A Warhammer 40.000 az egyik legnépszerűbb, ha nem a legnépszerűbb Terepasztalos Társasjáték a világon. Testvére (Warhammer Fantasy Battle) után 1987-ben kezdte pályafutását és azóta sok kiadást élt meg, nem beszélve a seregekről és azok szabálykönyveiről. A következőkben a Warhammer 40.000 játék alapjait szeretnénk nektek bemutatni nagyon nagy vonalakban és ha megjön tőle a kedvetek, hogy kipróbáljátok a játékot, akkor gyertek el egy Warhammer 40.000 kezdőnapra bármely hónap első csütörtökén (HammerTime Cafe)!
Ebben a cikkben bemutatjuk általánosságban a Warhammer 40.000 játékot kiadástól független, majd a cikk végén megtekinthető több videó is, amiben még többet tudhattok meg. Egyik videó az LND HQ által készített 10. kiadás bemutatására szolgáló videósorozat, a másik pedig egy próbajáték a HammerTime Cafe PubCast csatornájáról.
Korábbi cikkünkben már beszéltünk arról, hogy pontosan a Terepasztalos Társasjátékoknak milyen alap feltételei és azon belül is milyen jellemzői vannak általánosságban, így ezeket nem fejtjük ki újra. A Warhammer 40.000 egy nem-felváltott aktivációs körökre osztott stratégiai játék (tehát egyszer az egyik játékos játssza le a körének összes fázisát, majd a másik játékos). A játékban minden figura 1-1 külön katonát jelöl és nem pedig szakaszokat. Így például egy Primaris Space Marine Intercessor osztag legalább 5 főből áll, így 5 figura fogja megjeleníteni az osztagot.
A seregépítést tekintve a legtöbb nem-nevesített figura (általában ezek a hősök) többféle felszereléssel is hozhatók, így a legtöbb szett amit megvehetünk sok alkatrészt biztosít a figurák változatosságához és azok fegyvereihez. Egy átlagos verseny sereg 30-200 figurát tartalmazhat attól függ, hogy milyen seregről van szó és milyen játékstílus szerint van az megépítve. Egy átlagos “gyalogos” egység 7-20 pont között mozog. Minden sereg többféle játékstílust támogat (Figuravásárlás, Avagy a Megalkotni Kívánt Sereged Alapjai cikkünkben már beszéltünk hasonlóról) és azon belül is van olyan sereg amely több-kevesebb speciális szabállyal rendelkezik az adott játékstílusokra. Például az Ork sereg rengeteg lehetőséget biztosít a tömeg-seregek felépítéséhez, de ugyan úgy felépíthető belőle egy páncélozott jármű vagy tüzérség orientált sereg is.
Tippek
-
Mindig is szeretted volna Gimlit elképzelni az űrben egy brutális energiabaltával? Ha a válaszod igen, akkor válaszd a League Of Votann törpéit!
-
Festett seregekkel mindig jobb érzés játszani.
-
Ha szereted az Alien filmeket és könyveket, akkor a Tyranida sereg a te választásod!
Általánosságban ugyanúgy elmondható, hogy a játék verseny pontszáma 2000 és ezen a pontszámon már nagyon kiegyensúlyozott a játék. Kezdőként a játékot már 500 pontból el lehet kezdeni, így ideális lehetőséget adnak különböző kezdődobozok erre a belépési szintre (Combat Patrol, Introductory Set, Starter Set, Ultimate Starter Set stb.). Mindenféleképpen szeretnénk megjegyezni, hogy 1000 pontig a játék nincsen kiegyensúlyozva és ahogy írtuk korábban, úgy 2000 pont az ahol a játékegyensúly jól látható.
A játék randomgenerátor eszköze a hatoldalú kocka (továbbiakban D6), amelyből időnként 30-40 darabot is dobnunk kell egyszerre.
Kiadásonként változó, de általában a következő fázisok mindig megtalálhatóak egy körben:
- Parancsnoki (Command)
- Mozgási fázis (Move)
- Lövési fázis (Shooting)
- Roham fázis (Charge)
- Közelharci fázis (Fight)
Az egész játékra jellemző, hogy az aktivációk nem figuránként, hanem egységenként történnek meg. Így például a mozgási fázisban az összes egységünket mozgathatjuk egységenként. Természetesen van lehetőség arra, hogy az egységen belül ne minden figura mozogjon vagy ne mozogja le a teljes mozgási karakterisztikáját. Mint az összes Warhammer játék, a Warhammer 40.000 is angolszász mértékegységeket használ, így a mozgási karakterisztikája a figuráknak incsben (avagy colban) értendők. Ugyan itt a mozgásnál meg kell jegyeznünk, hogy a játék a modernkori hadviselést igyekszik reprezentálni, így az egységek rajban mozognak, ami miatt nem távolodhatnak el egymástól egy bizonyos szintig az adott egység figurái. Ezt koherenciának nevezzük és általában ez 2”. Ez azt jelenti, hogy egy egységen belül minden figurának legalább 2”-re kell lenni egy másik figurától. Ez csak azon esetekben szokott változni, ha épületeken (romokon) belüli mozgásról van szó, mert ott függőlegesen nagyobb távolság is megengedett (korábbi kiadásoknál a járművekből álló egységeknél nagyobb koherencia is megengedett volt).
A lövési fázisban a játékos egységenként a figurák lövési képességeit használhatja, ezzel az ellenfél seregét megtizedelhetik. Ezekbe beleértjük a járművek, gyalogosok és igazából bármelyik egység lőfegyvereinek használatát. Ilyenkor az egységeknél megadott célzóérték adja meg, hogy az adott figura mennyire pontos lövész, mennyire ért a fegyveréhez stb. Ahogy leírtuk korábban itt is a lövéseket egységenként végezzük el, így például ha az egységünk 10 figurából áll és figuránként kettő lövést adnak le, akkor 20 kockával fogunk dobni. A kiadások legtöbbjében van lehetőség egységen belül a figuráknak különböző egységeket célozni, de a játék gyorsítása érdekében ezt érdemes kijelölt egységenként egyszerre dobni a lövéseket. Így gyakorlatilag minden kocka egy leadott lövést jelent az adott fegyverrel és a célzó értéknek megfelelő értéket kell legalább dobni. Maradva az előző példánál, ha az előző egység célzó értéke 3+ az azt jelenti, hogy 3 vagy afölé kell dobnunk az eldobott kockákkal. Ezzel döntjük el, hogy mennyi találatunk van. Ezután össze kell mérni az egység fegyvereinek erejét (Strenght, avagy csak “S”) az ellenfél állóképességével (Toughness, avagy csak “T”), amellyel megállapítjuk, hogy mennyi fatális lövést adtunk le az ellenfél egységeire. Majd ezek után, ha van páncélja (Save, vagy csak “SV”) a meglőtt egységnek, akkor annyi kockával dobunk amennyi fatális találat érte az egységet és így derül ki, hogy a páncélja mennyi ilyen lövést fogott fel.
A roham fázisban a roham képes egységek megpróbálhatnak rohamozni. Általában a rohamtáv 2 D6 amely így maximum 12”. A játék egy fontos része, hogy az ellenséges figurákat nem lehet megközelíteni 1”-en belül csak ha közel harcot folytatnak. Így ezzel a mozgással fogunk a legtöbbször 1”-en belül kerülni.
A közelharci fázisban a rohamozók és a közelharcban lévő egységek támadhatják egymást. Itt hasonló módon történik a kockadobás, mint a lövés fázisban leírtak szerint annyi különbséggel, hogy a célzó érték helyett a közelharci értékeket kell nézni.
A Parancsnoki fázisban a játékos olyan figurák képességeit használhatja, amely csak és kizárólag ebben a fázisban használható, valamint ebben a fázisban is helyezkedik el a régebben „Morálnak” nevezett fázis is, amelyben felmérjük, hogy a veszteségek miatt az osztagok mennyire pánikoltak be. Ugyan így a kör ezen részében számoljuk a győzelmi pontokat, valamint nagyon sok a küldetésünkhöz tartozó akciót ilyenkor tudunk megkezdeni.
Természetesen, minden fázisban, amikor az egységeket sebezni tudjuk, ha az adott figurának elfogy az életerőpontja, akkor lekerül a terepasztalról.
A Warhammer 40.000 fázisai kiadásonként változhatnak, de a játékosok egy körön belül körülbelül ezekkel a lehetőségekkel tudnak élni.
Most nézzük meg egy kisebb játékban, hogy milyen ez a jelenlegi 10. kiadásban!
Reméljük, hogy tetszett nektek ez a Tudástár cikkünk is és meghoztuk a kedveteket a Warhammer 40.000 kipróbálásához. Tapasztalt játékosként csak azt tudjuk mondani, hogy bár bonyolultnak tűnik elsőre a szabályrendszer, de 1-2 játék után faék egyszerűnek fog látszani. A kezdőnapok kifejezetten arról szólnak, hogy az alapokat elsajátítsák a játékosok így mindenkinek azt javasoljuk első lépésre, hogy jusson el egy ilyen eseményre. 🙂
Hungarian Warhammer Community csapata
Írta: Liszka Gergely