A Warhammer 40.000 az egyik legnépszerűbb, ha nem a legnépszerűbb Terepasztalos Társasjáték a világon. Testvére (Warhammer Fantasy Battle) után 1987-ben kezdte pályafutását és azóta sok kiadást élt meg, nem beszélve a seregekről és azok szabálykönyveiről. A következőkben a Warhammer 40.000 játék alapjait szeretnénk nektek bemutatni nagyon nagy vonalakban és ha megjön tőle a kedvetek, hogy kipróbáljátok a játékot, akkor gyertek el egy Warhammer 40.000 kezdőnapra bármely hónap első csütörtökén (HammerTime Cafe)!

ultramarine-pointer-warhammer-40K

Ebben a cikkben bemutatjuk általánosságban a Warhammer 40.000 játékot kiadástól független, majd a cikk végén megtekinthető több videó is, amiben még többet tudhattok meg. Egyik videó az LND HQ által készített 10. kiadás bemutatására szolgáló videósorozat, a másik pedig egy próbajáték a HammerTime Cafe PubCast csatornájáról.

Korábbi cikkünkben már beszéltünk arról, hogy pontosan a Terepasztalos Társasjátékoknak milyen alap feltételei és azon belül is milyen jellemzői vannak általánosságban, így ezeket nem fejtjük ki újra. A Warhammer 40.000 egy nem-felváltott aktivációs körökre osztott stratégiai játék (tehát egyszer az egyik játékos játssza le a körének összes fázisát, majd a másik játékos). A játékban minden figura 1-1 külön katonát jelöl és nem pedig szakaszokat. Így például egy Primaris Space Marine Intercessor osztag legalább 5 főből áll, így 5 figura fogja megjeleníteni az osztagot.

A seregépítést tekintve a legtöbb nem-nevesített figura (általában ezek a hősök) többféle felszereléssel is hozhatók, így a legtöbb szett amit megvehetünk sok alkatrészt biztosít a figurák változatosságához és azok fegyvereihez. Egy átlagos verseny sereg 30-200 figurát tartalmazhat attól függ, hogy milyen seregről van szó és milyen játékstílus szerint van az megépítve. Egy átlagos “gyalogos” egység 7-20 pont között mozog. Minden sereg többféle játékstílust támogat (Figuravásárlás, Avagy a Megalkotni Kívánt Sereged Alapjai cikkünkben már beszéltünk hasonlóról) és azon belül is van olyan sereg amely több-kevesebb speciális szabállyal rendelkezik az adott játékstílusokra. Például az Ork sereg rengeteg lehetőséget biztosít a tömeg-seregek felépítéséhez, de ugyan úgy felépíthető belőle egy páncélozott jármű vagy tüzérség orientált sereg is.

Tippek

  • Sons Of Behemat

    Ha „óriási” élményt akarsz átélni, akkor válaszd a Sons Of Behemotokat!
  • Idoneth DeepKin

    Ha uralni akarod a tengereket, akkor vezesd győzelemre az Idoneth DeepKin seregeit!
  • League of Votann

    Mindig is szeretted volna Gimlit elképzelni az űrben egy brutális energiabaltával? Ha a válaszod igen, akkor válaszd a League Of Votann törpéit!

Általánosságban ugyanúgy elmondható, hogy a játék verseny pontszáma 2000 és ezen a pontszámon már nagyon kiegyensúlyozott a játék. Kezdőként a játékot már 500 pontból el lehet kezdeni, így ideális lehetőséget adnak különböző kezdődobozok erre a belépési szintre (Combat Patrol, Introductory Set, Starter Set, Ultimate Starter Set stb.). Mindenféleképpen szeretnénk megjegyezni, hogy 1000 pontig a játék nincsen kiegyensúlyozva és ahogy írtuk korábban, úgy 2000 pont az ahol a játékegyensúly jól látható.

A játék randomgenerátor eszköze a hatoldalú kocka (továbbiakban D6), amelyből időnként 30-40 darabot is dobnunk kell egyszerre.

Kiadásonként változó, de általában a következő fázisok mindig megtalálhatóak egy körben:

  • Parancsnoki (Command)
  • Mozgási fázis (Move)
  • Lövési fázis (Shooting)
  • Roham fázis (Charge)
  • Közelharci fázis (Fight)
warhammer-40k-grey-knights-painted-army-models

Az egész játékra jellemző, hogy az aktivációk nem figuránként, hanem egységenként történnek meg. Így például a mozgási fázisban az összes egységünket mozgathatjuk egységenként. Természetesen van lehetőség arra, hogy az egységen belül ne minden figura mozogjon vagy ne mozogja le a teljes mozgási karakterisztikáját. Mint az összes Warhammer játék, a Warhammer 40.000 is angolszász mértékegységeket használ, így a mozgási karakterisztikája a figuráknak incsben (avagy colban) értendők. Ugyan itt a mozgásnál meg kell jegyeznünk, hogy a játék a modernkori hadviselést igyekszik reprezentálni, így az egységek rajban mozognak, ami miatt nem távolodhatnak el egymástól egy bizonyos szintig az adott egység figurái. Ezt koherenciának nevezzük és általában ez 2”. Ez azt jelenti, hogy egy egységen belül minden figurának legalább 2”-re kell lenni egy másik figurától. Ez csak azon esetekben szokott változni, ha épületeken (romokon) belüli mozgásról van szó, mert ott függőlegesen nagyobb távolság is megengedett (korábbi kiadásoknál a járművekből álló egységeknél nagyobb koherencia is megengedett volt).

warhammer-40k-astra-militarum-army-moving

A lövési fázisban a játékos egységenként a figurák lövési képességeit használhatja, ezzel az ellenfél seregét megtizedelhetik. Ezekbe beleértjük a járművek, gyalogosok és igazából bármelyik egység lőfegyvereinek használatát. Ilyenkor az egységeknél megadott célzóérték adja meg, hogy az adott figura mennyire pontos lövész, mennyire ért a fegyveréhez stb. Ahogy leírtuk korábban itt is a lövéseket egységenként végezzük el, így például ha az egységünk 10 figurából áll és figuránként kettő lövést adnak le, akkor 20 kockával fogunk dobni. A kiadások legtöbbjében van lehetőség egységen belül a figuráknak különböző egységeket célozni, de a játék gyorsítása érdekében ezt érdemes kijelölt egységenként egyszerre dobni a lövéseket. Így gyakorlatilag minden kocka egy leadott lövést jelent az adott fegyverrel és a célzó értéknek megfelelő értéket kell legalább dobni. Maradva az előző példánál, ha az előző egység célzó értéke 3+ az azt jelenti, hogy 3 vagy afölé kell dobnunk az eldobott kockákkal. Ezzel döntjük el, hogy mennyi találatunk van. Ezután össze kell mérni az egység fegyvereinek erejét (Strenght, avagy csak “S”) az ellenfél állóképességével (Toughness, avagy csak “T”), amellyel megállapítjuk, hogy mennyi fatális lövést adtunk le az ellenfél egységeire. Majd ezek után, ha van páncélja (Save, vagy csak “SV”) a meglőtt egységnek, akkor annyi kockával dobunk amennyi fatális találat érte az egységet és így derül ki, hogy a páncélja mennyi ilyen lövést fogott fel.

warhammer-adeptis-mechanicus-shooting

A roham fázisban a roham képes egységek megpróbálhatnak rohamozni. Általában a rohamtáv 2 D6 amely így maximum 12”. A játék egy fontos része, hogy az ellenséges  figurákat nem lehet megközelíteni 1”-en belül csak ha közel harcot folytatnak. Így ezzel a mozgással fogunk a legtöbbször 1”-en belül kerülni.

A közelharci fázisban a rohamozók és a közelharcban lévő egységek támadhatják egymást. Itt hasonló módon történik a kockadobás, mint a lövés fázisban leírtak szerint annyi különbséggel, hogy a célzó érték helyett a közelharci értékeket kell nézni.

space-marine-charge-warhammer-40K


A Parancsnoki fázisban a játékos olyan figurák képességeit használhatja, amely csak és kizárólag ebben a fázisban használható, valamint ebben a fázisban is helyezkedik el a régebben „Morálnak” nevezett fázis is, amelyben felmérjük, hogy a veszteségek miatt az osztagok mennyire pánikoltak be. Ugyan így a kör ezen részében számoljuk a győzelmi pontokat, valamint nagyon sok a küldetésünkhöz tartozó akciót ilyenkor tudunk megkezdeni.

Természetesen, minden fázisban, amikor az egységeket sebezni tudjuk, ha az adott figurának elfogy az életerőpontja, akkor lekerül a terepasztalról.

A Warhammer 40.000 fázisai kiadásonként változhatnak, de a játékosok egy körön belül körülbelül ezekkel a lehetőségekkel tudnak élni.

Most nézzük meg egy kisebb játékban, hogy milyen ez a jelenlegi 10. kiadásban!

Reméljük, hogy tetszett nektek ez a Tudástár cikkünk is és meghoztuk a kedveteket a Warhammer 40.000 kipróbálásához. Tapasztalt játékosként csak azt tudjuk mondani, hogy bár bonyolultnak tűnik elsőre a szabályrendszer, de 1-2 játék után faék egyszerűnek fog látszani. A kezdőnapok kifejezetten arról szólnak, hogy az alapokat elsajátítsák a játékosok így mindenkinek azt javasoljuk első lépésre, hogy jusson el egy ilyen eseményre. 🙂

Hungarian Warhammer Community csapata

Írta: Liszka Gergely

Legújabb tudástár tartalmak

Az Astra Militarum Regimentjei – Death Korps Of Krieg

Életben, háború. Halálban, béke. Életben, szégyen. Halálban, vezeklés.” Az Áldozat Litániája, amit a Krieg katonái idéznek csatába induláskor Bevezetés A Death Korps Of Krieg az Astra Militarum azon ezredeinek neve, amelyek a Segmentum Tempestusban található, nukleáris pusztulás által sújtott, halálbolygóvá vált Krieg világából származnak. Ezek az ezredek híresek a lövészárok-hadviselésben, az ostromokban és a különösen … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Astra Militarum

Bevezetés „Emberek, mi vagyunk az első, az utolsó és gyakran az egyetlen védvonal, amely az Imperium és az ismeretlen szörnyűségek között áll. Ti, és az a kiváló birodalmi fegyver, amit a kezetekben tartotok, vagytok az egyetlen, ami az emberiség túlélését biztosítja. A legtöbben valószínűleg nem élitek meg a második évet a Gárdában, és sokan soha … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – T’au Empire

Bevezetés „Öt kaszt, egy nép vagyunk. Egységben állunk, teljesen a Nagyobb Jó szolgálatában. Ahogy előrehaladunk, újabb akadályokkal találkozunk majd. De mindet legyőzzük. Jövőnk most kezdődik, higgyetek a sorsunkban!” Legfőbb Ethereal Aun’Va A T’au Birodalom (kiejtése „TAU”, mint a „WAU” szóra rímelve), korábbi Birodalmi feljegyzésekben gyakran Tau Birodalomként szerepel, egy dinamikusan terjeszkedő, többfajú xeno csillagbirodalom, amely … Tovább

Warhammer 40.000 Seregei – Chaos Space Marines – Night Lords

Bevezetés „Fiaim, a galaxis lángokban áll. Egy végső igazság tárul fel előttünk — utunk nem az, amelyet az Imperium kijelölt. Soha nem álltatok az Uralkodó fényében, nem viseltétek a Birodalmi sast — és soha nem is fogjátok. Éjbe öltözve álltok, karmotok örökre vörös atyám bukott birodalmának éltető vérétől, és évszázadokon át háborúztok, mint egy meggyilkolt … Tovább

Legfrissebb Hirek

Warhammer 40.000: Kill Team megjelenés 2024.12.07.

A Kill Team legújabb kiadása robbanásszerűen hódítja meg a játékosok szívét, és megérkezett az első izgalmas kiegészítők is! A HammerTime Cafe ligáján is 14 játékos mérkőzik meg a következő hónapokban. Az új kiegészítők között olyan lenyűgöző csapatokat és terepeket találunk, amelyek garantáltan feldobják a „csatatereket”. Ismerd meg közelebbről a legújabb Kill Team termékeket, amelyek a … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Nightsider

A Nightsiderek (Homo sapiens tenebris) az emberi faj egy speciális abhumán alfaja a Warhammer 40.000 univerzumában. Ezek az egyedek olyan világokon fejlődtek ki, ahol az élet szinte teljes sötétségben zajlik, legyen szó távoli bolygókról, amelyek alig kapnak fényt csillaguktól, vagy olyan planétákról, amelyek nem forognak, így egyik oldaluk mindig árnyékban marad. (Sajnálatos módon, bár jelentős … Tovább

Warhammer 40.000 Space Marine 2 Frissítése

Grandiózus frissítéssel ünnepli sikerét a Warhammer 40K: Space Marine 2 A Focus Entertainment lenyűgöző bejelentéssel készült a Warhammer 40,000: Space Marine 2 rajongóinak. A kiadó nemcsak a decemberben érkező Patch 5.0 részleteit fedte fel, hanem a játék eddigi eladási eredményeit is megosztotta, amelyek igazán figyelemre méltóak. A szeptember 9-én debütált Warhammer 40K: Space Marine 2 … Tovább

Az Ember Birodalmának Abhumánjai: Squatok avagy Zömik

A Warhammer 40.000 univerzuma tele van különleges és egyedi fajokkal, amelyek egy-egy sajátos történetet és szerepet hoznak a galaxis végtelen háborújába. Az abhumánok között különösen figyelemreméltóak a Squatok (tudományos nevükön Homo sapiens rotundus), akiket magyarul gyakran Zömikként emlegetnek. Ezek a magas gravitációjú Bányászvilágok lakói a galaktikus mag közelében fejlődtek ki, egyedi fizikai tulajdonságokat és kulturális … Tovább

Tippek