Bevezetés
A Votann Ligái a squat (zömik), erős testalkatú abhuman klónok közösségei, akik magukat „Kin”-nek nevezik. Az Imperium emberei néha pejoratívan „Squat”-oknak hívják őket. A Kin egy fejlett, csillagutazó faj, amely rendkívül fejlett technológiával rendelkezik, és a galaktikus mag forrásokban gazdag, ám szélsőséges környezetű bolygóin él. Az életüket megosztják az öntudattal rendelkező, robotikus szerkezetekkel, az úgynevezett Ironkinekkel, akiket teljes társadalmi egyenlőségben kezelnek. Az emberek és az idegen fajok időnként tévesen azonosították őket más abhuman vagy idegen fajként. Például a Kin-t a T’au és az emberek „Demiurg”-ként, az Aeldari pedig „Heliosi Ősökként” ismerték, míg mások „Gnostari,” „Grome” vagy „Kreg” néven emlegették őket.
Az Imperium szemében a Kin megítélése változó: néha engedélyezett abhuman alfajnak, máskor idegen fajnak tekintik őket. Azonban a legrégebbi fennmaradt feljegyzéseik alapján nyilvánvaló kapcsolat fűzi őket azokhoz az őseikhez, akik a galaktikus magot telepítették be, és a pre-imperialis Földről induló, lassú fénysebességű generációs bányászflottákhoz. Így az abhuman besorolás tűnik helyesnek. A Kin számára viszont nem igazán számít, mások mit gondolnak róluk. A Votann Ligái különböző csoportokból, hasonlóan a klánokhoz vagy nemzetállamokhoz, állnak, amelyeket „Kindred”-eknek neveznek. Ezek végső soron egy öntudattal rendelkező gépi intelligencia, a Votann vagy „Ősmag” vezeti.
Kevés intelligens faj van a galaxisban, amely olyan kitartó, bátor és elszánt lenne, mint a Votann Ligáit alkotó Kinek. Ugyanilyen kevés faj annyira könyörtelen, amikor a háború kockázat-nyereség egyenletét mérlegeli. Szembenézni velük a csatatéren olyan, mintha egy páncélozott lavinával állnánk szemben, amely mindent megsemmisít az útjában. Ők minden ellenfelet akadálynak tekintenek, vagy gyűlölt ellenségnek, akinek pusztítása minden áldozatot megér. A Leagues Of Votann felbecsülhetetlen értékű barát azok számára, akikkel szövetséget köt vagy kereskedik. Azonban azokat, akiket a népük túlélésére veszélyesnek tartanak, könyörtelen precizitással pusztítják el – ugyanolyan elszántsággal, amellyel fekete lyukak anyagáramait gyűjtik be, technológiáikat gyártják, vagy bármit, amit elhatároztak.
A Votann Ligái hatalmas és félelmetes csillagbirodalmak, amelyeket közös történelem, genetikai rokonság és kultúra köt össze. A Nagy Hasadék felbukkanásával a galaktikus mag és azon túl egyre több ütközésbe kerülnek a többi csillagutazó fajjal.
Eredetük
Évezredeken át a Leagues of Votann kiaknázta a galaktikus mag gazdagságát, és legyőzte annak veszélyes kihívásait. Az évszázadok során számos csillagutazó fajjal harcoltak, máskor pedig kereskedtek, vagy zsoldosként harcoltak mások oldalán. Most, hogy a Nagy Hasadék rázza meg a galaxist az Indomitus Korszakban, újabb kihívásokkal és háborúkkal kell szembenézniük. A zömikek erős, tömzsi humanoidok, akik nagy számban élnek a galaktikus magban. Bár létszámuk nem éri el az emberiség végtelen tömegeit, sokkal jobban megalapozottak, mint a fiatal T’au vagy az egyre fogyatkozó Aeldari. A törpék egy klónfaj, minden új generáció mesterséges méhekből születik, amelyek hatalmas genomikus adatbázisok alapján hoznak létre stabil és változatos populációkat. Számukat tovább növelik az Ironkinek, önálló tudattal rendelkező gépi intelligenciák, amelyek mechanikus testekben szolgálják hús-vér társaikat. A Leagues of Votann számára az Ironkinek ugyanolyan értékes és egyenlő társak, akár béke, akár háború idején.
Kevés faj akad, amely felveheti a versenyt a zömikekkel test, elme és lélek szívósságában. Ők fáradhatatlanok, de egyben rendkívül konzervatívak is. Miután egyszer irányt szabtak, rendkívül nehéz meggyőzni őket az ellenkezőjéről, különösen ha más fajokról van szó. Ez teszi őket hajthatatlan ellenségekké, de egyben felbecsülhetetlen szövetségesekké is. Azonban szövetségüket megszerezni nem könnyű feladat. A törpék először mindig a családi kötelezettségeiket és a népük túlélését helyezik előtérbe. Ha úgy érzik, hogy valakinek a céljai ellentétesek ezen érdekekkel, hamarabb válnak ellenséggé, mint baráttá. A zömikek történelme az űrbéli bányászflottákra nyúlik vissza, így erkölcsi kódexük is kíméletlen. Egy késve cserélt szűrő, egy elmulasztott gyenge varrat vagy egy szivárgó víztartály – ezek és milliónyi más apró hiba halálos katasztrófát okozhatnak az űrben. Hasonlóképp, ha figyelmen kívül hagyják a csillagtestekbe vagy aszteroida mezőkbe zárt értékes erőforrásokat, egy űrhajó hamarosan alapvető anyagok nélkül maradhat, amelyek szükségesek a javításokhoz vagy a rendszerek működtetéséhez.
Amikor a pazarlás, lustaság vagy akár egy egyszerű tévedés mindenkire halált hozhat, ezek válnak a legsúlyosabb bűnökké. Az efféle fájdalmas tapasztalatok hozták létre a Kin szívós túlélőkultúráját, amelyben az egységet és az erőt a végtelen forrásgyűjtő küldetés adja, amely biztosítja Kindredjeik fennmaradását. Ez a látszólagos megszállottság okozta, hogy más intelligens fajok gyakran önző felhalmozókként ítélték meg a Kineket- gyakran igazságtalanul.
Az első ősök
Lehetséges, hogy az Ancestor Core-ok megőrizték a törpék történelmének minden részletét egészen a legkorábbi időktől. Ha ilyen információk fenn is maradtak, valószínűleg már annyira el vannak rejtve, hogy elérhetetlenek. Így még a rendkívül alapos és gyakorlatias zömikek is kénytelenek elfogadni, hogy egy bizonyos ponton ősi történelmük homályos mítoszokba és legendákba olvad. A Leagues of Votann nevét magáról Votannról kapta, akit gyakran „Ősatyaként,” „Aranyozottként” vagy „Kőelméjűként” is emlegetnek. Egyes törpe mítoszokban Votann nem egyetlen lény, hanem több, fényesen ragyogó arany alakból álló csoport, vagy kőből faragott, szent arcokból álló kerék formájában jelenik meg. Más legendák szerint Votann alkotta meg az első crucible-öket, majd felemelte a törpéket, és a sötét űrbe küldte őket – mielőtt a tűz és hús óceánjai elnyelték volna őket. Vannak olyan mesék is, amelyek Votannt a legidősebb és legbölcsebb Első Ősnek ábrázolják, akiket csak homályos, alaktalan árnyaknak tekintenek, és különböző formában jelennek meg a törpék ábrázolásában – ha egyáltalán ábrázolják őket.
A törpék jellemző pragmatizmusával elfogadják, hogy mítoszaik túlságosan ellentmondásosak, allegorikusak és gyanúsak ahhoz, hogy megbízható tényeknek tekintsék őket. Ez azonban cseppet sem zavarja őket. Mélyen gyökerező hagyományaik és kemény realizmusuk miatt a zömikek nem érzik szükségét annak, hogy az emberekhez hasonlóan a hit páncélját öltözzék magukra. Nem félnek az érthetetlentől, ehelyett elfogadják a valóságot olyannak, amilyennek látják. Ha van olyan ősi titok, amelyet nem értenek, akkor – hacsak ez nem válik hirtelen relevánssá a jelenükben – egyszerűen félreteszik. Természetesen sok Grimnyr továbbra is kapcsolatba lép az Ancestor Core-okkal, abban a reményben, hogy meg tudják fogalmazni a megfelelő kérdéseket, amelyek feltárhatnak részleteket ősi múltjukból. A legtöbben azonban inkább kíváncsiságból és teljesség iránti vágyból teszik ezt, nem pedig valamilyen létfontosságú szükségből fakadóan.
Mindezek ellenére vannak olyan ősi igazságok, amelyeket minden törpék vitathatatlan tényként kezel. Ezeket hívják az „Első Igazságoknak.” Az Első Igazságok közé tartozik, hogy az ősi Ősatyáik elhagyták a törpék szülőbolygóját – amely szinte biztosan a pre-Imperial Terra volt a Technológia Korában –, és évezredekkel ezelőtt indultak útnak sublight, intersztelláris generációs hajókon, amelyeket Long March hajóknak neveznek. Az is Első Igazság, hogy a törpék kezdetektől klónozott nép voltak, és hogy a robotikus Ironkinek velük voltak a legelső napoktól kezdve. Az is Első Igazság, hogy a Kin Ősatyái bányászokként, kutatókként és űrben tevékenykedő gyűjtögetőkként indultak, azzal a feladattal, hogy kiaknázzák az égbolt gazdagságát.
A törpék mítoszai és a feljegyzett történelem ott fonódik össze, amikor a Long March flottáik megközelítették a galaktikus magot. Az azonban nem világos, hogy miért nem tértek vissza az emberiség civilizációjának szívébe abban az időben. Az a tény, hogy oly sok zömi flotta merült a galaktikus mag mélyére csupán néhány Terran század alatt, arra utalhat, hogy tudatos döntést hoztak.
Cloneskeins
Ebben az időszakban találhatók meg az utolsó utalások az Első Ősökre, akiknek emlékezete gyakran összemosódik vagy átmenetet képez az Ancestor Core-ok említésével. Ezeket az egységeket is összefoglaló néven „Votann”-ként emlegetik, és a törpék felváltva használják a két kifejezést. Az Első Ősökre változás ügynökeiként hivatkoznak, és nekik tulajdonítják a stabil mutációk és fenotípusos kifejeződések többségét – ezeket együttesen „cloneskeins”-ként ismerik –, amelyek áthatják a Kinek génállományát. Ez a génállomány már a kezdetektől fogva széles és változatos volt, megcáfolva azt az egyszerű elképzelést, hogy a klónozott fajok tagjai mind szó szerint azonos másolatok lennének. A Votann erősítette meg a törpéket fizikailag és szellemileg is. Egyes feljegyzések szerint ez egy észlelt fenyegetésre válaszul történt, mások szerint pedig azért, hogy a zömikeket felkészítsék a galaktikus mag zord új otthonának meghódítására. Gyakorlatilag a cloneskein-ek bevezetése sűrűbb izomzatot, erősebb csontstruktúrát, magasabb vörös- és fehérvérsejtszámot eredményezett, így sokkal hatékonyabb, sugárzással szemben ellenállóbb fiziológiákat hoztak létre. Ezek a tulajdonságok kiemelkedő testi erőt és fizikai ellenállóképességet biztosítanak a törpék számára az emberiség alapfajához képest.
Ennél is titokzatosabbak – ám nem kevésbé egyértelműek – azok a változások, amelyek a törpék lelkére és pszichéjére hatottak. Lelkeik sokkal halványabban ragyognak a Warp áradatában, mint az embereké. Nem mutatnak kontrollálatlan pszichikai mutációt, és csak azok, akik rendelkeznek a megfelelő pszichoaktív cloneskein-nel, képesek aktiválni az úgynevezett „barrier-tech”-et, amely lehetővé teszi a pszichikailag aktív Kinek számára az Empyreannal való kölcsönhatást. Rendkívül ritka, hogy egy törpe fizikai mutáció, démoni megszállás vagy a Káosz kísértése áldozatává váljon. Az ellenséges pszichikai képességek nehezen találnak fogást rajtuk. Egyes külső megfigyelők szerint ez a lélek megerősödése tette a zömikeket egyre makacsabbá és konzervatívabbá kulturális értelemben. Ha ez igaz, akkor ez csupán egy oldala annak a metafizikai visszacsatolási huroknak, amely az évezredek során nagy hasznot hozott a népüknek.
A törpék mindegyikének javára válnak ezek az előnyök, de sok cloneskein további fizikai képességekkel ruházza fel azokat, akik rendelkeznek velük. A gyorsabb reakcióidőtől és az infra-vörös spektrumot is érzékelő látástól kezdve, a szélsőséges hőmérsékletekkel, gravitációval vagy ionizáló kozmikus sugárzással szembeni ellenállásig a lista szinte végtelen. Ezek a cloneskein-ek vitathatatlanul nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a törpék elviseljék a galaktikus mag extrém környezetét. Sok cloneskein fizikailag is megnyilvánul, például szokatlan színű szemek vagy bőr, durva bőrrétegek, kémiai testszagok vagy más jellegzetességek formájában. Az emberiség számára az ilyen fizikai eltérések biztosan előítéleteket és hátrányos megkülönböztetést eredményeznének. A Leagues Of Votann-nak számára azonban ezek értékes képességek jelképei, amelyeket az Ancestor Core-ok adományoztak vagy a Cloner’s Guilds támogattak a fejlődés során.
A homályos legendák teljesen átadják helyüket a történelemnek a következő évszázadokban, amikor a szétszórt törpék flottái új világokat telepítettek be, kereskedelmi útvonalakat hoztak létre, és létrejöttek a Leagues of Votann első tagjai.
Kindredek, Holdok és Ligák
Minden törpe – kivéve a ritka száműzötteket – egy „Kindred”-nek nevezett csoporthoz tartozik. Ezek a csoportok méretüket és összetettségüket tekintve valahol a kiterjedt családok vagy klánok és a szoros genetikai kapcsolatokkal rendelkező, csillagközi nemzetállamok között helyezkednek el. Méretük néhány tucat zömitől egészen több ezerig, sőt akár millióig terjedhet! A Kindred minden törpéje klón, akik az saját mesterséges méheikből vagy „crucibles”-ből származnak, így genetikai kötelékük erősebb, mint bármely zászló iránti hűség. Általában a Kindred otthoni erődítményében vagy „hold”-jában élnek, edzenek és dolgoznak, hacsak nem utaznak éppen a csillagok között kereskedni, felfedezni, ásványokat kutatni vagy háborúzni.
A törpék hajlamosak a látszólag egyszerű kifejezéseket, mint például a „hold”, finom jelentéstartalommal telíteni, mivel nem szeretik pazarolni a szavakat. Így míg a kifejezést a Leagues of Votann területén mindenhol használják, különféle struktúrákat és helyszíneket is jelenthet. Néhány hold egyesíti a védelmi építmény, város, ipari komplexum és kőfejtő tulajdonságait, a legnagyobbak akár egy „Hold World” felszínének jelentős részét is beboríthatják vagy aláfúrhatják. Más holdak nehezen megközelíthető űrállomások, aszteroidaöveken szétszórt kupolák, nomád betakarító flották, vagy mobil anyag-energia szivattyúzó üzemek, amelyek a fekete lyukak szélén helyezkednek el, hogy begyűjtsék akkréciós tányérjaikat, sőt még különös, fejlett technológiai csodák is lehetnek.
Egy Kindred parancsoló erővé válhat. A holdjuk nyüzsgő városképekkel, ipari és katonai erőművekkel, valamint sok hatalmas űrhajóval büszkélkedhet. Ám még ennél is nagyobbak azok a szövetségek vagy konfederációk, amelyeket több Kindred alkot, és „league”-eknek nevezik. Szinte minden Kindred része valamelyik league-nek, büszkén mutatva színeiket és emblémáikat, miközben kereskednek, katonai támogatást nyújtanak, és megosztják a céh tarifákat. A Ligák sok esetben évezredeken át léteznek. A Greater Thurian League, az Ymyr Conglomerate, az Urani-Surtr Regulates, a Typhon-Styx Protectorate és mások megalapozott és ősi törpjei hatalmi blokkjaiként ismertek. Néhány, mint például a balsorsú Kapellan League, az évszázadok során hanyatlásnak indult, míg mások – mint a Kronus Hegemony vagy a Seran-Tok Mercantile Leagues – újonnan alakultak.
Minden törpe Liga szívében található legalább egy Votann, más néven Ancestor Core. A zömikek hiszik, hogy ezek a tiszteletreméltó, mesterséges intelligenciával rendelkező gépek egy elveszett mítosz korában jöttek létre, és elhagyták szülőbolygójukat az első zömi bányászhajókkal. A Votann a törpékkel együtt indult a végtelen űrbe, hogy minden szükséges tudással és támogatással ellássa őket. Azok a csomópontok, amelyek révén ez a tudás áramlott, ma már a „Fanes”-ként ismertek, és minden Kindred holdban ott találhatók. A Votann felbecsülhetetlen értékkel és jelentőséggel bír a Kinek számára. A Terran évezredek során különös változások mentek végbe e gépi intelligenciákban, amelyek lassú és időszerű jellegűvé váltak, ám továbbra is mindentudó tudásgyűjtőként szolgálnak, amelyek értékes kapcsolódást jelentenek a korok Őseivel. Azok a zömikek, akik képesek kapcsolatba lépni a Votannal, Grimnyr néven ismertek, vagy néha „Élő Ősöknek” hívják őket, és egyöntetű tisztelet övezi őket.
Élet a galaxis magjában
Terran évezredek teltek el azóta, hogy az első „hold”-ok megalakultak a galaktikus magban. A törpék elégedettek voltak azzal, hogy főként e fura galaktikus régió határain belül maradjanak, amely régóta félemlít meg más csillagközi fajokat. Természetesen olyan hatalmak, mint az Adeptus Mechanicus, az Aeldari és a Káosz sötét isteneinek hívei is megpróbáltak befolyást szerezni a magban. Néhányan az ottani csillagképző központok és egyéb kozmikus jelenségek hihetetlen gazdagságát keresték. Mások a zűrzavaros gravitációs anomáliák között kívántak rejtőzni, vagy a galaxis szívében fekvő szupermasszív fekete lyuk akkréciós tányérjáról kilőtt sűrű aszteroida klaszterek rejtélyeire kívántak fényt deríteni. A mag azonban csillagok kovácsműhelye, óriási, vad űrbeli terület, ahol az univerzális fizikai erők tombolnak. Számos megsemmisült rom és sodródó űrhajó állít emléket azoknak, akik ott kerestek menedéket vagy vagyont.
Ez nem volt a Kinek sorsa. Számukra a fizikai és technológiai adottságok látszólag a túlélés érdekében lettek megalkotva e veszélyes űrbeli régióban, és ők virágoztak ott, ahol mások kudarcot vallottak. Cthonian Mining Guildjeik voltak a legellenállóbbak, és éppen e szervezetek erősen megerősített, vakmerő egyedei kutatták a leggyorsabban és legmélyebben. A vörös óriások véres fénye mellett űrbeli részecske-rakodóik a születő csillagokat belülről bontották le, majd a bőséges fúziós termést felhasználva olyan alapvető elemeket finomítottak, amelyekről más intelligens fajok még csak álmodni sem mertek, hogy táplálják felívelő csillagközi iparukat. A Kindred űrhajói egész bolygókat szeltek át, majd kilométer hosszú köldökzsinórokra telepített külső finomító berendezésekkel aratták le a megolvadt termést. A kozmikus sugárzás és a részecske övezetek, amelyek már akkor öregek voltak, amikor az Öregek és a C’tan között vívott háború zajlott, hatalmas plazma-vezetékekbe kerültek vagy atomgyűjtőkbe fogtak, majd átalakították őket a Kinek számára szükséges anyagokká, amelyek a túléléshez elengedhetetlenek voltak.
Egymás után alakultak meg a ligák. Kereskedelmi útvonalak hidalták át a szikrázó csillag-áramlatokkal sújtott szegmensét a galaxisnak, vagy látták, ahogy a kereskedelmi hajók oda-vissza közlekednek a galaktikus mag külső Circumnuclear Disc-je és az ominózus halott zóna között, amely a szívét övezte. Egyre több és nagyobb „hold”-at emeltek olyan világokon, ahol a csillagok sűrűsége miatt soha nem sötétedett be. Az élet a magban kemény volt, de a jutalmak bőségesek voltak, és a zömik világosan látták az előnyöket, amelyek a versenytárs fajok számára elérhetetlen régióban való boldogulásból fakadtak. Így ahogy teltek az évezredek, a Leagues of Votann továbbra is a mag hatalmas kiterjedésének benépesítésére és határtalan anyagi gazdagságának kiaknázására összpontosítottak.
A galaxis magján túl
Ez nem jelenti azt, hogy a zömikek soha nem merészkedtek ki a tágabb galaxisba. A legbátrabbak közülük arra sarkalltak, hogy a galaktikus magon túl is felderítsenek, vagy kereskedelmet létesítsenek más csillagközi fajokkal. A Kin kultúrájában elterjedt hiedelem szerint ahhoz, hogy igazán tisztelegjenek az Őseik előtt, teljes életet kell élniük, és felfedezniük vagy megtanulniuk mindent, amit csak lehet. Ez volt az oka annak, hogy megszámlálhatatlan számú törpe felfedező- és ásatási flottája, amelyet gyakran „Prospect”-nek neveznek, indult útnak a tágabb galaxis felé. Ezen kívül a törpék csapatokat is alkottak, akik elhagyták népüket, és zsoldosokként harcoltak más intelligens fajok háborúiban, visszatérve csak akkor, amikor olyan tudásra és tapasztalatra tettek szert, amely méltó volt a Votann számára.
Ezek a Prospect expedíciók és a galaktikus magot is elviselni képes idegen fajokkal való érintkezés révén a Leagues of Votann számos galaxisbeli nagyhatalommal találkozott különböző kontextusokban. Azonban sok esetben ezek a kapcsolatok csupán egyetlen flottára, konfliktusra vagy kereskedelmi megállapodásra korlátozódtak. A törpék hajlamosak hallgatni a külsősökkel szemben, mivel nem látják értelmét annak, hogy felfedjék galaktikus magbeli birtokaik teljes kiterjedését, vagy kockáztassák a Votann létezésének leleplezését. Az Imperium nyilvántartásában sok olyan feljegyzés van a múltból, nomád fajokról vagy besorolás nélküli xenos kereskedőflottákról, amelyekről kiderült később, hogy a Leagues Of Votann egyedei voltak.
Azt, hogy a különböző birodalmak hogyan nevezik a Kineket, a törpék megvetéssel és szórakozottsággal fogadják. A legősibb fennmaradt feljegyzéseik megerősítik a kapcsolatot az Őseik és a pre-imperális Óföld ősi civilizációja között, de a zömikek számára ez csak még nagyobb óvatosságra ösztönzi őket az Emberiséggel való kapcsolatukban. A ligák régóta döntöttek úgy, hogy sem az Isten-Ember (Az Istencsászár), sem az Omnissiah nem az ő istenük. Ezért minden olyan dolgot, amely a lehetőségét kínálja, hogy az Imperium nagyobb jogot formáljon rájuk, el kell kerülniük.
A felfedezés, kereskedelem és ásatás mellett a törpék számtalan háborút is vívtak. E kampányok többsége az Orkok ellen irányult, akik a Kinek leggyűlöletesebb és leggyakoribb ellenfelei. A Zöldbőrűek durva, de kitartó civilizációi éppúgy virágoznak a galaktikus magban, mint máshol, miközben anarchikus, pusztító természetük ellentétes mindazzal, amit a zömikek értékelnek. Ez a kombináció sokszor kölcsönös agressziót eredményezett a két faj között. A törpéknek alig van idejük a sötét istenek halandó híveire, akiket undorral és zavarral néznek. A Kinek a Necronokat is megvetik, akikkel számos alkalommal harcoltak — amikor ásatásaik zavarják az alvilági stázis sírkomplexumokat, vagy amikor az ősi Necron dinasztiák a Nagy Alvásból visszatérnek, hogy visszaszerezzék a Leagues Of Votann által benépesített világokat.
A Tyranidok viszont a Leagues of Votann körében egyszerűen „A Bane” néven ismertek, és azokra a különösen intelligens és veszélyes ragadozókra jellemző óvatos tisztelettel kezelik őket. Ez nem akadályozta meg néhány Kindred-et abban, hogy aktívan nyomozzanak a Tyranid szétválasztó flották után, és elszigetelt hajókra csapjanak le, hogy begyűjtsék erőforrásokban gazdag biomateriai kincsüket. Az emberiség a Leagues ellensége volt, éppúgy, mint szövetségesük. Az inkvizítorok és az intoleráns Space Marine-ok gyorsan xenonak nevezték a zömikeket, és követelték a kiirtásukat. Az Adeptus Mechanicust a törpék babonás technológiai sámánoknak tartják, akikkel kapcsolatban a szerzett tudatlanságuk és megszállottságuk miatt veszélyesek, és akiket sürgősen el kell távolítani, ahol csak lehet.
Az Aeldarival, a T’au-val és számos más csillagközi idegen fajtával a Leagues Of Votann félig baráti kapcsolatokat tartottak fenn, és sporadikus kereskedelmi kapcsolatokat alakítottak ki. Természetesen kivételek is akadtak; a törpéknek nincs sok türelmük a Drukhari borzalmas túlkapásai iránt, vagy amiért az Asuryani arroganciát látják, és az utóbbi időben összecsaptak a dinamikus T’au Birodalom peremén a Chalnath Expanse környékén.
Ironkin
Az Ironkinek önálló tudattal rendelkező robotok, gépi intelligenciák, akiket a szerves törpék a Votann Ligák teljes és egyenrangú állampolgáraiként tisztelnek. A Ironkinek a Votann által lettek megalkotva, és a mai napig őket gyártják. Valóban önállóan tudatos, érző gépi intelligenciák. Óriási gondolkodási kapacitással bírnak, és annyira jól képesek utánozni a törpék társadalmi viselkedését, hogy teljes mértékben integrálódtak hús-vér rokonaikkal a Liga társadalomban. Minden Ironkin egy Cerebrális Egységből (CU) és egy egyedi, mechanikus testből áll. Az Ironkin CU-jában mikromező-generátorok vannak beépítve, amelyek rendkívül ellenállóvá teszik, míg teste a társadalom különféle szerepeinek betöltésére lett megtervezve, legyen szó általános szakértőről, stratégiai tanácsadóról, harci rohamcsapat tagjáról a Hearthkyn között, bányászati támogató egységről, rakományhordozóról, harci pilótáról vagy bármilyen más szerepről, amire a Liga társadalomnak szüksége van.
Egy Ironkin teste éppolyan személyes számára, mint bármely szerves lény hús-vér kerete. Károsodás esetén javításra van szüksége, ahelyett, hogy egyszerűen csak kicserélnék, mint egy tudatlan gépet. Extremis esetén azonban az Ironkin csak a CU-jával is túlélhet. Ha ebbe az állapotba kerülnek, képesek inaktív állapotba lépni, miközben minden frekvencián riasztójelet bocsátanak ki a közelben lévő Liga eszközök számára. Az Ironkinek célja, hogy minden szempontból segítsék a szerves Kineket, ahogyan az régen, a Terrán évezredekkel ezelőtt is általános volt az emberi társadalmakban. Azonban az Ironkinek nem rabszolgái szerves testvéreiknek, mint ahogyan azt az Iron Manekkel tették a Kibernautikai Lázadás során, és nem is kezelik őket alárendelt segédmunkásokként. Természetükből fakad, hogy megtalálják a Liga társadalomban a legjobban betölthető szerepet, majd azt a lehető legjobban teljesítsék.
Ezért az Ironkinek csupán utánozni tudják biológiai rokonaik érzelmeit és motivációit. Így ritka, hogy az Ironkineknek valódi ambíciói lennének saját maguk számára, vagy hogy vezetővé akarjanak válni népük körében. Bár kifejezhetnek olyan érzelmeket, mint büszkeség, bajtársiasság, bátorság, empátia vagy harag, valójában ezek csupán a társadalmi integráció optimalizálására szolgáló érzelmek utánzatai a szerves törpéknek. A csatában az Ironkinek a szerves törpék mellett harcolnak, mint Hearthkyn, és gyakran kísérik Brôkhyr Iron-mastereket segítőként, együttműködve a Kin nem tudatos COG robotjaival, technikai támogatást nyújtva, és ők maguk is harcba lépnek, amikor szerves bajtársaik nehéz helyzetbe kerülnek.
A Votann
A Votann néven ismert gépi intelligenciák – melyeket „Ősi Magoknak” is neveznek – olyan szentek a törpék számára, mint más, spirituálisabb fajoknak az istenek. Egyrészt orákulumként működnek, másrészt ősök közösségeként léteznek, és egyben önállóan gondolkodó szuperintelligenciák is; a Votann mesterséges általános intelligenciák, amelyek tiszteletének világi kultuszának középpontjai, és ezzel a zömikek vallási hithez legközelebb álló eszméje. Egyetlen Liga sem kockáztatná meg egy Ősi Mag megsérülését, ha van más lehetőség, és egyik törpe vagy Ironkin sem habozna az életét adni a Votann védelmében.
Hagyomány szerint a törpék nem beszélnek a Votannról kívülállóknak. Szabadon használják a nevüket, de sosem magyarázzák el, hagyva, hogy mások azt higgyenek, amit akarnak e szóról. A Votann a Kinekhez tartozik, ahogyan a Kinek is a Votannhoz, és más népeknek nincs helyük ebben a kapcsolatban. Ennek részben az az oka, hogy a babonás nem törpék hajlamosak lennének istenekként vagy démonokként értelmezni az Ősi Magokat. Valójában a Votann leginkább ősi mesterséges általános intelligenciákként írhatók le, olyan összetett és hatalmas formák, hogy szinte természetfelettiek. Önmaguk által szervezett adatstruktúráik és kvantum infocore-juk tartalmazza mindazt az információt, amire egy intelligens fajnak szüksége lehet a világűr mélyén való boldoguláshoz. Fegyver specifikációk, Standard Template Constructs, tudományos és filozófiai tanulmányok, genealógiai adatok, katonai és túlélési elméletek és stratégiák; mindezek csupán egy része annak a tudásnak, amely el van rejtve a Votann gépi elméjében.
A Votann mesterséges intelligenciáinak fényessége olyan ragyogó, hogy a Legues Of Votann űrutazók képesek ezeket a Vortexben helyi jelzőként használni az FTL utazáshoz, hasonlóan ahhoz, ahogyan az Imperiális Navigátorok az Imperátor Astronomican-jának pszichikai jelzőjét használják. Ez a másik oka annak, hogy a törpék nem beszélnek a Votannról kívülállóknak. A sötét és tudatlan 41. Millenniumban kevés olyan kincs van, amely olyan értékes, vagy éppen ellenkezőleg, olyan veszélyes, mint a tudás. Sajnos a Kinek számára az Ősi Magok bölcsessége egyre nehezebben hozzáférhetővé vált az évezredek elteltével. Akik ezeket a csodálatos gépi elméket létrehozták, valószínűtlen, hogy valaha is azt szánták nekik, hogy független működést folytassanak ilyen hosszú ideig.
Egyre több információ, amelyet gondosan katalogizáltak és archiváltak, túlcsordult a Votann mentális tárolóiban. A Votannnak feltett kérdések megkövetelték, hogy saját feldolgozó alprogramjaikat alkalmazkodjanak az önvezető evolúción keresztül, és időnként információt vagy gépi kiegészítést kérjenek. A zömi élő elméivel való túlzott kapcsolattartás néhány Votannt olyan furcsa viselkedési sajátosságok kialakulásához vezetett, amelyek rudimentális személyiségekre emlékeztetnek. Mindegyikük egyre inkább megfontoltan gondolkodik. A Votannnak feltett kérdések akár Terran évszázadokat is igénybe vehetnek a válasz megadásához, ami akár egy újabb kérdés is lehet. Az információk, amelyeket nem érnek el rendszeresen, eltűntek a Votann mentális architektúrájában található elveszett adatsilók mélyén, míg létfontosságú tények vagy részletek önreplikáló adatmódosító rétegekbe süllyedtek. Nap mint nap az Ősi Magok egyre idősödnek, és – bizonyos esetekben – még kiszámíthatatlanabbá válnak.
Az Igazságok
A Leagues Of Votann társadalma annyira konzervatív, hogy fajként bizonyos igazságok és szólások egyetemes elfogadottságra tettek szert köztük. Ezeket az igazságokat „Igazságoknak” hívják, és olyan őszinte józan észnek tekintik, amely több árnyalatot és jelentést hordoz magában, mint ami első ránézésre látható. A leggyakoribb ilyen mondás a zömikek körében: „Az Őseink figyelnek” (The Ancestors are watching), amely gyakran csatakiáltásként is szolgál. Ezen Igazság egyik értelmezése az, hogy a korábbi generációk megítélik az élő Kinek tetteit, akiknek minden tőlük telhetőt meg kell tenniük, hogy méltóak legyenek az előttük járókhoz. Ugyanakkor ez az Igazság emlékeztet a törpékre, hogy Őseik minden új generációban élnek tovább, és soha nincsenek egyedül, amíg őseik mellettük állnak.
Sok más Igazság is létezik, például a „Zöldbőrűért való díj” (a prize for an Ork) kifejezés, amely értéktelen tárgyak vagy bolond ötletek leírására szolgál, vagy a „Az Űr az ereinkben van” (The void is in our veins) egyszerű megfogalmazás, amely faji űrutazási ügyességük mélységét öleli fel. A zömikekhez hasonlóan a külső szemlélők számára az Igazságok egyszerűnek és közvetlennek tűnnek, valójában azonban sokkal összetettebbek és árnyaltabbak.
Figyelemre méltó Igazságok
A zömikek Igazságai a Leagues of Votann kultúráját meghatározó konzervatív józan ész kifejeződései. Az alábbiakban néhány leggyakoribb Igazság és jelentésük található.
- „Úton a Távoli Űrbe” (Sailing to Far-space) – Ez a kifejezés olyan vállalkozásra vagy stratégiai manőverre utal, amely bolondnak tűnik, mivel a Távoli Űr – minden olyan terület, amely a galaktikus mag elsődleges Liga területein kívül található – kockázatos és meggondolatlan hely, ahová jó ok nélkül nem érdemes betérni.
- „A Kályha ég” (Their Hearth burns) – A Kályhára – amely minden zömi otthonának szívében lobog – utalva ez a kifejezés arra enged következtetni, hogy egy egyén különösen szenvedélyes vagy dühös lett, vagy hogy megjelenik benne egy kiapadhatatlan energia vagy elkötelezettség egy konkrét cél iránt.
- „Ez Kin” (It’s Kin) – Egy kifejezés, amely azt jelzi, hogy valami a törpék faji hovatartozásához tartozik, és ezért természeténél fogva tartós és megbízható.
- „Annyira igaz, mint a kovácsolt” (As true as wrought) – A Kinek ezt a kifejezést arra használják, hogy bármit jelöljenek, ami olyan megkérdőjelezhetetlenül igaz, hogy azt kétségbe vonni sértő és bolondság. Alkalmazható eskükre, csatatervekhez vagy bármilyen, a Votannból származó bölcsességre, többek között.
- „Az Őseink figyelnek.” (The Ancestors are watching) – Ez a szólás egyaránt figyelmeztet a Kineket, hogy mindig meg kell felelniük Őseik elvárásainak, és egyben biztosítékot ad arra, hogy Őseik tovább élnek a zömikek családjaiban. Használható csatakiáltásként, figyelmeztetésként vagy áldásként.
- „Az Űr az ereinkben van.” (The void is in our veins) – Ez a kifejezés egyszerűen azt jelenti, hogy a törpék már a legkorábbi időktől kezdve űrutazók voltak; ez a kifejezés erőteljesen azt is sugallja, hogy ők a legügyesebbek ezen a téren.
- „A szerencse van. Az szükség megtart. A munka megérdemli.” (Luck has. Need keeps. Toil earns.) – Ez a kifejezés azt állítja, hogy azok, akik a legkeményebben dolgoznak valami eléréséért, és akik a legnagyobb szükségét tudják bizonyítani, megérdemlik, hogy birtokolják, függetlenül attól, hogy mi történik azokkal, akik elveszítik. Lásd még: „A szükség által érdemel.” (By merit of need)
- „A pazarlás táplálja az Űrt.” (Waste feeds the void) – A világűr barátságtalan környezetének egy éhes ragadozóként való megszemélyesítése, ez az Igazság kifejezi azt az elképzelést, hogy a pazarlás, tétlenség vagy mulasztás valószínűleg a Leagues Of Votann űrhajójának legénységét az Űr prédájává teszi. Ez szinte bármely helyzetre alkalmazható a zömi társadalomban, a nem megfelelő célpontokra elpazarolt lőszertől kezdve a konyhai hulladék újrahasznosításának elmulasztásáig.
Leagues Of Votann a Terepasztalos Társasjátékban
A Leagues Of Votann serege egy régi-új ismerős (a játék első pár kiadásában még szerepeltek a zömik), amelyre nagyon sokan vártak, hogy visszatérjen. Megváltozott formában és háttértörténettel meg is jelent 2022-ben az új „Törpe kódex,” amely merőben más színben tüntette fel a Warhammer 40.000 világának törpjeit.
A sereg egységeit tekintve a cikk írásakor még nincsen annyi fajta, mint amit megszokhattunk egy régebb óta létező frakciónál. Ez persze nem azt jelenti, hogy unalmas vagy változatosság nélküli lenne ez a sereg. Holdjárók, gyalogosok, anti-grav motorok és megannyi más várja a játékosokat ezen frakció figurái között. Ahogy fentebb leírtuk, úgy gyalogos, gépesített, gyors mozgású és akár elit sereget is építhetünk ebből a seregből. A Leagues of Votann serege valahol a Space Marines és az Astra Militarum serege között helyezkedik el szívósságban és tűzerőben. Nagyon erős fegyverekkel is rendelkeznek, amik viszont keveset lőnek, viszont gyengékkel is, amik sokat. Emiatt fel tudnak készülni mind a tömeg, mind az elit seregek ellen is. Egyik különlegességük, hogy több anti-tank és anti-monster fegyverrel is rendelkeznek, így könnyen felkészülhetünk a gépesített seregek ellen is. Ugyanakkor az alap battleline egységük (Hearthkyn Warrior) rengeteg felszerelést biztosít az osztagoknak, amelyek így még univerzálisabbak tudnak lenni.
A frakció seregszabálya viccesen mondva biztosítja, hogy a figuráink megutálják (vagy haragot tápláljanak) az ellenfelünk figuráit. A játék elején a pontszámtól függően bizonyos mennyiségű grudge token-t helyezünk el az ellenfél egységein, amelyek elpusztítása, attól függően, hogy hanyadik körben sikerül, Command Pointot biztosít számunkra, amire határozottan szüksége van a seregnek, mivel nagyon jó strategemekkel rendelkezik. Ezek a tokenek biztosítják a seregnek, hogy pontosabban célozzanak az adott egységre és jobban megsebezzék őket. A későbbiekben többféleképpen kaphat még más egysége is az ellenfelünknek ilyen tokeneket.
Nekünk az egyik kedvenc felállásunk a sereggel az, hogy több Hearthkyn Warrior osztag mellé dedikált csapatszállítónak Sagitaurokat állítunk, amelyek így a 10 fős osztagokat 5 fősökre tudják bontani, és így a specializált osztagrészek különböző pozíciókat tudnak felvenni a csatatéren, miközben az Einhyr Hearthguard-ok egy Khal vezetésével beteleportálnak az ellenfél sorai mögé. Emellett a Hekaton Land Fortress nevű hatalmas holdjáró tankjuk tudja aprítani az ellenséges egységeket és közben pontot foglal a Hearthkyn Pioneers-okkal. Ha ez nem lenne elég, akkor a Brokhyr Iron-Masterrel egy osztag Brokhyr Thunderkyn is tudja támogatni az egységeink előrenyomulását.
Összegzés
Reméljük, hogy tetszett nektek ez a seregbemutató, és hasznosnak találjátok a cikket. Nagyon érdekes, hogy a fantasy törpék ideológiáját, viselkedését és egyéb tulajdonságit, hogyan illesztik be a Warhammer 40.000 világába. Mi nagyon örülnénk, ha még több Leagues Of Votann játékossal találkoznánk a jövőben!
Olvassátok tovább a tudástárunkat, hogy még több mindent megtudhassatok a Warhammer 40.000 világáról!
A Hungarian Warhammer Community csapata
Írta: Liszka Gergely
Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!