Akik ismerik a Warhammer 40.000 világát, biztosan ismerik a Dawn Of War videójáték-sorozatot is. Tudjuk, hogy nagyon sok játékos ebből a játékból ismerte meg szeretett hobbinkat. Hasonló módon, mint sok más stratégiai játéknál, ebben a játékban is (például a Dawn Of War: Dark Crusade-ben) egy térképen mozgatjuk a hadtestünket, és területről területre haladva foglaljuk el a térképet. Természetesen hasonló, hosszú távú játékok is léteznek a terepasztalos társasjátékok világában. Ezekről fogunk most beszélni, tehát fejtsük ki, hogy mik is azok a kampány- és liga-játékok!
A hosszútávú játék alapjai
Rengeteg fajta terepasztalos társasjáték létezik, így ebben a cikkben írtakat bármilyen játékra lehet használni, de mi a Warhammer-franchise játékairól fogunk beszélgetni. Általában ezeket a szabályrendszereket 1v1 játékokra találták ki, amikor is összeülünk kedves barátunkkal, megbeszéljük, hogy mekkora pontszámból fogunk játszani, majd eldöntjük – akár kockával vagy kártyahúzással –, hogy milyen küldetésben fogunk összecsapni. Ezek után lejátszuk a játékot, és egy barátságos kézfogással befejezzük. A hosszú távú játékokban általában ez csak annyiban változik, hogy több 1v1 játékban lesz részünk, de van rá példa, hogy időnként akár 2v2 vagy 5v5 játékokat is játszhatunk.
Ezeknek a játékoknak az a célja, hogy a teljesítményünket ne egy játékban, hanem több játékban mérjük. Ha a terepasztalon játszott játékokra mikrostratégiai játékként tekintünk, akkor általában egy makrojátékot is hozzákapcsolnak, például egy térképet, amelyen mozgatjuk a hadseregünket, így dől el például, hogy melyik játékos ellen fogunk játszani a következő fordulóban (mert mondjuk megtámadtuk az egyik területét). Fontos, hogy ezeknél a játékoknál a játékosoknak több játékot is játszaniuk kell, méghozzá egy megszabott időintervallumon belül.
Általában ezek a játékok, tehát a kampány- és liga-játékok, fordulókra vannak felosztva, és X darab forduló egy szezont jelent. A fordulóknak megszabnak egy időintervallumot, hogy meddig tartanak, és ezen idő alatt le kell játszanunk a játékunkat a másik játékossal. Mivel érdemes időnként lezárni ezeket a játékokat, Y darab forduló egy ligát jelent. Például a HammerTime Cafe Warhammer 40.000 Ligákban 2 hetes fordulók vannak, és 6 fordulóból áll egy szezon, tehát 3 hónapig tart egy ilyen hosszú távú játék, és senki nem léphet be útközben. Ugyanígy, a Crusade-kampányunk viszont szintén 2 hetes fordulókból áll, de általában 4 fordulót ölel fel egy szezon, és bármikor be lehet lépni a játékba. Ez csak a szervezéstől, valamint az elérni kívánt céltól függ, amelyről a továbbiakban folytatjuk.
Mire is jók ezek a játékok?
Ezek a szervezett játékok nagyon jók arra, hogy mindig legyen az embernek ellenfele, és így rendszeresen tudjon játszani. Természetesen léteznek játékos kereső csoportok is (Magyarországon a legnagyobb a HammerTime Cafe Játékos Kereső), ahol ugyanúgy találhatunk ellenfelet, de itt a jelentkezőknek le kell játszaniuk a játékokat, és így legalább fordulónként biztosan lesz egy mérkőzésük. A játékoskeresőkben mindenképpen magunknak kell ellenfelet keresnünk, és itt bármilyen preferenciát megadhatunk. Ezzel szemben a hosszú távú játékoknál fixen beosztják egymáshoz a résztvevőket.
Ugyanígy a Ligák tökéletes lehetőséget adnak arra, hogy akár a versenyekre is felkészüljünk, mivel ott a játékban elért pontszámok a fontosak (ellentétben a kampányokban, ahol akár narratív szinten is megadhatnak szubjektív küldetéseket, például hogy egy adott játékos warlordja párbajozzon egy másik adott játékos warlordjával). Összességében ezek a játékok kiváló „sörmeccsek”, amelyekkel nemcsak jól szórakozhatunk, de még jobban elmélyíthetjük a játéktudásunkat is.
Mik azok a „Sörmeccsek”?
A sörmeccseknek azokat a játékokat szoktuk nevezni, amelyeknek kifejezett céljuk a szórakozás és a játék élvezete. Kérdezhetnénk itt, hogy nem ez a lényege a hobbinak általában? A válasz: de, viszont vannak olyan játékok, ahol kifejezetten fontos, hogy minél jobb eredményt érjünk el, például a versenyekre való készüléskor vagy egy versenyforduló játékán. Ilyen alkalmakkor fontos, hogy minél komolyabban vegyük a játékot, és emiatt egy picit nagyobb odafigyelést igényelhet.
Természetesen vannak kezdőbarát versenyek, mint a Brave Souls: Reloaded és a Brave Souls: Pro, amelyeket azért neveznek versenynek, hogy legyen egy keretrendszere a játékalkalomnak, de céljuk inkább a gyakorlás és a „sörmeccsek” élvezete. Ugyanakkor ezek is versenyek, ahol eredményt lehet elérni. A lényeg az, hogy a sörmeccs egy kényelmes, jó hangulatú játék, ahol akkor is leülhetünk játszani, ha még nincs kiélezve a játékostudásunk és a seregünk. Így nemcsak jó élményekkel gazdagodhatunk, hanem tanulhatjuk is a játék fogásait.
Szerepjáték a Terepasztalos játékokban?
Nem szeretnénk elmenni emellett a téma mellett, mivel szerintünk olyan szinten színesíti a játékokat, hogy erről már szót kell ejteni. Ahogy egy korábbi tudástár cikkünkben említettük, a Games Workshopnak volt kapcsolata a Dungeons & Dragons-szal és megalkotójával, Gary Gygaxszal is, aki az első szerepjátékos szabálykönyvét (Chainmail) egy terepasztalos társasjáték alapján készítette. Ez is mutatja, hogy a szerepjátéknak helye van a terepasztalon is.
Ha picit jobban belegondolunk, egy Kill Team (skirmish) jellegű játékban, ha a csapat minden egyes tagját más játékos személyesíti meg, és az ellenfél csapatával egy játékos játszik, aki felállítja a terepasztalt és kitalálja a küldetést, akkor nem járunk messze egy asztali szerepjátéktól – csak éppen terepasztalon játszunk, ugye? Persze a Kill Team rendszere harcra van kihegyezve, így legfeljebb annyi történhet, hogy a csapat tagjai a karakterük bőrébe bújva beszélik meg, milyen lépést tesznek, de nincsenek szociális tulajdonságok.
Természetesen több szerepjáték is használja a terepasztalok adta lehetőségeket, de ez nem az általánosan elterjedt szokás. A Warhammer 40.000 Only War szerepjátéka (és úgy általában minden Warhammer 40K-s szerepjáték) statisztikái, lőtávjai, mozgási sebességei stb. kísértetiesen hasonlítanak az ugyanezen franchise terepasztalos játékának hasonló statisztikáihoz, így azokat többször láttuk már terepasztalon játszani, mivel könnyen átválthatók mondjuk inchbe ezek a karakterisztikák. Például egy átlagos emberi baka 60 lábat mozog a szerepjátékban, míg a terepasztalos játékban általában egy gyalogos 6 inchet mozog, vagy a repeszgránát robbanási területe 30 láb, ahogy a terepasztalos játék sablonja is 3 inch átmérőjű. Nyilván ezek csak példák, és lehetséges, hogy emlékeink megkoptak az évek folyamán, valamint kiadásváltás is történt ezekben a játékokban, de úgy gondoljuk, érted, kedves olvasó, mire akarunk rámutatni.
Visszatérve az eredeti témánkra, a hosszú távú játékokra (itt főleg a kampányokról beszélünk, amelyeket később részletesebben is kifejtünk), ha egy kis szerepjátékot csempészünk bele, akkor sokkal színesebb csatákat játszhatunk, és természetesen nem kizárt az sem, hogy szövetségesekre teszünk szert. A játékok után a szervezők általában javasolják, hogy a játékosok írjanak le egy-két bekezdésben egy összefoglalót a játékról (amolyan battle reportként), hogy mindenki más is tudja, mi a helyzet arrafelé. Itt például, ha a hadvezérünk szemszögéből írjuk le a játékot, sokkal hangulatosabb beszámolókat tudunk írni (főleg, ha orkokkal játszunk).
Tippek
-
A műgyanta és a fém figurákat nem lehet műanyagragasztóval ragasztani.
-
Ha „óriási” élményt akarsz átélni, akkor válaszd a Sons Of Behemotokat!
-
Ha festés közben színt váltasz, akkor érdemes az ecsetmosó vízedet is kicserélni.
Ugyanakkor könnyű elképzelni egy olyan játékot is, ahol egyébként szövetséges seregek kerülnek egymással szembe, hiszen mondhatjuk, hogy hadgyakorlatot tartanak. Ha a játék közben is kijátsszuk a hadvezérünket, akkor egy olyan helyzetben, amikor nem csak két ember áll az asztal mellett, még rövid távú érdekszövetségek is születhetnek. Például: „Átengedem a pontot, ha megtámadod azt az osztagot.” Természetesen a szerepjáték nem kötelező része a terepasztalos játékoknak, sem az egyalkalmasaknak, sem pedig a hosszú távúaknak, de mi javasoljuk, hogy ha már kitaláltuk a saját seregünk háttértörténetét vagy színsémáját, akkor a megfelelő alkalmakkor játsszuk is ki a hadvezérünk karakterét.
Kampány játékok
Rátérve a fő témánk egyik fontos elemére, beszélgessünk a kampányokról. Ezek a játékok hasonlítanak leginkább arra, amit fentebb már említettünk. A szervezők rengetegféleképpen mélyíthetik ezeket a játékokat: vannak, akik külön erre írt szabályokat használnak, mások térképeket készítenek a játékosoknak, és olyanok is akadnak, akik külön eseményeket tartanak a fordulók között (vagy úgy, mint nálunk a HammerTime Cafe Crusade kampányaiban, sokszor egyszerre alkalmazzák az előzőleg felsorolt elemeket).
Talán ez az a játékforma, amelyhez egy nagyon erős kampányvezetői csapat szükséges, mert itt határozottan javasolt vezetni a játékosok tevékenységeit, hogy a résztvevők láthassák, miként formálódik általuk a történet. Nem véletlenül említettük fentebb a szerepjátékok kapcsolódását ezekben a játékokban, mert itt melegen ajánlott a játékosoknak háttértörténetet írni a seregeikhez, ambíciókat kitalálni, és természetesen a hadvezér személyiségét is megtervezni. Ezek adják a lépések mögötti tartalmat, és nem mellesleg könnyebben választhatunk oldalt, ha mondjuk szövetségekre bomlik a játékossereglet.
Ha már szó esett a szerepjátékokról, és szeretnénk párhuzamot vonni, akkor a kampányvezetőket nevezhetnénk Kalandmestereknek, a játékosokat pedig kalandoroknak. Az más kérdés, hogy ezek a kalandorok seregeket irányítanak, és nem csak saját magukért felelnek, mint ahogy az általában lenni szokott, de hát ez a lényege a wargame-eknek, vagyis a terepasztalos társasjátékoknak. Mivel például egy Warhammer 40.000 Crusade kampányban az osztagjaink is fejlődhetnek, vagy éppen a karaktereink megsérülhetnek, érdemes őket elnevezni, mert így nemcsak könnyebben tudjuk megkülönböztetni őket, hanem akár egy saját történetet is kitalálhatunk számukra.
Egy szó, mint száz, szerintünk a kampányjátékok rejtik a leghangulatosabb élményeket a terepasztalos társasjátékok világában. Itt nemcsak azt mutathatjuk meg, hogy milyen taktikákat tudunk bevetni a győzelem érdekében, hanem azt is, hogy milyen hadvezérek vagyunk szeretett seregünk számára.
Liga játékok
A Liga játékok egy picit más stílust képviselnek a hosszú távú játékoknál. Itt a cél az, hogy minden játékosunkkal lejátsszuk a játékot a megfelelő idő alatt és a legvégén nekünk legyen a legtöbb pontunk. Ellentétben a kampány játékokkal, itt előre meghatározott ellenfél listánk van, valamint be van osztva, hogy pontosan kivel mikor kell játszania a játékosoknak. Általában a körbeverés a lényeg, tehát, hogy mindenki mindenkivel játsszon és ezekből kialakul a végleges pontszáma mindenkinek.
Természetesen a Ligákból is több verzió van és itt is a szervezőtől függ, hogy a játékosokat hogyan akarja megmérettetni. Vannak olyan ligák, ahol minden forduló után az elért pontszám alapján párosítják össze a játékosokat (mint egy versenyen), de vannak olyanok is, amikor először egy körbeverés van, majd később a top 50% a játékosok játszanak még egy körbeverést és a végén pedig a legjobb 2 játékos játssza a döntőt. Alapvetően ez a fajta stílus jobban hasonlít egy versenyre és nyilván minél tovább tart a Liga annál jobban árnyékolódik a játékosok tudása.
Összefoglaló
Aki szeretné mélyíteni serege történetét, vagy rendszeres, jó hangulatú játékalkalmakat keres, annak javasoljuk, hogy csatlakozzon egy ilyen hosszú távú játékhoz. Így a kaland nem áll meg az első játék után vagy akár az első kampánynál, hiszen folytathatjuk történetünket a következő szezonban. Nagyon szeretjük használni azt a frázist, hogy ezzel a hobbival „megalkothatjuk a saját világunkat”, de ez nem merül ki a figurafestésben vagy egy egyszerű háttértörténetben. Ha rászánjuk az időt és energiát, akkor saját történelme is lehet választott seregünknek, amelyben visszaköszönnek a saját döntéseink és játékaink. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk ezeket a játékokat. Kalandra fel!
A Hungarian Warhammer Community csapata
Írta: Liszka Gergely