Etherealok politikai irányításának módszerére vonatkozik: hogyan sikerült az Etherealoknak egy széttöredezett, nomád fajként létező T’au közösséget, amelyet egymással hadakozó alfajok alkottak, egységes néppé és katonai erővé kovácsolniuk. A feltételezések a pszichikus és biológiai magyarázatok között mozognak, és egyesek úgy vélik, hogy az Etherealok gyémánt alakú csontkiemelkedése, amely kizárólag az ő kasztjuk anatómiai sajátossága, olyan feromonokat bocsát ki, amelyek megkönnyítik a T’au-k számára az irányítást és befogadóbbá teszik őket az Etherealok utasításaival szemben. Ez a hatás más intelligens fajok esetében is érvényesülhet, bár kisebb mértékben.

Ezt a koncepciót akkor vezették be, amikor a rajongók panaszkodtak, hogy az eredeti T’au kódex túl pozitív fényben tünteti fel a T’au-kat, túl „jók” voltak a komor, sötét Warhammer 40,000 univerzumhoz. Ennek következtében jelentek meg a Vespid Kommunikációs Sisakok is, amelyek Orwelli hangulatot kölcsönöznek a Vespidok és a T’au közötti viszonynak, ahol a T’au, legalábbis a sisakok által, közvetlen befolyással vannak a Vespidokra a „kommunikáció” jegyében.

T’au Hadviselés

Általános Elvek

A T’au szárazföldi harcait szinte kizárólag a Tűz Kaszt vívja, míg a Levegő Kaszt felel a légi és űrharcokért, valamint a Tűz Kaszt csillagrendszerek közötti szállításáért. A Tűz Kaszt katonai egységeit „kádereknek” (T’au nyelven kau’ui, továbbiakban az angol Cadre szót használjuk) nevezik, amelyek nagysága és szerepe a harcmezőn az Astra Militarum hadosztályaihoz hasonló. Az űrben a T’au flottákat a Levegő Kaszt irányítja, akik fenntartják a T’au Védelmi Flotta katonai csatahajóit – a T’au lexikonban Kor’vattra néven – és a T’au Kereskedelmi Flotta felfegyverzett kereskedelmi hajóit is. A T’au Védelmi Flotta T’au csatahajókat és a Birodalomhoz tartozó idegen segéderők hajóit egyaránt magában foglalja, például a Kroot Harcszférákat és a Votann Ligák (Demiurg) erős csatahajóit.

A T’au harcmodor a távolsági harcra összpontosít, és megveti a közelharcot, amelyet primitívnek és barbárnak tartanak. Egy T’au Tűz Harcos alapvető fegyvere a Pulzuspuska, amely szuperfűtött plazmaimpulzusokat lő ki. A Pulzuspuska kisebb, hordozható változata, a Pulzuskarabély, fotongránátvetővel is felszerelt, amely vakító fényt és hanghullámot bocsát ki, ideiglenesen elkábítva az ellenfelet. A T’au taktikai alkalmazásában gyakran idegen szövetséges csapatokat használnak, akiknek képességei kiegészítik a T’au harcmodort. Az ellenséges tűz figyelmének elterelésére kisebb idegen egységeket vethetnek be csalinak, amelyeket nem tekintenek eldobhatónak, hanem a fedezőtűz hatékonyságától függően támogatnak.

Egységek és Szervezet

A Tűz Kaszt legkisebb egysége a „csapat” (La’rua), amely az Astra Militarum szakaszainak megfelelője. A legtöbb T’au hadsereg gerincét a Tűz Harcos csapatok alkotják, és minden tagja azonos szepről származik, gyakran együtt végzik a katonai akadémiát is. A csapatok különleges esküt, a Ta’lissera szertartást tehetnek, ami örök hűséget és támogatást ígér a csapat minden tagjának.

Tippek

  • Fény a figurafestéshez

    Érdmes „napfény színű” izzó alatt festeni a figurákat.
  • HammerTime Cafe versenyek támogatása

    Ha eljársz a HammerTime Cafe versenyeire, azzal támogatod a versenyszféra fejlődését.
  • Futószalag festés

    Ha egyszerre több figurát festesz, akkor megspórolod a száradási időt.

Cadre (Kau’ui)

A Cadre egy csapatokból álló katonai alakulat, amely egy T’au parancsnok irányítása alatt működik, nagysága az Astra Militarum századainak felel meg. A leggyakoribb és legsokoldalúbb típus a Vadász Cadre, amely vegyes harci alakulatként gyalogságot, csatamech-eket és légi járműveket egyaránt felvonultat. A T’au harci doktrínája az egységek hatékony összehangolását hangsúlyozza – a gyalogságtól a csatamech-ekig, a csatahajóktól a repülőgépekig mindegyik összhangban működik az ellenség legyőzésére. A Vadász Cadre teljesen integrált, tehát minden egység egy harci alakulat részeként tekint magára.

A Cadrék különböző típusaival egyéni feladatokra optimalizált formációk is léteznek. A különlegesen gyors csatamech-csapatokból álló Gyors Bevetési Erők, vagy az Úttörő Cadre például rejtett felderítésre szakosodtak. A Nehézfegyveres Megszakító Cadre, amely Hammerhead és Sky Ray gunshipekből áll, rendkívüli tűzerőt képvisel, és képes a legnagyobb célpontokat is ledönteni.

Kontingens (Tio’ve)

A „kontingens” több cadréból álló egység, általában három-hat cadre egyesülést jelent, amely az Astra Militarum ezrednagyságával bír. Az Etherealok, akik mindig jelen vannak egy kontingensben, a vezetők tanácsadói szerepét látják el. A kontingensek célja gyakran egy adott csata vagy stratégiai cél elérése, például az ellenség áttörése vagy megsemmisítése.

Szövetség (Kavaal)

A „szövetség” egyesített kontingensek csoportosulása, és a T’au katonai szervezetének legmagasabb szintje, amelyet a T’au Birodalom valaha is bevetett a harcmezőn. A Damoklész-öböl Keresztes Hadjárat óta egyre gyakrabban jelennek meg, a legnagyobbak közülük a Szövetségi Nagy Háborúban egyesültek az orkok elleni tízéves kampány során.

Parancsnokságok (Uash’o) és Koalíciók (Shan’al)

A „parancsnokság” az adott kaszt valamennyi helyszínen jelenlévő tagját egyesíti, legyen az egy bolygó vagy csillagrendszer. Amikor egy területen a négy T’au kaszt összefog, koalíciót alkotnak, amely mérete és ereje alapján egy Astra Militarum hadseregnek felel meg, és amelyet Ethereal tanács vezet.

T’au Harci Doktrína

A T’au hadviselést főként a Tűz Kaszt hajtja végre, a Levegő Kaszt pedig szállítással és légi támogatással segíti őket. A T’au taktikai megközelítésük gyökereit az ősi vadászati módszereikből merítik, amelyeket a T’au síkságain alkalmaztak. A harci egységek általában azonos szepről származnak, és „Vadász Cadrenek” nevezik őket. A T’au gondosan megtervezett támadásokat részesítenek előnyben, csak akkor kezdenek harcba, ha csapataik és fegyvereik összehangolása teljes. Elsősorban offenzív módon harcolnak, gyors és hatékony csapásra törekedve, inkább az ellenség megsemmisítésére koncentrálva, mint a területek birtoklására. Ha egy T’au bázist támadás ér, inkább kiürítik, lebontják a fontos technológiát, majd később térnek vissza, hogy újra elfoglalják.

A T’au két fő taktikája a Mont’ka („Halálos Csapás”) és a Kauyon („Türelmes Vadász”). A Mont’ka egy precízen megtervezett támadás, amely egyetlen célzott csapással próbálja megsemmisíteni az ellenség kulcsfontosságú védelmeit vagy egységeit. Ha az ellenség ellenállásának legerősebb pontjai összeomlanak, a maradék erők általában könnyen felszámolhatók. A Kauyon lényegében egy csapda, ahol az ellenséget egy „csali” segítségével húzzák egy előre felkészített, halálos zónába. A Mont’ka mozgékony támogató egységeket és járműveket alkalmaz, míg a Kauyon az előrehaladott gyalogsági taktikákra és gyors rajtaütésekre épít.

Mivel a T’au általában előnyben részesítik a távolsági harcot, közelharci támogatást rendszerint idegen szövetségesektől, például a Krootoktól kérnek. Egy bevált taktika, hogy egy Tűz Harcos csapat áll az erővonalak előtt, és fegyvereik nagy hatótávolságát kihasználva gyengítik az ellenséges formációkat. Kroot Ragadozók csapata várakozik a Tűz Harcosok mögött, és amikor az ellenség közelharcra tör, a Krootok előreugranak, időt nyerve a Tűz Harcosoknak, hogy biztonságos távolságra vonuljanak és újra tüzeljenek.

A T’au Birodalom Terjeszkedései

A T’au Birodalom öt fő terjeszkedési szakaszon, úgynevezett „terjeszkedési gömbön” keresztül terjeszkedett az űrben, melyek során az intersztelláris kolonizáció fázisai valósultak meg. Minden egyes terjeszkedés alapos erőforrás-felhalmozással kezdődött, amelyet felfedező expedíciók és, ha szükséges, katonai akciók követtek, hogy megszilárdítsák a T’au új területeit. Amikor egy kolónia már stabil központtá vált, ugrópontként szolgált a következő terjeszkedéshez. Az Első Gömb Terjeszkedés végére a T’au nyolc teljesen kiépített csillagrendszert foglalt el, amelyeket „szept” néven ismertek. Minden szept világ egyedi kulturális elemekkel és kasztösszetétellel rendelkezik, ugyanakkor teljesen integráltak a T’au kultúrába.

Első Gömb Terjeszkedés – Szept Világok

Az első T’au szept világok közé tartozik például Tau’n, amely hatalmas űrdokkokkal büszkélkedhet, vagy D’yanoi, amely a természeti viharok következtében hosszú időre elszigetelődött a birodalomtól. Bork’an a tudomány és oktatás központja, míg Dal’yth a Damoklész Hadjárat során sokat szenvedett, de gazdag kereskedelmi kikötői révén gyorsan újraépült. A Vior’la szept világ a hőn szeretett Tűz Kaszt harcosairól híres, akik itt képzik ki legjobb harcosaikat.

Második Gömb Terjeszkedés

A Második Gömb Terjeszkedés új technológiai áttöréseknek köszönhetően az űrbirodalom további bővülését jelentette. A tágabb idegen kapcsolatok és a nagyobb háborúk korszakaként ismert, amikor először szembesültek a xenofób Birodalommal is. Ennek eredményeként kialakult a Damoklész-öböl Hadjárat. Az ilyen sept világok közé tartozik például Au’taal, amely természeti szépségével vonzza a hőn tisztelt T’au veteránokat, és Ke’lshan, amelynek lakói az idegen inváziók miatt bizalmatlanokká váltak. További ismert világ a Tash’var, amelynek lakói szívósak és állhatatosak az ork inváziók közepette.

Harmadik Gömb Terjeszkedés

A Harmadik Gömb Terjeszkedés Aun’Va Ethereal legfelsőbb parancsára indult el 977.997.M41-ben, Shadowsun parancsnok irányítása alatt. Az új kolóniák közt szerepel Ksi’m’yen, amely az emberi lakosok számára biztos menedékként szolgált, és Fi’rios, amely egy ork hadúr elleni hosszú küzdelem révén vált a T’au harcállás fontos helyszínévé.

T’au Birodalom Világai és Települései

A T’au birodalom azóta terjeszkedik az űrben, mióta elhagyták szülőbolygójuk légkörét, terjedésük három nagyobb szakaszon keresztül zajlik, amelyeket „Terjeszkedési Gömböknek” neveznek. A szeptként ismert csillagrendszerek mellett a T’au birodalom különféle jelenségek és építmények, például T’au által épített űrállomások, erődítmények, űrvárosok és kisebb telepek hálózatát foglalja magába. Vannak olyan T’au kolóniák is, amelyek ritkábban lakottak és nem számítanak teljes értékű szept világoknak. Az ilyen kolóniák közül néhányat ismer a Birodalom is:

  • Arkunasha: A Vörös Oxid-sivatagokkal borított Arkunasha bolygót a Második Gömb Terjeszkedés során telepítették be. A Föld Kaszt tudósainak és mérnökeinek fáradhatatlan munkájával sikerült az éghajlat mérsékeltebb zónáiban óriási biodómokat építeni, amelyek az egyenlítő két oldalán helyezkednek el, kékesfehér fényükkel pulzálva világítanak a vörös felszínen.
  • Dal’yth: Az Első Gömb Terjeszkedés idején meghódított Dal’yth eredetileg indigókék növényzettel borított, vad világ volt. A bolygót átfogó kereskedelmi hálózatok és tranzit alagutak teszik egyedivé, amelyek fehér magnorasínrendszerekkel kötik össze a bolygó városait.
  • Ho’sarn: A T’au kolónia lakosságát 902.M41-ben evakuálták a Gorgon Kaptárflotta támadásának közeledtével, de az evakuációs flotta sajnos a Tiranida bioshajók támadása miatt megsemmisült.
  • Ka’mais: 902.M41-ben a Gorgon Kaptárflotta támadta meg, de egy rejtett necron flotta váratlanul feltűnt, és nemcsak a Tiranida bioshajókat pusztította el, hanem a bolygó teljes lakosságát is, hogy újra a Necronok birtokába vegyék.
  • Sha’draig: A Gorgon Kaptárflotta inváziója 900.M41-ben majdnem teljesen elpusztította Sha’draigot; csak nagy küzdelem után sikerült a Tiranidákat visszaverni.

A T’au birodalom különböző bolygói, kolóniái és űrvárosai együttesen egy olyan terjeszkedő birodalmat alkotnak, amely a Nagyobb Jó eszményére épít, és folyamatosan készen áll az újabb kalandokra és harcokra a galaxis különböző részein.

T’au Empire a Terepasztalos Társasjátékban

A T’au Birodalom a terepasztalos társasjátékban határozottan visszaadja a frakció történetét, mivel egy diverz és színes seregről beszélhetünk. Bár, ahogy fentebb is olvashatjátok rengeteg faj olvadt be ebbe a birodalomban, de a terepasztalon a T’au mellett a Krootok és a Vespidek jelennek meg. Ahogy fentebb többször is kitárgyaltuk, úgy a játékban is elmondható, hogy a T’auk legnagyobb ellensége a közelharc. Azon esetben, ha betudja kötni az ellenfél közelharcba az egységeit, úgy nagyon közel áll ahhoz, hogy meg is nyerje ellenük a játékor. A krootoknak több egysége is van és akár csak Krootokból álló hadsereget is felrakhatunk a terepasztalra. Attól függetlenül, hogy a Krootok a közelharcban jobbak a T’auknál még így is átlag alattiak a kifejezetten közelharcra specializált seregek mellett. A Vespidek nem rég kaptak új figurákat a Kill Team csapatukkal és ők a gyorsmozgású egységek számát növelik, akik tökéletes pontfoglalásra vagy az ellenfél hátországának lerombolásába.

A tankoktól és harci mecháktól kezdve a gyalogosokon és mesterlövészeken át a primitív humanoid ragadozó fajokig mindent is megtalálhatunk ebben a seregben.

Kiknek javasoljuk ezt a sereget?

Annak aki nagyon szereti a távharcot és a közelharcot szeretné az életéből elhagyni. Ez a sereg nagyon jó abban, hogy távolról semlegesítsük az ellenfelünk egységeit, de azért, hogy ne kerüljün közelharcba nagyon fontos hogy jól is tudjunk mozogni az ellenséges egységek elől. Emellett, aki szereti a keleti kultúrát az biztos megtalálja benne a seregét, mivel rengeteg ilyen referenciával rendelkezik ez a frakció.

Milyen a T’au Empire sereggel játszani?

Alapvetően olyan szabályokkal rendelkezik ez a sereg, amely nagyon szépen tükrözi a fentebb leírt harcmodorokat, amiben is minden egység egy adott katonai egységen belül összhangban dolgozik és folyamatosan egymást segítik a Nagyobb Jó szolgálatában. A gyalogosokat tekintve a Fire Warriorok adják a sereg gerincét, de ott vannak a Pathfinderek is, akik a célpontmegjelölésükkel minden egységnek segítséget adnak a célzásban. Az igazi tűzerőt viszont a harci mechjei adják a seregnek, mint a Riptide BattleSuit vagy a Ghostkeel. Mellettük brutális károkat tudnak okozni a Broadside Battlesuitok által ellenfélre zúdított tüzérségi tűz és a Crisis Battlesuitok csapatai ott tudnak lenni és akkor ahol és amikor a legjobban fáj az ellenfélnek. A közelharcon kívül gyakorlatilag mindent eltud végezni ez a sereg.

Összegzés

Mi nagyon élveztük, ahogy összeszedtük nektek a T’au Birodalomról a különböző információkat. Roppantmód érdekesnek tartjuk, hogy a különböző ideológiákat hogyan gyúrják össze a Warhammer 40.000 sötét világában.

Ugyanígy még jobban örülünk nekik, hogy ennyien olvastok minket és köszönitek meg a munkánkat!

Ha tetszett ez a Tudástár cikk, akkor oszd meg barátaiddal is!

A Hungarian Warhammer Community csapata

Írta: Liszka Gergely

Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!

Tippek